Avelssnack/uppdatering

Det har öppnat en ny seminstation i Stockholmsområdet (Nifsta gård, Rimbo) läste jag på fb. Någon som vet mer om det?
Är inte så sugen på Lövsta efter förra årets säsong..:meh:
 
Det har öppnat en ny seminstation i Stockholmsområdet (Nifsta gård, Rimbo) läste jag på fb. Någon som vet mer om det?
Är inte så sugen på Lövsta efter förra årets säsong..:meh:
Det är Linda Eriksson som har den gården. Vet inte mkt mer än att hon är en duktig hoppryttare, det är ett fint ridhus på gården och Stall MJ ligger precis bredvid. Det är några bra ryttare som mellanlandat där enligt hennes instagram..
 
Det har öppnat en ny seminstation i Stockholmsområdet (Nifsta gård, Rimbo) läste jag på fb. Någon som vet mer om det?
Är inte så sugen på Lövsta efter förra årets säsong..:meh:
Vad är det som avskräcker med Lövsta? (Du får gärna svara via PM om du inte vill dra det här). Anledningen till att jag frågar är för att jag eventuellt vill använda en av deras hingstar men blev rätt irriterad på dem redan förra året, och vet fler som blev det...
 
Är det någon som kan något om New Forest avel här? var lite nyfiken på en ponny så jag hörde av mig till säljaren. Då visar det sig att ponnyn ej är godkänd för avel eftersom den har ett vitt bakben? kan det verkligen stämma? jag såg själv stämpeln i passet där det stod ej godkänd, x-register. Men ponnyn har bara vitt på halva skenbenet, skulle säg att det är en halvstrumpa?
 
Är det någon som kan något om New Forest avel här? var lite nyfiken på en ponny så jag hörde av mig till säljaren. Då visar det sig att ponnyn ej är godkänd för avel eftersom den har ett vitt bakben? kan det verkligen stämma? jag såg själv stämpeln i passet där det stod ej godkänd, x-register. Men ponnyn har bara vitt på halva skenbenet, skulle säg att det är en halvstrumpa?

Nja, strumpor får de ha, tror det är vitt över framknä/has eller bakom huvudet som inte är tillåtet. Har den hingsten Golden Wonder i sig kanske? För mycket GW-blod är inte heller godkänt numer.
 
Nja, strumpor får de ha, tror det är vitt över framknä/has eller bakom huvudet som inte är tillåtet. Har den hingsten Golden Wonder i sig kanske? För mycket GW-blod är inte heller godkänt numer.
Vad jag läste om rasstandarden fick de ha vitt upp till hasen ungefär (en linje snett dragen över hasen, vet ej exakt) men det här är ju bara en halvstrumpa? Jag kunde inte se att den hade Golden Wonder i sig. I passet står uttryckligen att den ej kan föras in i riksstamboken avd i-e pga otillåtna vita tecken. Den har en bläs också, annars inget vitt.
 
Vad jag läste om rasstandarden fick de ha vitt upp till hasen ungefär (en linje snett dragen över hasen, vet ej exakt) men det här är ju bara en halvstrumpa? Jag kunde inte se att den hade Golden Wonder i sig. I passet står uttryckligen att den ej kan föras in i riksstamboken avd i-e pga otillåtna vita tecken. Den har en bläs också, annars inget vitt.

Nä står det att det är vita tecken måste det ju vara därför... Ingen bukfläck eller något sådant heller? Det enda jag kan tänka är att tecknen har sett ”för stora” ut som föl men att hästen sedan ”växt ikapp”.

Vet inte om @dimmansstuteri fortfarande är inne här, hon borde ha koll, är ID-kontrollant och föder upp NF.
 
Jag är här @Gabby_Ossi :) Det är verkligen inte ofta, men det händer.

Det är inte lätt att kortfattat reda ut begreppen, men ett litet försök.
Ponnyer med t ex för stora vita tecken, felaktig färg (isabellfärgade hingstar), om den är efter olicensierad hingst, eller om den har för hög procent Golden Wonder i härstamningen förs in i avdelning X av grundstamboken (registret), raskod 39-XX-9XXX. Dessa kan inte riksstambokföras och då stamboken är stängd gäller det alla ättlingar. Det räcker alltså att en ponny bak i stammen har ej tillåtna tecken så är ponnyn inte berättigad att föras in i huvudstamboken och få RNF-nummer, dvs kan ej bli godkänd hingst eller tilldelas avelsvärdesklass (gäller även ston). De får inte heller deltaga i Svenska New Forest-föreningens Riksutställning.

Men, ponnyn är fortfarande en New Forest, den får deltaga i alla ungponnyaktiviteter (3-årstest, kvalitetsbedömning, 5-6-championat arrangerade av SPAF), New Forestmästerskapen, utställningar arrangerade av regionala avelsföreningar, och alla "vanliga" tävlingar (SvRF) som New Forest. Jag avlar själv på ett sto som är registrerad i avdelning X, hennes mor "kastades ur" stamboken trots att hon var ELIT-premierad, och plötsligt lämnade hon inte längre stamboksberättigade avkommor. Det är inte lätt att hänga med i alla turer, och det är oerhört förödande för avelsarbete då regler tillkommer retroaktivt.

Om du skickar mig hästens namn/stam @sassiball så skall jag reda ut varför ponnyn är registrerad i avdelning X.

Hlsn Helena Grühb, Dimmans stuteri
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp