• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare Dragonora
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 5 827
Sv: Avelsstam

Om man fick drömma lite så skulle jag gärna ha ett stycke rent kolkous-sto och sen vore det ju inte fel att ha ett med lite Glampi och lite Stigur.
Tycker 4-åringen har ganska kul stam och det var ju främst den som gjorde att man blev intresserad. Pappa har Odur, Ofeigur x2, Orri, Terna, Stigur och mamma har Skinfaxi, Oddur, Elgur, Hördur, Blesi.

På tal om högt bedömna ston, nån som vet vad Terna hade? Har för mig hon var rätt högt bedömd. Eller så var det bara nån hederspremie för avkommor.

Man kan ju läsa om henne på http://www.terna.is/

Enligt Worldfengur så bedömdes hon 1983 som nio åring.

Exteriör
Huvud 7.5
Hals-Manke-Bog 8.5
Rygg och kors 8
Proportioner 8
Ben (kvalitet) 7.5
Benställning 7
Hovar 7.5
Exteriör 7.75

Ridegenskaper
Tölt 8.5
Trav 8.5
Pass 7
Gallopp 7.5
Vilja 8.5
Lynne 8
Helhetsintryck 8.5
Ridegenskaper 8.08

Totalt 7.92

Men inga dåliga avkommor precis....
IS1980187340 Stígur Kjartansstöðum ext. 8.1 rid. 8.2 tot. 8.15
IS1981187015 Huginn Kjartansstöðum 7.53 8.56 8.04
IS1986187019 Trostan Kjartansstöðum 8.3 8.43 8.36
IS1988287336 Tara Kjartansstöðum 7.73 8.14 7.93
IS1990287336 Tjáning Kjartansstöðum 7.96 7.86 7.91
IS1991187336 Tandri Kjartansstöðum 7.78 8.11 7.94
IS1993187336 Tývar Kjartansstöðum 7.83 8.46 8.14
IS1994187336 Tvífari Kjartansstöðum 7.95
IS1995287338 Tryggveig Kjartansstöðum
IS1996187336 Töfri Kjartansstöðum 8.29 8.55 8.45
IS1999187336 Topar Kjartansstöðum
IS2000187336 Trúr Kjartansstöðum

Jag är i alla fall jätte nöjd med mitt Stigur sto:D

Nej, det är rätt sto! Endel heter Överåkra och andra Broaskog, som sammets_rosa skrev.
Allt annat stämmer och det är den enda Jórunn efter Freyfaxi.
Sedan kan det stå fel gårdsnamn i WF, men det är den hästen.

/Malin

Mökkur frá Varmalaek och Hrina-Vigdís fra Grandalen. Jag har sett en unghingst med dessa föräldrar och han var :d :love: Tyvärr är han numera valack. :(

Mitt sto heter BROASKOG vet väl vadd e står i hennes pass..

Tror jag har liiiite bättre koll på vad min häst heter än vad du har;)

Det är samma häst, men gårdsnamnet är fel i WF! (det är inte första gången)
Jag tror fullt på at din häst heter från Broaskog, men det har blivit fel i WF. Allt annat stämmer dock, stam, färg, BLUP osv.
Kontakta WF/SIF om du vill ändra det i WF.

/Malin

Men snälla du, ta hästens pass och jämför stammen. Är de lika lär det ju vara samma häst, eller hur. För det finns väl inte två Jorunn födda samma år av samma sto, och gör det det så blir jag imponerad av det stoet.;)

Det är samma häst, men gårdsnamnet är fel i WF! (det är inte första gången)
Jag tror fullt på at din häst heter från Broaskog, men det har blivit fel i WF. Allt annat stämmer dock, stam, färg, BLUP osv.
Kontakta WF/SIF om du vill ändra det i WF.

/Malin

Nej det är inte första gången, bedömningen på mitt sto är fel i WF och ägaren likaså är också fel trots att vi skickat papper på motsatsen.

Laugarvatnstostam med Gáski på fädernet.

Keldudalstostam med Hrafn på fädernet.

Hólars Þ-stam med Glampi på fädernet.

Hródur/Gáski i någon kombination.

Men du behöver väl inte bli otrevlig mot oss pga att det står fel i WF? Tyckte att du hade blivit mycket trevligare nu än förut, hoppas att jag inte har fel....:confused:
Säger som andra kontakta WF och Sif om du har frågor eller vill ändra till Broaskog i WF.

Laugarvatnstostam med Gáski på fädernet.

Keldudalstostam med Hrafn på fädernet.

Hólars Þ-stam med Glampi på fädernet.

Hródur/Gáski i någon kombination.

Hur motiverar du dessa kombinationer? Vad tror du att resultatet bli?
Nyfiken i strut:)

Mökkur frá Varmalaek och Hrina-Vigdís fra Grandalen. Jag har sett en unghingst med dessa föräldrar och han var :d :love: Tyvärr är han numera valack. :(

Vet du varför han är kasterad? Men det finns väl någon mer hingst kvar undan Hrina? Eller har alla kastrerats?

1) Jag skulle vilja se Laugarvatnhästarnas jämnhet och oumpf få lite av Gáskis spänst. Ett exempel på lyckad sådan är nu när jag tänker efter Illingur frá Tóftum. :idea: (Attans, jag var inte så kreativ! :D)

2) Keldudalhästarna (Nös frá Stokkhólma) har i min åsikt en liten golden cross med Hrafnblodet.

3) Lämnar häftiga hästar med god tölt + lämnar häftiga tölthästar = annat än häftig tölthäst?

4) Nu har jag inte ridit några Hróduravkommor, men det jag har sett påminner lite om spänsten och trycket hos Gáski. Alltså skulle jag vilja se om de kan tänkas förstärka varandra.

1) Jag skulle vilja se Laugarvatnhästarnas jämnhet och oumpf få lite av Gáskis spänst. Ett exempel på lyckad sådan är nu när jag tänker efter Illingur frá Tóftum. :idea: (Attans, jag var inte så kreativ! :D)

Lite komiskt för jag har också funderat liknande banor. Är nämligen lite sugen på att skeppa över mitt sto (barnbarn till Íllingurs mamma) till Danmark och Númi. Det skulle kunna vara en spännade kombination tror jag!

Senast ändrad av en moderator:

Jag har ibland kommit på mig själv med att tycka att Laugarvatnhästarna kan vara lite... tunga, om än imponerande. Därför tror jag på Gáskis kvickhet, spänst och karisma som tillskott.

Ja, varför inte? Det blir ju så gott som en Illingur. ;)

Edit: Jag ska kanske tillägga att jag är väldigt förtjust i Gáskihästar överlag.

Senast ändrad:

Edit: Jag ska kanske tillägga att jag är väldigt förtjust i Gáskihästar överlag.

När jag jobbade på Island så pratade vi ofta om "the Gáska virus"
och syftade på dom speciella Gáskiavkommorna.
Men gillar man den typen häst så varför inte.

Jag red en 1:a klass hingst med Laugarvatnstam och han var hur go som helst, ville gärna tagit med hem men ..... pengar.

Jag är svag för Hrafnblodet, gärna Kolfinnur 1020 avkommor!
Och Orri.
Kan även tänka mig Kolkuos i lagom dos

Ja, visst är de speciella! Det brukar vara två läger om Gáskihästarna: antingen så gillar man dem skarpt eller inte alls, men de lämnar ingen oberörd. :D

Jag har ibland kommit på mig själv med att tycka att Laugarvatnhästarna kan vara lite... tunga, om än imponerande. Därför tror jag på Gáskis kvickhet, spänst och karisma som tillskott.
Ja, varför inte? Det blir ju så gott som en Illingur. ;)

Mitt exemplar skulle jag nog inte klassa som "tungt". Hon har dessutom kvickhet, smidighet och mycket vilja och en del utstrålning;). (http://archive9.pixbox.se/arkivet/synligt_16/11960000-11969999/640x480/11960412.jpg har tyvärr inga ridbilder på datorn utan enbart bilder på henne i välmående hull så att säga:angel:)
Men hennes extriör kan förbättras! Särskilt bra resultat fick jag när jag kombinerade henne med Flipi. Det blev ett riktigt flott hingsföl med mammas steg och pappas extriör.
Men men vi får väl se vad det blir för hingst nästa år, för det här årets säsong vill man helst bara glömma snabbare än snabbast:mad:

Hon har ju precis den blodskombinationen vi talar om! :) Nu vet jag inte var i Småland du bor, men om jag har vägarna förbi någon gång kanske jag skulle kunna få komma och titta?

Absolut! Du så välkommen så:)
Vår gård ligger strax utanför Växjö.

Liknande trådar

Islandshäst Hej! Jag undrar om det är okej att jag rider islandshäst? Jag är 163 cm lång och väger 63-65 kg. Jag googlade och fick fram olika...
Svar
7
· Visningar
805
Senast: Edla
·
Islandshäst Varför är det så fel i islandshästvärlden att rida långturer? Jag har startat några clear round i distanritt och får höra av... 2
Svar
30
· Visningar
1 482
Senast: Badger
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
966
Senast: Ajda
·
Fritid Vi ska åka till Åre i sommar och vill rida på islandshäst. Gärna i fjällmiljö. Har någon tips om en bra aktör i området? Har bil och kan...
Svar
0
· Visningar
154
Senast: nyttnick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025