Avflyttad hyresgäst

putte_nutte

Trådstartare
Vi har några inackorderingar i vårat stall förutom egna hästar, de flesta har stått hos oss under ganska lång tid och åldern på våra hyresgäster är lite högre än för andra stall. Den hyresgäst som nu flyttade var lite yngre, hon sade upp sig i sedvanlig ordning så inget konstigt med det. Till mig sa hon att orsaken till flytten var att hon fått stallplats i samma stall som bästa kompisen, helt ok då man egentligen inte behöver uppge någon orsak för att flytta.

Vi har två månaders uppsägningstid, hon har valt att flytta innan den har gått ut och vi har kommit överens om de kostnader hon får stå för under sin uppsägningstid. Allt frid och fröjd kan man tycka, hon har stått hos oss i två år och vi har inget att klaga på mer än att hon är som ungdomar i allmänhet ganska disträ vilket gjorde att saker missades, glömdes bort osv. Sällan av allvarlig natur då vi själva alltid har kollat själva innan vi stängt stallet för natten.

Idag berätta en av våra andra hyresgäster att denna tjej har en blogg, där skriver hon då om allt från arbete till fritid. Hyresgästen berättar att flera av våra inackorderingar har varit inne och läst på hennes sida och blivit väldigt ledsna över vad hon skrivit.

Här skrivs det då att flytten grundade sig på att hon inte hade känt sig välkommen, att stämningen hade varit dålig, att några hyresgäster skulle ha varit elaka mot henne. Nu är flera av hyresgästerna jätte ledsna, då några faktiskt tagit sig mycket tid att följa med och hjälpa till att köra till sadelmakare, kurser/lektioner, klinik osv.

Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera detta, borde jag prata med tjejen? Eller ska man frankt strunta idet? Men då har vi ändå kvar några ledsna människor, hur ska man tackla det/dom?

Tilläggas bör ju att vi har stallmöte regelbundet, dels för att på så sätt informera men också få reda på önskemål och tankar från våra hyresgäster. Det har då inte framkommit något alls om att stämningen skulle ha varit dålig etc.
 
Senast ändrad:
Sv: Avflyttad hyresgäst

Jag tycker nog att du ska prata med henne. Om inte annat så kan det vara bra för henne att inse att det hon skriver på bloggen läses av människor som finns i hennes närhet och att det faktiskt gör människor ledsna. Det är inte alltid de inser det tyvärr utan tycker att internetvärlden är så stor och att de kan skriva vad som helst. Fler än en ungdoms lärare har ju råkat ut för att de har fått läsa om hur dumma de är eller hur tråkiga lektioner de har och liknande.
Hon kanske inte heller inser att folk omkring henne faktiskt inte har någon skyldighet att hjälpa henne med det ena och det andra som om de vore hennes föräldrar och det kan ju vara väldigt bra att hon får veta det.

Sedan tycker jag att det kan vara bra att se det ifrån hennes håll också för framtida hyresgästers skull. Vad är det som har gjort att hon inte har trivts? Varför har hon inte vågat säga något på stallmötena eller annars men skriver om det på bloggen? Många unga vittnar om att deras åsikter och kunskaper ignoreras och inte tas på allvar just för att de är unga även om de är mycket kunniga och duktiga. Att äldre lägger sig i deras sätt att sköta och/eller rida/köra sin häst på och så. Nu menar jag inte att det absolut är så hos er men det kan vara något att tänka på. Även om inte ni upplever det så så kanske en ung människa upplever det så.
 
Sv: Avflyttad hyresgäst

Tack för dina synpunkter, nu kanske man bör säga att det inte handlar om en tonåring utan en tjej på 24 år men är ungt ur det perspektivet att nästa ålder är runt 40 år.

Jo alla vågar ju inte säga vad de har på hjärtat vid möten etc, här kan jag hålla med även om jag inte uppfattar att jäntan haft några verbala problem på våra möten annars. Det som gör mig mest beklämd är att hon inte heller säger något till mig utan säger något helt annat. Jag blir också fundersam då hon ändå har stått hos oss i två år, vilket känns märkligt om det hade varit ett problem med stämningen.

Vi har ju hel inackordering hos oss så tillvida att vi sköter alla utsläpp, intag samt fodringar. Man får däremot mocka, göra inordning fodret för kväll och morgon själv.

Det är en rätt duktig tjej, tränar, rider lektioner kurser ofta på annat håll. Just nu är det nog hästen som sätter begränsningen i hennes ridning och inte hon själv. Det är vi många som har sett, men hon har även en påläggs kalv som säkert kommer att bli bra med tiden. Vi har tränare som kommer varannan vecka, så vill man ha mer instruktion så får man åka till grannstall som ordnar med lektioner.

Ja något måste göras annars kanske vi står där med en massa ledsna hästägare, det vill vi inte ska ske.
 
Sv: Avflyttad hyresgäst

Om bloggen läses av många så kan ni också få dåligt rykte.
Både som stall när ni vill ha in nya hyresgäster och som hyresgäst om man vill flytta.
Så det är nog bäst att ta tag i det hela och fråga vad som menas.
 
Sv: Avflyttad hyresgäst

Håller med övriga, och skulle själv gärna vilja veta exakt VAD hon upplevt som dåligt.

Om inte annat kan det vara bra för framtida hyresgäster, kan ju finnas saker som inte fungerat bra och då kan de ses över.

Kan ju även vara positivt för tjejen att få föra fram sin åsikt, och för dig att kunna bemöta eventuell kritik som är obefogad.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 851
Senast: alazzi
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 745
Senast: Imna
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 781
Senast: Pudlan
·
Ekonomi & Juridik Har en liten gård,8 hästar.. 4 inackorderingar.. Lösdrift, men stall finnes också.. Jag funderar på att säga upp en av...
2
Svar
37
· Visningar
4 278
Senast: Niela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp