Avgift medryttare?

Ja var går gränsen för att man ger någon en chans att få fler timmar i sadeln för någon slant och att man får någon att träna ens häst åt en för betalning? Men då blir det väl kanske mer av en beridare än medryttare? Vid vilken kunskapsnivå kan en ryttare kräva betalt?
Tänker såklart på att jag spar in på bensinkostnad själv de dagar medryttaren tar stallet, och skulle ryttaren exempelvis rida hästen bättre än jag så skulle det ju kännas knasigt att ta betalt eftersom ryttaren då gör MIG tjänsten att träna hästen
Jag tänker så här: Jag kräver inget betalt efterom att en medryttare gör mig en tjänst och motionerar min häst och hjälper till i stallet. Men jag betalar heller inget för det efterom att jag som hästägare gör medryttare en tjänst som står med en välutbildad häst till förfogande som denne får rida och utvecklas på.
Ska ja betala för att någon rider min häst då ska det vara en erkänt duktig tränare/ beridare, någon som är bättre än mig. Detta endast vid enstaka tillfällen om jag skulle stöta på problem tex.

Några gånger har jag betalat bensinkostnad för en tjej som hjälper mig med mockning och skötsel av hästarna, ej ridning. Detta har varit när jag behövt hjälp utöver den hjälp hon erbjudit ”frivilligt”. Tex om vi blivit sjuka eller liknande. Men annars så länge det är frivilligt så ser jag det som att vi byter tjänster.

Men det är ju du som hästägare som sätter upp villkoren.
 
Jag ser det bra avlastning för mig och någon mer som bryr sig om min häst :) så jag tar inte betalt oftast.

Sen har jag alltid haft yngre ganska gröna hästar med och det tycker jag spelar in.

Medryttaren gör stallsysslorna när det är hens dag!
 
När jag väl medryttarr har jag ofta inte betalt, i ett arrangemang betalade jag kostnad av skoning, jämfört med att bara raspa hovarna, då ponnyn annars gått barfota om den inte ridits.
i den situationen var det en ponny som "blivit över" och inte reds för övrigt. Den klarade att stå, men mådde bättre med motion. Jag red 4/5 gånger i veckan, ganska fritt och där ägaren gav mig en lektion då p då när hen hade tid. Gjorde stallet för två hästar när jag var där om det inte redan var gjort.
Överlag var jag en sån där pålitlig byta sysslor med medryttare- vilket såklart kan vara svårt att förmedla via annons (menn ag hittade båda mina via Buke annonser!)

Jag skulle kanske sätta en liten summa på annonsen, och kanske också sätta en åldersgräns för att försöka sålla bland svaren, men jag tror det handlar mycket om tur när det kommer till att hitta rätt!
 
Ja var går gränsen för att man ger någon en chans att få fler timmar i sadeln för någon slant och att man får någon att träna ens häst åt en för betalning? Men då blir det väl kanske mer av en beridare än medryttare? Vid vilken kunskapsnivå kan en ryttare kräva betalt?
Tänker såklart på att jag spar in på bensinkostnad själv de dagar medryttaren tar stallet, och skulle ryttaren exempelvis rida hästen bättre än jag så skulle det ju kännas knasigt att ta betalt eftersom ryttaren då gör MIG tjänsten att träna hästen
Gränsen är mest geografisk, bor du i storstadsregionerna så kan du ta betalt, i synnerhet i Stockholm, ju mer centralt dess mer betalt.

Sen spelar det givetvis roll hur skicklig medryttaren är, hur mycket man får göra ridmässigt och arbetsmässigt och hur angelägen hästägaren är, stallets standard, möjligheten till ridkompisar mm samt bådas ekonomi. Om man vill att hästen ska tränas så är det givetvis en variabel, men ska medryttaren endast skrota i skogen så spelar det mindre roll. Bor man i hästtäta områden på landsbygden så kan man nästan räkna med att betala medryttaren.
 
När jag hade betalande medryttare betalade de (stallhyran/30) x dagar de red per vecka. Ingen försäkring, veterinär eller hovslagare. Hur man väljer att lägga upp det är upp till var och en.
 
Jag var medryttare hos två olika hästägare förra våren. Betalade ingenting och fick inget betalt.
#1 hade flera hästar och behövde hjälp. Antingen red vi ihop eller så passade jag alla hästarna (5st) med all "markservice" och red så många jag hann/orkade. Fina, välutbildade hästar så det var en win-win. Hon fick avlastning och jag fick rida trevliga hästar.
#2 hade en som jag red ca 1 gång/vecka - varannan vecka. Då red vi tillsammans och det var mycket en social grej. Lite äldre häst men käck och trevlig. Jag betalade när jag red hästen på PnR (även om ägaren hade tänkt betala) men ägaren körde hästen dit och var med under dagen.

I mina fall ovan så kände jag båda hästägarna sen innan och de frågade mig om hjälp när jag var hästlös en period.
Jag vet inte om jag hade varit jättesugen på att betala för att vara medryttare (dock inte hugget i sten -jag tror att om det verkar som att man kommer hänga ihop ett tag, då hade jag nog gärna bidragit på något sätt), men jag skulle heller inte vilja ha betalt. Dock skulle det vara självklart att betala eventuella egna träningar eller tävlingsstarter.
 
Du kan ta så mycket betalt som någon är beredd att betala! :p dvs från 0kr till flera tusen.
Jag har tagit betalt av en medryttare och jag har haft ett gäng gratis. Hur attraktiv är hästen? Får man träna och tävla, eller bara rida i skogen?

Ganska grön häst, så är väl inga tävlingar inplanerade på ett tag (!) utan mer hobbyridning i trevlig natur.
Hade jag kunnat erbjuda mer utav en ”chans” för ryttaren att utvecklas och tävla osv hade jag känt mig lite mer säker i situationen att kunna ta betalt. Kan förvisso erbjuda transport till och från tränare om intresset finns från medryttaren.
 
Ganska grön häst, så är väl inga tävlingar inplanerade på ett tag (!) utan mer hobbyridning i trevlig natur.
Hade jag kunnat erbjuda mer utav en ”chans” för ryttaren att utvecklas och tävla osv hade jag känt mig lite mer säker i situationen att kunna ta betalt. Kan förvisso erbjuda transport till och från tränare om intresset finns från medryttaren.
Jag har tagit 700. Tar nu 0kr. Samma häst, helt olika i hur igång den har varit. Du får säga en summa, se om någon nappar. Gör ingen det, då är du för dyr. :)
 
När jag väl medryttarr har jag ofta inte betalt, i ett arrangemang betalade jag kostnad av skoning, jämfört med att bara raspa hovarna, då ponnyn annars gått barfota om den inte ridits.
i den situationen var det en ponny som "blivit över" och inte reds för övrigt. Den klarade att stå, men mådde bättre med motion. Jag red 4/5 gånger i veckan, ganska fritt och där ägaren gav mig en lektion då p då när hen hade tid. Gjorde stallet för två hästar när jag var där om det inte redan var gjort.
Överlag var jag en sån där pålitlig byta sysslor med medryttare- vilket såklart kan vara svårt att förmedla via annons (menn ag hittade båda mina via Buke annonser!)

Jag skulle kanske sätta en liten summa på annonsen, och kanske också sätta en åldersgräns för att försöka sålla bland svaren, men jag tror det handlar mycket om tur när det kommer till att hitta rätt!


Ja jag tror jag kommit fram till att sätta en liten summa och sen specificera ålder och nivå på hästen och såklart gärna minimumålder och nivå på önskad medryttare sen kan man säkert komma överens längre fram om avtal där medryttaren gör någon stallsyssla utöver, som kan underlätta för mig och kanske någon mer hästägare i samma stall, det hade ju varit mer värt än den ekonomiska ersättningen för min del
 
Jag har tagit 700. Tar nu 0kr. Samma häst, helt olika i hur igång den har varit. Du får säga en summa, se om någon nappar. Gör ingen det, då är du för dyr. :)

Ja det var ingen dum slutsats faktiskt. Jag vet inte ens hur fort jag förväntar mig svar heller, såg en del äldre annonser på hästnet som antingen glömts bort eller inte fått svar ännu. Är kanske inte högsäsong just nu heller med tanke på väder och vind i vårt avlånga land. Men kan ju alltid lägga ut en annons nu och ev ändra den till våren mer om jag inte fått bra svar. Sen kommer ju stressen med att låta folk provrida, det ska bli spännande
 
Skulle säga att det är väldigt relaterat till var i landet du bor faktiskt...
Jag bor i en liten stad där marknadspriset för att ha häst inte är särskilt dyrt om man jämför med större städer, Stockholm och orter runt om tex.
Bor du väldigt centralt är det väl många som behöver en betalande medryttare för att ens kunna ha sin häst,. Där jag bor ser jag det svårt att kunna få betalt alls.

Jag har två hästar som jag tycker borde vara ganska lätta att hitta medryttare till, ena utb. LA dress, 130 hopp, andra LB dress och 110 hopp. Man har det ganska fritt vad man vill göra med dem bara det är vettig ridning och inget ryck och slit liksom. Båda är snälla och stabila i all ridning och vi har en gigantisk bana och goda möjligheter för skogsridning.
Det jag lyckats få tag på här är en ungdom som är där en dag i veckan, betalar ingenting och åker då med mig dit så inget större övergripande ansvar krävs eftersom jag ändå är där och fixar med övriga hästar.
Misstänker att dessa hästar hade varit ganska attraktiva medryttarhästar någon annanstans.
 
Jag har tagit ut en liten summa (250 kr i månaden för ett ridtillfälle/vecka, 500 för 2 tillfällen/v), mest för att medryttarna själva ska ha något investerat i att dyka upp. Min häst står också helinackorderad, så inga stallsysslor behöver göras. Lade summan väldigt lågt då hästen är grön, så det blir ju mest en symbolisk summa.
 
Som de andra är inne på så varierar det. Främst utifrån tillgång och efterfrågan.

Jag har haft medryttare på mina hästar förr och ibland tagit betalt, ibland inte.

Nu är jag medryttare och betalar inte. Rider just nu två hästar i samma stall (olika hästägare).
Det finns alltid folk som vill ha hjälp med sina hästar, jag har liksom en fot inne i det här stallet, och jag är inte så sugen på att betala om jag inte måste.

Det som i slutändan avgör om jag är villig att betala eller inte är hur väl samarbetet funkar med hästägaren och hur involverad jag bjuds in till att vara. Dvs jag skulle aldrig betala för att ”bara komma och rida”, men om jag känner mig engagerad och involverad i hästen så att den liksom känns lite som min då kan jag betala. Det avgör nämligen hur roligt jag tycker att det är.

Så - vill man ha mig som medryttare inbringar det generellt inga pengar men jag är duktig och noggrann så man kan lita på att jag både rider och sköter hästen bra. Brukar också ställa upp med det mesta om hästägarna ber mig.
Närmar det sig mer av ett halvfoderarrangemang blir det annorlunda eftersom det generellt innebär att jag får vara involverad på ett annat sätt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
2 879
Hästmänniskan Jag har en medryttare som från januari betalat 500 kronor varje månad. Jag har betalande medryttare pga att jag är sjukskriven och har...
Svar
19
· Visningar
2 014
Senast: SkorpSmulan
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 538
Senast: Tassa
·
Hästmänniskan Jag har varit medryttare på en häst i ca ett halvår. Jag har nu börjat upptäcka att ägaren vill ha så mycket betalt som det går för...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
12 539
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp