Avgnagda stora granar

orientalkatten

Trådstartare
Upptäckte idag att hästarna börjat gnaga på de stora granarna i hagen. Det finns ett antal grandungar med stora granar. Bästa o billigaste sättet att rädda dom utan fara för hästarna. Dom ska kunna stå under granarna så hängna in är inget alternativ.
 
Skulle väl vara hönsnät runt? Kan inte se att det skulle vara farligt så länge det inte sitter dåligt.
 
Jag hade gett dem något annat att knapra på, tex. sälg, asp, rönn eller vad ni har runtomkring er. Lägg in sly eller stockar. Min erfarenhet är att de lämnar barrträd om de har lövträd att tugga på.
 
Sly kan vi inte lägga in. Hagen är full med avgnagda nedfallna lövträd.Räcker bra med det som redan ligger där. Hagen är väldigt stor med blandskog och ängar. Används endast på våren. Hönsnät är en bra ide. Linda de granar som är utsatta i första hand.
 
Sly kan vi inte lägga in. Hagen är full med avgnagda nedfallna lövträd.Räcker bra med det som redan ligger där. Hagen är väldigt stor med blandskog och ängar. Används endast på våren. Hönsnät är en bra ide. Linda de granar som är utsatta i första hand.
Det satt hönsnät runt några träd i ena hagen när vi flyttade till gården. Tänkte inte så mycket på det förrän en av hästarna en dag kom in alldeles blodig och sönderriven på hela bakdelen. Hon hade kliat sig mot träden med hönsnät och änden på nätet hade lossnat och rivit henne illa. Tacksam att det inte var huvudet hon kliat!
Så sätter du hönsnät måste du verkligen se till att det inte kan gå sönder om hästarna är på det.
 
Jag skulle satsat på putsnät istället för hönsnät, hönsnät är för klent och kan som sagt lätt gå sönder. Det fungerar att hålla höns inne men inte större djur ute.
 
Jag skulle inte sätta hönsnät med tanke på att hästarna kanske är där och försöker gnaga ändå och då kan fastna med tänderna
Mina hästar skulle nog gladeligen fortsätta försöka äta gran
Hönsnät är för klent och för glest tror jag
 
Jag skulle inte sätta hönsnät med tanke på att hästarna kanske är där och försöker gnaga ändå och då kan fastna med tänderna
Mina hästar skulle nog gladeligen fortsätta försöka äta gran
Hönsnät är för klent och för glest tror jag

Precis min tanke! Hade aldrig vågat klä in nåt hästarna gnager på med hönsnät.
 
Upptäckte idag att hästarna börjat gnaga på de stora granarna i hagen. Det finns ett antal grandungar med stora granar. Bästa o billigaste sättet att rädda dom utan fara för hästarna. Dom ska kunna stå under granarna så hängna in är inget alternativ.
Det finns gnagskydd för träd att köpa. Det är nät i plast så borde inte skada hästarna
 

Liknande trådar

Fritid Efter ett gaska jävligt år arbetsmässigt för både mig och sambon (tack och lov i olika perioder) känner vi både ett behov av att komma...
Svar
14
· Visningar
943
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 075
Senast: Smurfoff
·
Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 980
Senast: nexxa
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 145
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp