Avicii arena

Jag hade föredragit Avicii Globe (arena), men är i övrigt för namnbytet. Frågan är hur länge det kommer få heta så. Arenor har ju en förmåga att byta namn utifrån vem som betalar mest

Mvh
Hon som fortfarande stör sig på att Cloetta Center (hur spot on?!) bytte namn till Saab arena i min stad.
Det irriterar mig fortfarande.
 
Exakt, Kaffeburken är namnet - särskilt för hockeyfans även om det kallas lite annat också :angel:
Har nog helt ärligt hört ytterst få i Karlstad säga kaffeburken om den. Brukar mest vara Löfbergs, kort och gott. Fast det kan ju också vara att man sällan behöver specificera plats när det gäller hockey, då ska man bara ”på matchen” och så är det ju självklart vart det är någonstans. :D
 
Vad gäller namnbytet på ”Globen” tror jag att den lär fortsätta kallas Globen, och det inte bara av nu levande generationer - om de inte döper om allt annat runt omkring också. Området kallas ju Globenområdet och innehåller bl.a Globen Shopping, Quality Hotel Globe, Globenbron... Så det är nog inte så säkert att det är nåt som kommer ändras i folkmun om inte hela området byter namn.
 
Har nog helt ärligt hört ytterst få i Karlstad säga kaffeburken om den. Brukar mest vara Löfbergs, kort och gott. Fast det kan ju också vara att man sällan behöver specificera plats när det gäller hockey, då ska man bara ”på matchen” och så är det ju självklart vart det är någonstans. :D

Nu talar vi inte Färjestad fans :angel: Det finns en del andra benämningar för arena, lag och enskilda spelare som inte är helt rumsrena.
 
Det är väl som vanligt några surkartar som skriker i sociala medier och får det att låta som att de företräder 95% av befolkningen när de egentligen utgör 0,0095% av befolkningen.

I folkmun kommer den fortsätta kallas globen och jag tror inte detta engagera speciellt många stockholmare.
 
Jag ser tyvärr kopplingen mellan psykisk ohälsa, och "Avicii arena" som långsiktigt svag.

Psykisk ohälsa behöver verkligen uppmärksammas, men om några år, när artisten Avicii "glömts bort", sådär som de flesta artister som inte längre är aktiva av olika skäl blir, så blir namnet mera ett frågetecken för nya generationer. Varför då, vem då?

Friends Arena har ju sitt namn efter en organisation , som jobbar långsiktigt mot mobbning.

Finns det kanske någon organisation, som jobbar mot självmord bland unga, som Globen kunde fått namn efter?

Jag hade gärna sett ett klurigt uttänkt namn, som bara genom namnet, skulle bidra till att "unga som mår dåligt kan hitta hjälp lättare". (har svårt att formulera vad jag menar utan att skriva en uppsats)

Och så gärna med ordet Globen instoppat någonstans...
 
Jag ser tyvärr kopplingen mellan psykisk ohälsa, och "Avicii arena" som långsiktigt svag.

Psykisk ohälsa behöver verkligen uppmärksammas, men om några år, när artisten Avicii "glömts bort", sådär som de flesta artister som inte längre är aktiva av olika skäl blir, så blir namnet mera ett frågetecken för nya generationer. Varför då, vem då?

Friends Arena har ju sitt namn efter en organisation , som jobbar långsiktigt mot mobbning.

Finns det kanske någon organisation, som jobbar mot självmord bland unga, som Globen kunde fått namn efter?

Jag hade gärna sett ett klurigt uttänkt namn, som bara genom namnet, skulle bidra till att "unga som mår dåligt kan hitta hjälp lättare". (har svårt att formulera vad jag menar utan att skriva en uppsats)

Och så gärna med ordet Globen instoppat någonstans...
Nu är det ju iofs en organisation som ligger bakom.
Tim Bergling Foundations har inlett ett samarbete med fokus på psykisk ohälsa bland unga.
Tror att just namnet Avicii är mer känt både inom och utanför Sverige och ett sätt att göra arbetet mer känt
 
Vad gäller namnbytet på ”Globen” tror jag att den lär fortsätta kallas Globen, och det inte bara av nu levande generationer - om de inte döper om allt annat runt omkring också. Området kallas ju Globenområdet och innehåller bl.a Globen Shopping, Quality Hotel Globe, Globenbron... Så det är nog inte så säkert att det är nåt som kommer ändras i folkmun om inte hela området byter namn.
Ja finns ju till och med en T-banestation där som heter just ”Globen” :)
 
Namnbytet från Ericsson arena verkar ha förargat många ( främst Stockholmare).
Hur kan det vara så otroligt laddat??
Även det faktum att en organisation som jobbar mot ungas psykiska ohälsa samarbetar med ägarna verkar väcka ont blod 🥴
Jag förstår inte riktigt hur folk resonerar, kan någon förklara?🤔
Kan ju vara lite förvirrande. Har för mig att det finns en hållplats som heter globen. För länge sedan skulle golit bevista ett arrangemang på Johanneshov och bad om biljett dit. Fast Johanneshov var inte det samma där arenan låg. Det hette isstadion.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
706

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp