avkommor ragazzo

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare cusan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 966
Sv: avkommor ragazzo

Hej,
erfarenhet och erfarenhet... men jag har en hingst efter Ragazzo som är åtta månader gammal.
Vet inte vad du vill veta men ett kan jag i alla fall säga. Hans mamma har ett jäkla humör men han är jätte snäll, endast när han äter kraftfoder kan han vara lite sur om han inte får vara ifred - men säg vem som inte vill ha lite matro??

TJA!
Jag har en underbart åttamånaders stoföl efter ragazzo. Trevlig, social och mycket nyfiken. Hon är orädd och samarbetsvillig. Ser ut att få fina gångarter. Lik sin pappa, mörkbrun med vita tecken. Är verkligen nöjd med denna lilla tonårsbrud. :p
Mía

*lånar knapp*

Hur ser era Ragazzoföl ut på sina framben??Hur är benställningen?Undrar då jag sett några stycken som inte är korrekta fram?Det står inget på Ragazzos omdöme...men foton på hans framben talar för sej självt.Annars tycks han lämna kanonfina fölisar och jag har funderat mkt på honom förut...men eftersom mitt sto tycks lämna mkt från hingsten till sina föl så är man ju försiktig.

Har bara sett en Ragazzo avkomma "lite närmare" hon var mycket skev i benen, och hur Ragazzo själc ser ut är skrämmande och att det dessutom inte ens nämns i hingstkatalogen är under all kritik.

Ja jag håller med...jag trodde nästan inte mina ögon när jag granskade honom närmare....HUR kan man missa nåt sånt!?!

De ser mellan fingrarna lite beroende på VEM som äger hingsten kanske... ;)

Annars har ju Ragazzo lämnat mkt fina avkommor...men jag har sett några på salu annonser med samma benställning. :crazy:

Samma sak med Cornetto.... :crazy:

Ja precis, hade det varit du eller jag som ägt honom hade det ju varit en helt annan sak. Men det blir så fel när det är på detta vis.

Ja hur kul är det att med facit i handen få en fölunge som är sne i benen när man tror att man utgått från en korrekt hingst!?!...tänk då om det är en stoägare som redan har samma fel på sitt sto, som då tror att hon använder en hingst som är korrekt i benen!?!

Det enda som står är "obetydligt intåad fram"....resten var de tydligen blinda för...typiskt på en så fin hingst egentligen.

Lillan är korrekt fram, inget konstigt alls med hennes benställning. Hon fick en 8:a på benen på fölvisningen. Känner för övrigt till ytterligare en avkomma som fick bästa poängen på Finsta 2002, vilket den knappast hade fått om benen var dåliga. :smirk:

Väldigt trevlig att hantera, inga tendenser till att bitas eller sparka och riktigt mysig att pyssla med. Funderar när det är något nytt men inga problem att övertala. Som lill-liten hände det ju att hon i protest kunde gå upp på bakbenen, men efter att hon trillat omkull några ggr så insåg hon att det inte var någon idé och lägger av snabbt om hon försöker tjura och det inte funkar. ;) Väldigt lik sin far i teckningen, verkar som han präglar sin avkomma starkt. Jag får pilla överallt utan protester. Rejäl rumpa och lår. :o

Crazy, har du sett honom i verkligheten eller bara på kort? Hans ben var inga som jag reagerade nämnvärt över när jag träffade honom några ggr inför betäckningen 2002. En mycket trevlig hingst som imponerade stort med sitt fina humör och personlighet. :love:

http://members01.chello.se/minhemsida/ragazzo998_bilder.htm

Här finns bilder på honom...och det syns ganska tydligt när man vet om det.Höger fram...för den som ej vet...

Jodå jag har sett honom live och även träffat honom i boxen - han är jättetrevlig.En mycket trevlig hingst....som då vid tillfället var operad i frambenet pga av förslitning också och därför bara visades vid hand.Förslitningen är ju troligen något som uppstått pga av hans benställning.Ta dej en noga titt på honom på nästa hingstvisning så får du se....

Synd han är ju så dö trevlig...men med tanke på hur mkt mitt sto nedärver från hingstarnas sida på sina föl - så törs man inte använda honom.

Det var faktiskt meningen att jag skulle använt honom på fryst lååångt innan han kom till Sverige...så nog gillar jag hingsten alltid.

Har man ett korrekt sto som inte är som mitt sto(hon är ju ett undantagsfall)...så kan man ju använda honom...även om hon är korrekt själv-så nedärver hon nästan allt från hingstarna.Påbrån från hingstarna ligger nog på 75-80% i hennes fall=extremt mkt.

Senast ändrad av en moderator:

ok, humöret är alltså stabilt och benen lite skeva?? *ler*

tack för hjälpen alla, jag är lite sugen på en ofödd avkomma från honom ,,,kommer i vår..

Såg en super snygg Ragazzo i torsdags! Högställd, ädel, elegant jag allt man kan önska sig på typ! Gång??? Inte något, inget till skritt inget till trav men trevlig och fin.

Har ridit en annan Ragazzo en hingst (ej visad), mera massa och mycket gång, helt underbar att rida!
Petra

Har två avkommor efter Ragazzo och mer korrekta i benen än vad dom är kan nog en häst inte bli, och dom har två olika mammor.

Jag är supernöjd med bägge unghästarna, både med temperament, utseende och gång.

crazy skrev:
Ja jag håller med...jag trodde nästan inte mina ögon när jag granskade honom närmare....HUR kan man missa nåt sånt!?!
Vi var och tittade på Ragazzo för att använda på ett äldre fullblodsto som bara funkar på naturlig betäckning, men efter att sett benstället så sa vi nej tack! För oss noviser är det obegripligt att en hingst med såna ben är lanserad av Flyinge. Har han någon väldigt speciell stam/meriter eller vad är det som gör att han är godkänd?:banana: :banana: :banana:

poloplayer skrev:
Vi var och tittade på Ragazzo för att använda på ett äldre fullblodsto som bara funkar på naturlig betäckning, men efter att sett benstället så sa vi nej tack! För oss noviser är det obegripligt att en hingst med såna ben är lanserad av Flyinge. Har han någon väldigt speciell stam/meriter eller vad är det som gör att han är godkänd?:banana: :banana: :banana:
Både stam och meriter och mkt god kritik är väl ett faktum när han är godkänd. Jag har INGA nackdelar hos min avkomma iaf...

Liknande trådar

Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 414
Senast: Murray
·
Avel Funderingarna går lite kring att betäcka min swb och jag har såklart lite koll på en del hingstar. Men det är ju alltid ett sammelsurium... 2
Svar
38
· Visningar
3 732
Senast: Hedwig
·
Avel Är i startgroparna att leta hingst. Men när brukar de hingstar som kommer vara i avel ha kommit ut på Språngrulla ? Som det är nu så...
Svar
0
· Visningar
193
Senast: corzette
·
Avel Halloj! Jag är helt ny till avel och kan väldigt lite. Fick mitt första föl för några dagar sedan och insåg då en sak. Stuteriet jag...
Svar
5
· Visningar
904
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka