Avla fram en hopptalang

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare skjona
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 984

skjona

Trådstartare
Jag har ,efter att ha sålt av några hästar ,fått lite tomt i stallet.
Nu funderar jag på att köpa ett äldre meriterat D-ponny sto,betäcka henne med en bra hingst och förhoppningsvis få en riktigt bra D-ponny tilll min flicka .Vad tror ni om den iden?
Min flicka är tolv år och tävlar en C-ponny nu,hon är rätt liten till växten och kanske skulle det passa lagom att byta upp sej till större ponny när fölungen växt upp och ridits till.
Färdiga D-ponnysar är ju ruskigt dyra men hur stor är sannolikheten att ta fram en bra tävlingsponny själv ?Jag har tagit några föl på ett annat sto så lite erfarenhet av just den biten har jag.

Sv: Avla fram en hopptalang

Vore jag i dina kläder hade jag hellre satsat på att köpa ett välstammat föl eller en unghäst... DÅ vet du vad du får och din dotter hinner rida på den i några år till. För köper du ett sto nu och betäcker nästa år så är det först 2009 som fölungen föds och tidigast 2013 den får börja tävla lite unghästklasser. Och hur gammal är din dotter då?
Färdiga D-ponnyer kan vara väldigt dyra, men unghästar kostar nog ofta inte mer än uppfödningskostnaden.

Ja,du har förmodligen rätt...En unghäst vore ju kanske bättre.
Jag tycker bara att det är så kul med fölbiten.Leta hingst,betäcka, följa med under dräktigheten och spänt vänta in fölningen.
Det är lika spännande som när man själv väntade barn!
dessutom kunde jag ju låtsas att det faktiskt är ekonomiskt försvarbart denna gången och att det rent av skulle vara lönsamt....

En bra äldre "fosterpappa " till unghästen har jag ju i och för sej redan.:D
Vår gamla valack brukar ta sej an alla föl vi haft.

Det är jättekul med hela avelsbiten, fast är det en tävlingsponny till dottern du är ute efter så är det kanske inte rätt väg att gå... (ffa för att ¨målet ligger så långt bort att dottern hinner lämna ponnyåldern...) Men varför inte göra både och? Har du inte plats till både en unghäst och ett avelssto?

Senast ändrad:

Ja,du har förmodligen rätt...En unghäst vore ju kanske bättre.
Jag tycker bara att det är så kul med fölbiten.Leta hingst,betäcka, följa med under dräktigheten och spänt vänta in fölningen.
Det är lika spännande som när man själv väntade barn!
dessutom kunde jag ju låtsas att det faktiskt är ekonomiskt försvarbart denna gången och att det rent av skulle vara lönsamt....

En bra äldre "fosterpappa " till unghästen har jag ju i och för sej redan.:D
Vår gamla valack brukar ta sej an alla föl vi haft.

Köp ett stoföl eller ett ungsto så kan du leta hingst och drömma om alla fina föl medan dottern rider och tävlar. Då får hon några år på ponnyn med chans att klättra upp lite i klasserna, och du har något att se fram emot. Så skulle jag göra iallafall...

Ja,det var en bra ide!Det skulle jag kunna göra,kombinera nytta med nöje.

Jag säger som de andra, köper du ett sto nu och betäcker nästa år så är ju den avkomman 4 år när din dotter är 17 så det känns ju väldigt försent med en tävlingskarriär på den pållen för dottern.
Köp en 3-4-åring nu istället, utan meriter är de ju inte ruggigt dyra. :)

Om du nu vill ha egna föl, varför inte köpa ett bra hbl sto o börja med, som du sen också kan fortsätta med och få flera avkommor till o så har ni stallet "snart" full med fina stora hästar tills hon börjar på häst, dom behöver ni ju inte byta ut sen ;)

Liknande trådar

Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst... 2
Svar
24
· Visningar
3 938
Avel Jag har ett litet welshsto( 122cm, 5år, kat b, isabell) som vi funderar på att betäcka redan i år( vi har bara ägt henne några dagar)...
Svar
13
· Visningar
2 132
Senast: Heloise
·
Avel Hej! Nästa år vill jag betäcka min övervuxna ridponny. Tyvärr är hon okänd, imp från danmark. Jag funderar antingen på en...
Svar
12
· Visningar
2 172
Senast: hetluft
·
Dressyr Efter att utbildat ungponnyer en tid kan jag inte låta bli att drömma om min framtida stjärna. Det lär inte bli än på ett par år men... 4 5 6
Svar
117
· Visningar
23 005
Senast: Farle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka