Avla på häst med idiopatisk headshaking?

Många sätter ju hästar i avel som tävlat och sen fått förslitningsskador. Eller på annat sätt tas från banan i förtid.
Många är inte jag.

Vet detta och tycker det är synd, sedan går det ju att fundera på vilka raser det är vanligast på och vilka som är dyra i försäkring.
 
Tack för sitt svar! Det är precis av denna anledning jag frågade här - jag vill höra vad andra hästmänniskor säger som själva har erfarenhet.
Det är, som sagt, enligt veterinärerna "bara att köra".
Trots detta känner jag mig skeptisk kring allt som är med att sätta ett föl till världen, både ur stoets och fostrets perspektiv. Jag har funderat mycket och länge på detta och förväntar mig inte att alla ska hålla med veterinärerna.

Jag vill bara inflika att alla veterinärer har verkligen inte full koll på avel. När min nsv/arabkorsning konstaterades ha ringkota och inte gick att rida längre tyckte den veterinären att jag skulle ta föl på henne, ett 17-årigt maidensto :crazy: Tack och lov var jag tillräckligt smart även som tonåring att det inte var ett vettigt val.

Dvs vill du verkligen ta föl se till att prata med en veterinär som kan avel. Personligen hade jag varit enormt tveksam om stoet inte var exceptionell i alla avseenden. Även om hon var det hade jag fortfarande inte självklart valt att avla på henne.
 
Fast det är väl skillnad på unga trasiga hästar som aldrig kunnat prestera och på den stora massan av hästar som aldrig får prestera på grund av sina ägare eller att de går till aveln direkt.

Ja. Nu är ju denna inte trasig dock. Utan har nån form av fel som inte verkar vara säkert ärftligt.
 
Men vad har hon gjort för bra eftersom det diskuteras avel på ett sto som är skadad .
Tävlat ? Stam utöver det vanliga .
Vad skulle hon tillföra avelsmässigt eftersom hon har skadan kan jag tycka att hon måste verkligen ha bra egna gener att tillföra aveln och inte vara ett genomsnitts sto ?
Förlåt om jag missat de svaren innan i tråden .
 
Men vad har hon gjort för bra eftersom det diskuteras avel på ett sto som är skadad .
Tävlat ? Stam utöver det vanliga .
Vad skulle hon tillföra avelsmässigt eftersom hon har skadan kan jag tycka att hon måste verkligen ha bra egna gener att tillföra aveln och inte vara ett genomsnitts sto ?
Förlåt om jag missat de svaren innan i tråden .

Det finns många ston som aldrig har presterat själva, men ändå avlas på. Jag anser det bättre att avla på ett sto som gjort nåt i livet än att ställas direkt i avelsboxen. Det finns dom som avlar på sämre material än det jag har, om man säger så.

Hon är efter Ludwigs Champion (som reds av Royne och var dubbeltalang), och undan sto med dubbeldiplom. Nu ska jag inte dra hela hennes stam här, men ja, jag skulle säga att hon har bra stam.

Vi har tävlat lite, och ridit mycket program, pga där jag tidigare bodde fanns det inte så stort utbud av tävlingar (mycket långt att åka i så fall) och av den anledningen blev det inte så mycket av det tyvärr.

Hon har fått massor av lovord från mina tränare, varav en är internationell GP-domare - känns som en bra referens. Han ville att vi skulle göra oss en hacka på henne genom att utbilda henne snabbt och sälja dyrt, men jag sa nej.

Hon har även fått lovord från B-tränare i hoppning då hon har tekniken, temperamentet och det lilla extra som krävs för att kunna ta sig långt även där.
Hon har bra skritt, mycket bra trav och otroligt rund och bärig galopp. Hästen är för övrigt otroligt schysst att jobba med.
-Alltså en bra allroundhäst.

Observera att OM hon skulle få föl (vilket det troligtvis inte blir) så skulle den avkomman vara till för mig, och ingen annan.
Jag skulle heller aldrig ens överväga att avla på ett sto som jag inte anser vara bra material, jag vet inte hur andra folk är, men jag avlar inte på "gullighet".
 
Mamman är ju som sagt dubbeldiplomare. Dessutom har hon lämnat 1 dubbeldiplom, 1 avkomma går svår körning precis som en morbror till ditt sto, bägge dessa ägs av samma kusk. Nu är väl kanske inte svår körning lika stor merit som svår hoppning. Ditt stos mamma har en helsyster som gått S:t Georges samt 4 placeringar och 2 vinster i msv B. Mamman har ju en del avkommor, men många av dom verkar inte göra något (ägs fortfarande av uppf.)
Headshaking överlag är ju dåligt forskat på och finns inte så mkt veterinärer som är duktiga på det. Hade jag varit du så hade jag tagit ett blodprov på henne för att utesluta ev allergi. Är hon inte allergisk hade jag nog pratat med uppfödaren, hon har ju haft både mamma och mormor samt avkommor till dessa i avel i iaf 16-17 år så finns problem i släkten lär hon veta det.
@CarolineEJanze
 
Fast allergier kan väll i många fall på människa vara nedärvningsbart?
Så är det okey att avla om detta skulle ha ett samband me headshakinen ( stavning ) ?
Även om man nu har avlat på ditt sto @sona så är frågan om det är bra ?
 
Fast allergier kan väll i många fall på människa vara nedärvningsbart?
Så är det okey att avla om detta skulle ha ett samband me headshakinen ( stavning ) ?
Även om man nu har avlat på ditt sto @sona så är frågan om det är bra ?
Är det allergi så finns det ju hjälp att få så att hon kan rida på stoet och inte behöver överväga att avla eller ta bort henne.
 
Ja. Nu är ju denna inte trasig dock. Utan har nån form av fel som inte verkar vara säkert ärftligt.

Om hästen inte är "trasig": varför är den då utdömd för ridning?

Nej, inte trasig om du definierar trasig som halt.
Men definitivt trasig i och med att den är utdömd gällande ridning.

Jag är ganska tråkig.
Och tycker att enda "trasiga" hästen som passar i avelsboxen är den som är trasig på grund av tydliga yttre faktorer exempelvis traumata.
Om man "inte vet" gällande genetik så är det klokast att avstå från avel.

För "inte vet" betyder inte "ärftliga inslag saknas" utan det betyder att det kan finnas ärftliga inslag, eller så gör det det inte.

Det finns ganska gott om hästar i Sverige, så man kan säkert hitta en trevlig individ utan att försöka tillverka den själv.
I all synnerhet utan att försöka tillverka den av föräldrar med osäker kvalitet.
 
Om hon inte hade varit skadad, hade du ändå tyckt att hon var avelsmaterial?

Jag tänker att det är två olika frågor du behöver ta ställning till:
1) Är det lämpligt att avla trots HS?
2) Oavsett HS, är stoet bra avelsmaterial?

Tittar man bara på hennes resultat, så skulle jag kanske fundera på vad hon kan tillföra hoppaveln. Hon har ju just inga resultat där, men det kan ju vara pga omständigheter som inte syns i resultatlistor. Men om de speglar hennes hoppförmåga, då skulle jag fundera lite.
 
Senast ändrad:
Alltså om inte ston med skador från yttre trauman eller ens ston utan egna prestationer sattes i avel hade vi knappt haft några hästar kvar inom SWB. Just sayin... Det är ett himla jidder om att syon måste ha egna meiter-men i nästa andetag måste de bra stona in i avel pronto, för att det på nästa utandning pratas om att unghästar inte ska forceras. HUR ska stona hinna med allt detta utan att pressas både inom avel och sport.

Lite sidospår, men det är så ett jla moraliserande kring detta med ston.
 
Alltså om inte ston med skador från yttre trauman eller ens ston utan egna prestationer sattes i avel hade vi knappt haft några hästar kvar inom SWB. Just sayin... Det är ett himla jidder om att syon måste ha egna meiter-men i nästa andetag måste de bra stona in i avel pronto, för att det på nästa utandning pratas om att unghästar inte ska forceras. HUR ska stona hinna med allt detta utan att pressas både inom avel och sport.

Lite sidospår, men det är så ett jla moraliserande kring detta med ston.

för att inte tala om att det sker ett stort urval/utsortering när det gäller hingstarna.
Där är det ett nålsöga.
När det gäller ston duger vad som helst?

som sagt, de med yttre tydliga skador ser jag som rätt oproblematiskt om stoet "tål" dräktighet.
Meriter: nej, det tycker jag inte nödvändigtvis behövs, om man inte avlar för topp tävlingsnivå.

Men problem där eventuell ärftlighet är omdiskuterad/man vet inte: nej.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla! Måste få skriva av mig lite o kanske höra andras tankar o funderingar. JAG GER UPP! I hela mitt 29- åriga liv har pållarna...
2
Svar
22
· Visningar
3 489
Senast: 333
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp