Avlång eller kvadratisk fölbox, vad är bäst?

Avlång eller kvadratisk fölbox - vad är bäst?

  • Kvadratisk (t.ex. 4x4,1 m)

    Röster: 10 35,7%
  • Avlång (t.ex. 3x5,5 m)

    Röster: 18 64,3%

  • Antal omröstningsdeltagare
    28

sorbifolia

Trådstartare
Håller på att rita nytt stall då det inte finns något sådant på min nya gård. Och då måste man såklart fråga buke om råd - vad är bäst? Själv så tycker jag det känns som om hästarna föredrar avlånga boxar, och att det är enklare för sto och föl att ligga samtidigt utan att störa varandra i en mera avlång bok. Jag låter också mina föl stå med sina mammor tills de är kring året, så de blir ganska stora på slutet.

Men nu har jag lite svårt att få ihop avlånga boxar så som jag tänkt ursprungligen, och tittar därför på mera kvadratiska som ett alternativ. Och tänkte höra vad bukefolket har för erfarenheter, spelar formen på boxen egentligen roll om ytan bara är tillräckligt stor?
(försök bortse från att det skiljer 10 cm2 på ytan i omröstningsalternativen, ni fattar princippet)
 
Röstade på avlång. Dels av vad du redan själv skrivit. Lättare få plats men också att det oftare är lättare att få in det i ett redan befintligt stall. En mer kvadratisk form tar lättare upp annan yta som en stallgång. I alla fall i en traditionell/vanligt stall. Bygger du hela byggnaden från grunden kanske du vill utgå från något annat. Jag föredrar lite mer avlånga.
 
Håller på att rita nytt stall då det inte finns något sådant på min nya gård. Och då måste man såklart fråga buke om råd - vad är bäst? Själv så tycker jag det känns som om hästarna föredrar avlånga boxar, och att det är enklare för sto och föl att ligga samtidigt utan att störa varandra i en mera avlång bok. Jag låter också mina föl stå med sina mammor tills de är kring året, så de blir ganska stora på slutet.

Men nu har jag lite svårt att få ihop avlånga boxar så som jag tänkt ursprungligen, och tittar därför på mera kvadratiska som ett alternativ. Och tänkte höra vad bukefolket har för erfarenheter, spelar formen på boxen egentligen roll om ytan bara är tillräckligt stor?
(försök bortse från att det skiljer 10 cm2 på ytan i omröstningsalternativen, ni fattar princippet)
Ett tips är oxå att noga läsa på vilken storlek lagen säger att det ska vara, om "fölet" ska gå där tills 1 års åldern räknas det inte längre som föl utan som häst nr 2 och då ska boxen vara mycket större.
LS i Skåne är inte att leka med,dom kommer mäta minsta cm.
 
Vi har avlånga fölboxar på 18 kvm (6x3 m) och det funkar bra när fölet är litet, upp till 2 månader, men när fölet blir 3 månadern och upp tycker jag våra vboxar är för små för att både sto och föl skall få plats bekvämt. Så vi släpper it våra på lösdriften under vintern, där de har mer plats.
Så jag skulle rösta avlånga och väl tilltagna. Det är tråkigt att ångra sig i efterhand att man inte byggde större boxar.
 
Vi har 4x5,2 meter, så lite avlång. Den känns trång när fölet är runt halvåret. Jag säger gärna avlång, men kortaste sidan minst 3,5 meter. Jag inser att jag inte gör saker enklare...
 
Vår fölbox är ca 3,3 x 5,9 så ”rejält” avlång och drygt 19 kvm. Perfekt storlek men hade gärna velat ha den något bredare. Fölet får i alla fall plats att galoppera runt om den vill. Storleken är godkänd som gruppbox vilket jag tycker är bra så att sto och föl kan stå där tillsammans länge om behovet skulle finnas (går annars på lösdrift).
Vår fölbox är också lite för sig själv (ser såklart de andra hästarna) vilket jag tycker var jättebra i början när man vill låta sto och föl få egentid.
 
Vår fölbox är ca 3,3 x 5,9 så ”rejält” avlång och drygt 19 kvm. Perfekt storlek men hade gärna velat ha den något bredare. Fölet får i alla fall plats att galoppera runt om den vill. Storleken är godkänd som gruppbox vilket jag tycker är bra så att sto och föl kan stå där tillsammans länge om behovet skulle finnas (går annars på lösdrift).
Vår fölbox är också lite för sig själv (ser såklart de andra hästarna) vilket jag tycker var jättebra i början när man vill låta sto och föl få egentid.
Ja det är bra! Vår fölbox har inga grannar och höga galler, våra vanliga boxar har låga fronter. Nu när vi inte avlar längre är det perfekt att ha en någorlunda isolerad box för nya hästar eller gästande hästar.
 
Ser att de flesta föredrar avlång, interessant att jag inte är ensam om att tänka så! Mina nuvarande boxar är +/- 3 meter på kortsidan och 5-6 meter på längden, där har det funkat bra även med "större" föl.

De kommer f.ö. främst gå på lösdrift och endast komma in vid dåligt väder eller skada/sjukdom. Och ja, jag tänker möjlighet för höga, täta mellanväggar när fölen är nyfödda.
 
Ja det är bra! Vår fölbox har inga grannar och höga galler, våra vanliga boxar har låga fronter. Nu när vi inte avlar längre är det perfekt att ha en någorlunda isolerad box för nya hästar eller gästande hästar.

Va har ni lagt ned? :confused: Får man fråga vad skälet var, om det var något specifikt?
 
Hade jag byggt ett nytt stall, eller iaf satt i ny inredning hade jag gjort x antal normalstora boxar men konstruerat det så att man kan ta bort mellanväggarna och därmed bygga en så stor box man behöver beroende på behov och då även kan placera "fölboxen" var man vill i stallet.
 
Hade jag byggt ett nytt stall, eller iaf satt i ny inredning hade jag gjort x antal normalstora boxar men konstruerat det så att man kan ta bort mellanväggarna och därmed bygga en så stor box man behöver beroende på behov och då även kan placera "fölboxen" var man vill i stallet.
Grejen är att jag vill ha 3 fölboxar.... Ska betäcka tre ston nästa år. Så kruxet är att få plats med det på så liten yta som möjligt...

(Eta: boxarna ska givetvis inte vara så små som möjligt, men stallet måste vara arealeffektivt pga ekonomi)
 
Grejen är att jag vill ha 3 fölboxar.... Ska betäcka tre ston nästa år. Så kruxet är att få plats med det på så liten yta som möjligt...

(Eta: boxarna ska givetvis inte vara så små som möjligt, men stallet måste vara arealeffektivt pga ekonomi)
Aha då är jag med. Hur många hästar har du utöver fölstona som också behöver få plats i stallet?
 
Aha då är jag med. Hur många hästar har du utöver fölstona som också behöver få plats i stallet?

Alla bor egentligen på lösdrift, så jag tänker att de andra 2-3 stycken borde gå att stänga in i ligghallen om det blir jättedåligt väder. Dvs tanken är att bygga 5 normalstora boxar som kan konverteras till 3 fölboxar.

Funderingen som låg bakom denna tråden var hurvida det skulle funka med en stk 3,5x6 m box samt två stycken 3,5x4,5 boxar, istället för min ursprungliga plan på 3 stycken 3,5x5 meter. :) Jag tycker nämligen att 3,5x4,5 känns lite smått för en fölbox, men insåg att det är ju nästan 16 m2 dvs väl över kraven....
 

Liknande trådar

Anläggning Jag håller som bäst på att skissa på hur jag vill bygga mitt stall - som skall byggas i en existerande gammal ladugårdsbyggnad - och har...
Svar
13
· Visningar
3 582
Senast: a1agnlju
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 685
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp