Avlastar höger bak vid vila

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare javill
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 099
J

javill

Vad kan vara fel? Pållan avlastar hö bak när hon står still. När hon står stilla så sätter hon in benet långt fram under sig alt. håller upp hoven som de gör när de vilar/sover.
Vet, har varit här och kunde inte hitta något (trodde ev, sträckning som skulle försvinna) inte heller hovslagaren hittade något. Hon har gått på lösdrift och det har varit halt i hagen. Jag misstänker att hon halkat på något vis. Blev något sämre innan helgen och det nu när det blivit ännu isigare i hagen. Inte halt i skritt på plant underlag (stallgången) markerar i igångsättning. Ej varm, ngt svullen (gallig?) ovanför kotledens utsida, ej öm där. Hon har stått inne i två dygn nu och hon är bättre.

Skulle vilja ge henne en vecka för att se om hon blir bättre. Tänkte då att hon får gå i liten väl sandad rasthage (typ 20 m2), med möjlighet att gå in dagtid och på box nattetid. Vad tror ni om det? Hon är pigg och äter bra men, är förbannad för att hon inte får gå ut alls just nu. Om hon inte är mycet bättre efter en veckas vila så åker jag till klinik och får henne röntgad. Vill inte ta hit vet, igen. Känns som att kasta pengar i sjön när man får betala nästan 2000:- igen för att han ska konstatera att hon inte stödjer på hö bak. Så vad tror ni?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avlastar höger bak vid vila

Man kan egentligen inte tro något alls såhär över nät, men vad du kan göra är att känna om hon är varm/svullen/stel i ländområdet. Sätter hon in sitt ben för att stötta upp länden?

Låt någon gå med henne så att du kan kolla, spårar hon in och sätter benet likadant i skritt? Kanske till och med med vänster i stället?

Om hon enbart vilar, alltså inte stödjer alls är det mer troligt att det sitter i benet men det behöver inte alls vara så, det är bara lösa teorier.

Ibland vilar de det benet som är friskt för att få mer puls i det skadade benet, ibland gör det så ont att de inte kan stödja, då kan man gissa hovböld?

Men, om vi går på min första teori så kan det vara en sträckning uppe i ländområdet och då brukar de avlasta så som du beskriver.

Kolla hur hon rör sig!

Jag har haft detta med min lilla pålla, och det kom efter hennes erlichea. Min veterinär varskodde mig om att skov kunde uppstå ända upp till 18 månader efter åkomman, med skov menas påverkan av leden eftersom detta var hennes största dilemma under tiden hon var sjuk.

Hon svullnade upp kopiöst runt vänster hasled, jag trodde först att det var spatt :eek: Nåväl lyckligtvis var det inte så, om man nu skall resonera utifrån dessa banor. Från början avlastade hon strikt vänster bakben, stod jämnt och hängde med det för att belasta höger bak. Att det har varit ett visst besvär för henne under den tiden förstår jag nu, det har kommit ner en hovväggsförtunning på höger hov som vittnar om det som hände i somras. :crazy:

När hon sen sattes igång började hon avlasta höger mer och mer, varpå hon kontrollerades igen utan att hitta något. Nu börjar hon gå över att vila på bägge vilket är mest naturligt, men är fortfarande lite för mycket på höger eller så är det jag som är gnällig. :angel:

Hon har inte under denna tid visat någon form av hälta, taktavvikelser i gången. Tvärtom så har hon musklat på sig enormt sen i höstas, hon är också väldigt arbetsvillig något som hon absolut inte var när hon blev sjuk. :cry:

Jag vet inte om du blir hjälpt av detta, men kanske kan du finna något som stämmer med din häst. Eller om du har synpunkter på det jag har skrivit.

Det där med att hon kan ha ont längre upp låter troligt. Ska klämma och känna igenom henne extra noga där idag. Ska låta någon leda henne så jag ser hur hon rör sig. Hovböld borde hovis upptäckt vid sin minutiösa genomgång.

Usch, säg inte erlichia. Behandlade shettisen för detta i höstas, han var mystiskt sjuk, hängig, halt och fick t o m fång jättelänge, (klippkort hos vet,) innan vi gjorde helutredning på honom och de hittade förhöjda titrar. Ny är han som en ny häst. Eftersom vi har massor av fästingar här och varav en del uppenbarligen bär på erlichia så är det inte omöjligt. Har tidigare haft en annan häst i stallet (inte min) som också drabbades av detta.

Har tidigare haft ute en equiterapheut/hästmassör (stavning?) till en annan häst, tänkte efter tips från annan här på forumet se om jag kan få hit henne igen. Om hon inte hittar något så får det bli helutredning på klinik av pållan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 567
Senast: Lavinia
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 115
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min kära lilla tant ponny på 22 år har blivit akut halt igår. Höll på att trilla omkull igår morse påvägen ut ur boxen, självklart fick...
Svar
2
· Visningar
1 114
Senast: MayGrace
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan... 2 3
Svar
44
· Visningar
6 128

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka