Avliva eller behandla?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare j3nnif3r
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 208
J

j3nnif3r

Som vissa av er vet (av mina tidigare trådar) så har jag ett varmblodssto på 16 år. Har haft henne i 2. I vintras fick vi veta att hon hade Atros och Gonit i alla fyra benen, alltså knäledsinflammationer. Pluss stela muskler över lag.

Tre av benen är nu rätt okej, hon är sprutad 2 gånger i båda framkotorna, 2 gånger i bakkotorna och 2 gånger i haslederna. Sammanlagt 3 klinikbesök. Dessa kostnader har överstigit priset vi köpte henne för.

Idag går hon inte ordentligt, visserligen kan det också bero på muggen eller på såret hon fått som slitit av yttre muskler, men det är så pass läkt att hon borde gå renare. Hon har börjat pendla med vänster bak och verkar inte vilja böja det benet. Kan tillägga att det är det benet som hon är sämst i annars (inflammationen).

Pga av att hon går orent så börjar hon självklart få smått ont i ryggen igen, även då hon inte rids.

Så nu har jag bollat fram och tillbaka. Första tanken är att det skulle vara bäst för henne att få somna in, att slippa behandlas ännu en gång och slippa att bara gå och skrota i hagen. Även om jag tycker att det känns vårt så känns det inte mer än rätt. Att få henne utdömd skulle inte vara något problem.

Andra tanken är att behandla henne en fjärde gång och samtidigt ge henne glukosamin. Men där vet jag, att fungerar inte den behandlingen så kommer hon att få gå vidare i alla fall. Men skulle det ge resultat så skulle det klart vara toppen!

Så, av den lilla fakta ni har fått, vad tror ni sulle vara bäst för henne? Vad hade ni gjort om det var eran häst?

Och vad händer med kroppen vid avlivning? Det är inte kroppen jag älskar, det är henne, så var kroppen hamnar bryr jag mig i princip inte om.

Tack i förhand :bow:

Sv: Avliva eller behandla?

Jag tror det är fel forum för den frågan. Vad säger veterinärerna? Diskutera saken med dom, är mitt råd.

Min förra valack var 17 år när det konstaterades pålagringar på alla fyra, grad 3, samt även artros i bakknäna. Det var inte behandlingsbart enligt vet som, då hon ville döma ut, även rådfrågade andra veterinärer på plats. Det blev utdömning.

Hade det varit behandlingsbart hade jag provat men inte till vilket pris som helst. Min valack blev fullständigt rabiat av att inte få jobba...:cool:

När han avlivades skedde det på gården, hemma i hans favorithage. Jag höll min hand på honom ända tills jag själv kunde känna att han inte var kvar längre, då fick han som avlivat ta hand om kroppen. Kroppen lyftes på en container och gick för destruktion. Kostade en del men det var det värt.

hade det varit min häst så hade jag velat disskutera igenom möjligheterna och förväntat resultat med min vet. och därefter tagit ett beslut. troligen hade jag valt att avliva :(

det som händer efter avlivningen är att antingen tar man bort dom på slakteri (om det går och hästen inte är beh. med medicin med livstidskarens) då blir dom mat.

man begraver hemma efter att ha sökt och fått tillstånd.

eller så blir det destruktion, en del säger att det blir biobränsle (har läst det allt för utförligt i trådar här på buke). här sa lantbrukstjänst för några år sedan att kroppen blir jordförbättringsmedel och det svaret har jag nöjt mig med.

Kostade en del men det var det värt.

Vad kostade det?

Vi räknade igenom kostnaderna idag, och allt som allt har det gått på över 30 000 (då inklusive behandlingsmaterial som bandage och liknande). Hästen köpte vi för 10 000 :crazy:

Jag tror att min största "rädsla" är vad jag ska göra efter att hon har gått bort. Att jag inte har någon häst att hålla på med. Men för tillfället lutar det mest mot avlivning. :cry:

Det är alltid trist att behöva ta bort sin vän men det är inte kul att se dem gå halta i längre perioder heller.

Kan du inte hitta en ny häst att lägga din tid på? Det finns säkert någon häst som behöver tas hand om.

vad det kostar beror på var i landet man bor (kadaverhämtning) och om man väljer att låta vet. spruta eller att farbrorn från lantbrukstjänst bulta. här kostar det för stor häst ca. 3500 (kommer inte ihåg exakt summa) med bultning och kadaverhämtning (har för mig att bultningen kostar ca. 100 kr)

Jodå, jag vet eventuellt en häst som jag kan tänka mig att köpa. Sen finns det massor av hästar här som behöver ridas. Så i och för sig är det inget problem med att hitta någon annan

Vad kostade det?

Vi räknade igenom kostnaderna idag, och allt som allt har det gått på över 30 000 (då inklusive behandlingsmaterial som bandage och liknande). Hästen köpte vi för 10 000 :crazy:

Jag tror att min största "rädsla" är vad jag ska göra efter att hon har gått bort. Att jag inte har någon häst att hålla på med. Men för tillfället lutar det mest mot avlivning. :cry:

2003 betalade jag 3000:- för avlivning hemma och transport till destruktion.

Om du verkligen kan hålla fast vid att blir hon inte bättre vid fjärde behandlingen får hon gå, så skulle jag behandla. Det finns ju faktiskt chans att hon blir bra igen, och det vore ju underbart!

Bara man inte börjar tänka "en behandling till sen får hon gå..." Då är man snart uppe på tio behandlingstillfällen, då håller man ju igång dem bara för sakens skull och för att man inte kan släppa taget.

Så... Har du självdiciplin nog att sätta stopp efter fjärde behandlingen - behandla. Tvekar du det minsta, avliva nu istället.

En annan aspekt som jag måste skriva om är ju förstås hur hon är i humöret just nu. Det väger också tungt. Är hon fortfarande glad har man enligt mej mer rätt att försöka behandla igen, är hon trött på allt, desto större anledning att ta bort...

Hur du än gör - styrkekram!

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 520
Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg... 2
Svar
29
· Visningar
2 232
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
2 940
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 450
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur