Avliva eller inte?

Sv: Avliva eller inte?

När det inte är bråttom så skulle jag vänta på försäkringsbolaget. Kan man få pengar så är det ju inte fel. Patsy fick vänta på besked, för hon led inte.

Neffi tog jag bort dagen efter jag bestämt mig, hon led och hade lidit tillräckligt (just fång) men där var det å andra sidan ingen tvekan om att jag skulle få det godkänt, det är ingen diagnos de brukar bråka om (fanns plåtar också).

Patsy avlivades med bult, den metod jag eg föredrar. Jag orkade inte vara med, så en av tjejerna i stallet var det istället.

Neffi avlivades med spruta pga fölet hon bar på, det kändes efter lite diskussioner mest humant. Det tog (kändes det som iaf) en hel evighet innan hon först lade sig (snyggt och prydligt) och sen till slut dog. Men det var mkt lugnt och värdigt, dock jag kan tänka mig vad som KAN hända under den (evighetslånga) tiden.
 
Sv: Avliva eller inte?

Hur ser sommarplanerna ut?
Är det boxvila? Isåfall hade jag nog avlivat nu.
Kan hästen få en sommar i hagen med kompisar kanske avvaktat med beslut till hösten?

Kram och lycka till
 
Sv: Avliva eller inte?

Tack för svaret.
"Min" veterinär på kliniken är nog själv lite av åsikten att hon borde avlivas. Hon sa något om det, om det inte blir bättre efter dessa 10 dagar på medecin..

Jag tror jag vill bulta. Då går det fortare. Skulle aldrig stå ut med att se hästen somna in på det sättet som en spruta gör.

Men vad är lantbrukstjänst? Några som bara är att ringa lr?
Är dom vana vid hästar? :p
 
Sv: Avliva eller inte?

Hon lär ju inte kunna gå på bete iaf än på ett tag så hur eller hur så blir det för henne att stå ensam.

Förra året hade vi "turen" ( :grin: ) att unghästen skadade sig också så då fick hon sällskap i sjukhage/liten hage, men jag tror inte att någon vill ha sin häst där bara för att vara snäll..
 
Sv: Avliva eller inte?

lantbrukstjänsten här i sthlm är SUPER :bow: så det skulle jag inte oroa mig för!
 
Sv: Avliva eller inte?

Lider med dig... Som resten redan skrivit så kan jag bara bekräfta att om det varit min så hade h*n redan vrit borta......

Du har verkligen gjort allt som står i din makt, och lite till, för din häst :bow:
Nu är det dags att släppa taget för hennes skull.... :(

Jag föredrar bulta. Har använt både djurambulansen o nödslakten/lantbrukstjänst.

Skickar en hög med tröstkramar...
 
Sv: Avliva eller inte?

Tack för svaret.
"Min" veterinär på kliniken är nog själv lite av åsikten att hon borde avlivas. Hon sa något om det, om det inte blir bättre efter dessa 10 dagar på medecin..

Jag tror jag vill bulta. Då går det fortare. Skulle aldrig stå ut med att se hästen somna in på det sättet som en spruta gör.

Men vad är lantbrukstjänst? Några som bara är att ringa lr?
Är dom vana vid hästar? :p

Här kan du läsa om lantbrukstjänst http://www.svensklantbrukstjanst.se/ de är vana vid hästar och han jag hade här var verkligen jättebra.
Jag skrek ju rätt ut när hon föll och han var så mån om mej, han frågade om jag klarade mej och när han var klar bar han upp hinken och ställde in den i stallet, det var en gest som betydde mycket för mej då.
Vi skrev alla papper och gjorde upp betalningen innan.

Om du inte vill vara med själv så ordna någon som kan hålla.

De har bara några sekunder på sig, jag tror att det är 30 sek. mellan bultning och avblodning men det är tillräckligt för att man ska få ge sin häst en sista klapp om man är med och håller.
Jag skulle inte rekomendera att vara med vid avblodningen och han som var här bad mej också gå innan.

Usch, nu gråter jag så att det sprutar ur ögonen:cry: det är verkligen inget jag önskar någon att behöva gå igenom, men jag försöker tänka så att jag fick ge min häst den sista gåvan, att hon slapp att ha ont mer.

Skickar massor av kramar till dej
 
Sv: Avliva eller inte?

Du tänker på den lilla vita bilen med Gröna Hytten, eller hur? Jag vet inte om de verkligen räknas som lantbrukstjänst men bra är de :) De finns inte med på visad hemsida. De har egen vill jag minnas :)
 
Sv: Avliva eller inte?

Det är ett svårt beslut som du har framför dig men hon mår i nuläget inget bra o har haft ett tufft liv med skador. Ingen kan säga vad du ska göra med däremot måste du lyssna till ditt hjärta. Man vet oftast innerst inne vad man ska göra.

Vi avlivade för ett år sedan vårt underbara sto, hon vart tyvärr bara 6år. Hon var svårriden o hade hältor här o var o vi fick igång henne o sen vart hon halt osv osv. Lite som din,väldig otur hela tiden. En dag gick det bara inte längre, vi visste redan innan hon vart halt denna gång att vi var tvugna men hon var hältfri just då när vi faktiskt insåg att om vi verkligen älskade denna häst så skulle hon få somna. Det var inget lätt beslut men ändå var det de. Hon visste när vi åkte till Strömsholm att hon inte skulle få följa med hem igen o hon var nöjd. Har aldrig sett det lugnet i henne ögon tidigare som hon hade den dagen..det var det enda som gjorde det lättare...

Sätt dig o bara iakta din häst, ensam o fundera..du kommer nog fram till rätt beslut. O kom ihåg att det är DITT beslut. Det är du som vet bäst vad din häst behöver, ingen annan!!:crazy:
 
Sv: Avliva eller inte?

För mig var det som TinyWiny när jag avlivade min älskling för 9 månader sedan.
Min häst hade haft två ordenkliga fånganfall med 7-8mm rotation, friskförklarad 30 April -08. (Hon åt medicin som var livstidskarens, då hon hade cushing syndrom.)
Jag valde dock att begrava min häst hemma då jag ville ha henne kvar hos mig. Det kostade ca 300kr för tillstånd för att begrava.
Vi gjorde upp betalning innan med han som kom och bultade.

Det kom en man som skötte det jätte fint och hade stor respekt över det hela.
Jag ville dock vara med, så jag höll i henne.. Jag kunde dock inte vara kvar när hon hon föll så min mamma fick ta mig därifrån då det vart för mycket.. :cry:
Det gör så ont när man mister sin älskade bästa vän!

säger som TinyWiny "det är verkligen inget jag önskar någon att behöva gå igenom, men jag försöker tänka så att jag fick ge min häst den sista gåvan, att hon slapp att ha ont mer."

Det är inte ett lätt beslut men när man väl ha bestämt sig så försöker man göra det bästa av den sista tid man har tillsammans.
Min häst var hög på Fenylbutazon sista veckan för att inte ha ont och jag grät mycket dem sista dagarna.. Jag saknar henne.
Men nu lider hon iaf inte och hon ligger begravd på en klöver äng och jag kan gå till hennes grav när jag vill.

Skickar en hög med tröstkramar...
R
 
Sv: Avliva eller inte?

Kolla upp med försäkringsbolaget så det täcker för fång, vanligtvis räknas inte detta som en "akut sjukdom" då det är behandlingsbart. Så även om veterinären dömer ut för fång så kanske du inte får ut pengarna..tyvärr..
Jag tror för övrigt också att du tar rätt beslut.
Personligen väljer jag alltid spruta.Går det bra med bult är det också ett bra alternativ,men det går oftare fel än med spruta.Det går nästan lika snabbt med spruta,hästen sätter sig ner och pang så är den borta.Vissa faller lika snabbt som med bulten.Men det där är en smaksak,vad du än väljer så är det ditt beslut.
*styrkekramar* till dig!
 
Senast ändrad:
Sv: Avliva eller inte?

Fast det är snarare bakbenshältan hon kommer bli utdömd för isf tror jag.
Den har ju inte blivit bra på ett år + förvärrats.

Jag har inte bestämt hur jag ska göra än. Antingen här hemma (men det känns ju nästan för hemskt) eller åka till kliniken och spruta.
Hon tycker om att vara på kliniken så det är ju inget orosmoment för henne..
Men borde det inte vara hemskare med spruta? :crazy:
Bulten är ju, pang död, sprutan är ju mer somna in.
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
13 707
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 438
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 231
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 300
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp