Avliva eller operera?

N

Nikki

Min tik har fått en juvertumör vid ena spenen. Hon är 9 år och äter rimadyl då hon har artros i både v. armbåge och h höft. Hon klarar inte att följa med på promenader, har svårt att resa sig när hon har legat ner, svårt att gå i trappor m.m. Men hon är väldigt smärttålig så hon visar knappt att hon har ont, utan försöker göra allt som hon har kunnat göra tidigare. Men det börjar märkas speciellt på morgonen då hon alltid har varit pigg och vill ut, men nu går hon inte ut förens runt 10 helst. Så har hon nu fått en tumör som är som 4 stora golfbolar, det varar och luktar inge vidare. Nu har jag ringt vet. och vi har tid för avlivning i morgon bitti=( Men nu börjar tankarna att komma att kanske låta henne bli opererad? Men är det ett värdigt liv för en hund som bara ligger i trädgården om dagarna? Hon är ju för det mesta pigg och glad i sinnet fortfarande. Skäller och viftar på svansen så fort vi får besök. biter på pinnar och hämtar sina leksaker.
Är jag självisk om jag opererar henne? Hade hon inte haft problem med sina leder så hade jag självklart opererat henne, men när hon haltar både fram och bak trots smärtstillande och inte orkar gå så känns det väldigt egoistiskt om jag op henne och sen kanske jag får avliva henne om några veckor i alla fall pga av hennes ledproblem. Kroppen hänger inte med men hon är som en valp i sinnet..
snälla hur hade ni gjort om det hade varit eran hund?
Känns lite brådskande då hon avlivas i morgon ev. Eller ska jag ringa vet i morgon och fråga vad de tycker? Brukar de ge sånna här råd eller är de neutrala i sånna här ämnen?
 
Sv: Avliva eller operera?

Läs vad du skrivit, tänk efter och försök komma på vad du själv skulle svarat om du läst att någon annan skrivit så om sin hund.

Jag hade i alla fall avlivat. Låt det inte gå så långt att hunden lever trots att den blir deppig och inte är glad längre. Låt den få sluta sina dagar i glädje. Det är ett tungt beslut, ja, men det är nog jobbigare i längden att se sin hund tyna bort sakta men säkert. Hundarna lever inte med oss för evigt, det bästa vi kan göra är att ge dem ett bra slut när det är dags för det, och i ditt läge låter det verkligen som om det är dags nu.
 
Sv: Avliva eller operera?

Oj vilken svår sits du hamnat i... :( Det är himla lätt att döma andra och säga "gör si, gör så", men hamnar man själv i den situationen är det inte lika enkelt... Jag tror iaf jag skulle ta bort henne... Hon är ändå 9 år gammal, ni har fått ha glädje av varandra i många år, även om man önskar det skulle bli fler... Om hon lider så av led-problemen tycker jag inte det är rättvist mot henne... Ibland måste man sätta sina egna känslor åt sidan för att tänka på djurets bästa... Men ring du till vet och hör hans/hennes åsikt. Men jag skulle inte avboka tiden iaf...

Var stark och bit ihop, för vovves skull... *styrkekramar*
 
Sv: Avliva eller operera?

Även utan tumörerna så låter det som om det var dags att börja förbereda sig för det tunga beslutet. Jag tror att det är helt rätt att inte tvinga hunden att genomgå en operation när hon redan mår så dåligt. Om hon dessutom är smärttålig så har hon förmodligen redan mera ont än vad du kan se...?

Jag avlivar hellre en gammal hund medans den fortfarande är pigg i sinnet, trots att kroppen sviker, än att vänta tills gnistan i ögonen har dött och man ser att hunden redan är någon annanstans.
 
Sv: Avliva eller operera?

Enligt mig; Ja, det är otroligt egoistiskt att operera i det här läget.

*Hon är 9 år och äter rimadyl då hon har artros i både v. armbåge och h höft.
*Hon klarar inte att följa med på promenader
*Har svårt att resa sig när hon har legat ner
*Svårt att gå i trappor m.m.
*Så har hon nu fått en tumör som är som 4 stora golfbollar, det varar och luktar inge vidare.

Låt hundstackaren få avsluta sitt liv och slippa från ovanstående.
 
Sv: Avliva eller operera?

Jag tycker det låter som det är dags för din hund att somna in.

Säger som Red_Chili, läs igenom det du skrivit och tänk efter. För mig är det inget hundliv att inte ens orka gå på en promenad.

Tung beslut men ett klokt sådant! Styrkekramar!
 
Sv: Avliva eller operera?

Tack för råden. Ja det är nog det bästa känns det som, men kände att jag behövde höra vad andra tycker då hennes ( dagmatte ) tycker att jag ska operera henne, och att hon fortfarande är pigg. Hon ringde upp mig igår och berättade att min hund minsann hade följt med på kvällspromenad och att hon är så pigg m.m. Hon tyckte att tumören blivit mindre och att vi skulle vänta lite. När hon som är både äldre och har mer erfarenhet så börjar man ju tvivla och fundera om man verkligen gör rätt. Men innerst inne så är det det bästa, känns som om man är väldigt egoistisk om jag ska op. och sen får jag avliva i alla fall pga ledproblemen. Men kändes otroligt skönt att höra era åsikter, framförallt Peter Lundin som är vet.
 
Sv: Avliva eller operera?

Jag opererade min tiks ena juverhalva - som jag aldrig skulle ha låtit gå så långt så det blev golfbollar som varar. Ett halvår senare kom det i andra juverhalvan. Då hon blivit betydligt sämre i sin B-höft så var beslutet lätt. Hon avlivades 11 år gammal.

Din dagmatte verkar ta sina egna känslor före sin sk erfarenhet.
 
Sv: Avliva eller operera?

Ja fast saken är det ploppade upp på en gång! Hon har haft en liten knöl där i ena spenen, men det har hon haft i något år och vi har kollat upp och vet. tyckte att så länge hon inte lider utav det så kunde hon lika gärna ha det kvar. Nu i efterhand så skulle man kanske op. Men hennes dagmatte hade henne från torsdag till förra söndagen, då hon ringde mig på söndagen och sa att hennes spenen har svullnat upp. Det här var på söndag och jag ringde vet. på måndag.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Det fick vi reda på i dag... För att göra en lång historia någorlunda kort: Engelsk bulldog, närmar sig 9 år, pigg, och har varit fullt...
Svar
9
· Visningar
1 859
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Jag har varit aktiv här förut men vill vara helt anonym nu med nytt nick. Det här är otroligt jobbigt för mig. Har en hund av en liten...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 251
Senast: Dorinda
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 694
Hundhälsa Får varna för ett långt inlägg.. Behöver skriva av mig och samtidigt få råd från andra hundägare.. Har en jack russel tik som är 12,7 år...
2
Svar
26
· Visningar
5 884
Senast: Maddix24
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp