Bukefalos 28 år!

avliva inte avliva, förklara för bror?

CurlySue

Trådstartare
jag och min sambo har börjat prata om att ta bort border collin men hur förklara för brodern?

Border collin är 9år gammal, har ont i höfterna men är nu ok med tillskott.
Hon har under sommaren huggt våran ena gammelkatt 3ggr som jag vet om och sätt. inget allvarligt har hänt katten men hon ruskar om honom ordentligt... de gånger jag varit med har jag avbrutit och skällt till, då går hon på mej ist:confused: inte annfall men morrar och visar tänderna åt mej och kommer jag nära slickar hon med tungan på ett aggresivt sett och hukar huvudet.
Efter en sån här attack tar det lång tid innan hon är "gos bar" hon går undan och går man förbi snaglar hon med ögonen och hukar sig. hon kommer då inte på tillkallning utan håller sg för sig själv.
Kan även tillägga att hon tar åt sig om man säger till andra som hund, människa eller vad det kan vara man höjer rösten till.

min farmor har haft denna hund på dagarna för när alla jobbade, hunden har alltid tyckt om henne men nu när farmor hälsar på kommer hon inte för att hälsa utan lägger sig under tv-bordet och trycker, och morrar om farmor pratar med henne...
Min son har det gått bra med fram till förra månaden. Hon morrar om sonen kommer för nära men enbart om hon ligger ner.

Jag skaffade hunden för nio årsen när jag bodde hemma hos pappa och min bror, när jag flyttade ut in till stan fick hon vara kvar på gården där pappa hade får. för 2årsen tog jag över gården och pappa flyttade ist in till stan. min bror bor kvar med mej och min sambo i huset, han har bott med hunden i nio år och är välldigt fäst vid henne. Nu när jag känner att det går inte at lita på henne och för sonens, katternas och ja allas säkerhet kanske ta bort henne innan något händer en människa eller min son något så vill inte min bror lyssna... han försvarar henne enormt mycket och det kan jag förstå. DOCK har han sett hennes instabilitet och ibland rädd för henne har han sagt att hon är farlig så längst inne vet han om att beslutet måste snart tas men han vill inte släpa henne.

Hunden kan hoppa upp i soffan och pötter på armen för att bli klappad, ena stunden stelnar hon till och blir aggressiv.. Kan hon börja bli dement? Men det förklarar inte att hon blir värre vid tillsägning dock..

Hunden har innan aldrig visat aggresiv tendens på nio år utan detta började i sommras.

Blev kladdigt skrivet men hoppas ni fördtod

Hur ska vi göra? Några tips?
 
Sv: avliva inte avliva, förklara för bror?

Ta hunden till veterinär och undersök grundligt. Men annars låter det som att brodern faktiskt får släppa hunden nu, tyvärr.
 
Sv: avliva inte avliva, förklara för bror?

Det verkar inte riktigt som att hunden är okej, trots tillskotten. I så fall är den rimliga förklaringen att ge din bror att hunden ska få somna in för att den har ont och lider.
 
Sv: avliva inte avliva, förklara för bror?

hon är nydligen tittad av klinik. Hon röntgades och kollades igenom, tänder etc
Hon har artros men inget extremt.

En granne sa att vissa bc kan bli instabila på äldre dagar? ?
 
Sv: avliva inte avliva, förklara för bror?

hon har även börjat jaga skuggor, piper och stressar upp sig för vissa ljud typ prutt ljud med läpparna.
 
Sv: avliva inte avliva, förklara för bror?

Jag tänker också på demens när du skriver, speciellt när du berättar att hunden är grundligt kollad.
Jag förstår att du inte vågar ha kvar henne heller, nyligen bet vår ena hund mig och efter det har den också betett sig hotfullt mot en person som höll i min son (trots att han i vanliga fall tycker om denna människan). Vår hund bor ute och lider inte av det, men den är bara 3 också.

Du kan inte sätta dig ned och ta ett ordentligt samtal med din bror? Du skriver inte hur gammal han är, men om han är på den äldre skalan vore väl det en bra början. Annars om han inte bor med er så kanske du kan låta honom ta över henne? Då kanske han inser problemet.

Om han är yngre så kan du ta en vit lögn om att hunden har ont. Jag vågade inte berätta på över ett halvår för en tjej som tyckte väldigt mycket om min hund att den var död. Är så svårt att finna orden och veta vad man ska säga. För tänk om hon hade börjat tro att man dog om man var sjuk (t.ex om mamma fick influensan att hon då skulle bli rädd för att mamman skulle dö). Onödigt långt tänkande. En dag så satt vi och pratade och kom in på att katten hade dött, då sa jag "XX finns inte heller längre" och det var inget mer med det. Men jag väntade så länge att hon kanske knappt ens kom ihåg hunden.
 
Sv: avliva inte avliva, förklara för bror?

Han är 18 och bor med oss.

Jag och sambon har försökt flika in lite fint om ämnet men han blir irriterad.
Men han har själv sett henne i det tillståndet och då börjar han prata lite om det men kanske inte direkt "vi får ta bort henne" utan mer "hon börjar bli konstig och låt inte någon gå fram till henne" typ
 
Sv: avliva inte avliva, förklara för bror?

Då är det väl bara att vara rak och säga att hunden är farlig och ska tas bort innan något allvarligt händer.
 
Sv: avliva inte avliva, förklara för bror?

Jag antar att du vid besöket på kliniken beskrev hundens beteende för vet? Vad tror denne?

Din bror är ändå 18 år och myndig. För ett år sedan var jag också 18 och hade det varit min hund hade jag (självklart) valt att ta bort hunden om den led, men jag hade velat prata med vetrinären själv först.

Så låt honom följa med till en duktig vet, hunden har ändå varit hans väldigt länge och med tanke på hans ålder borde han kunna (och få) vara med och fatta beslutet.
 
Sv: avliva inte avliva, förklara för bror?

veterinären hittade inget fel som tydde på att hon hade ont. Annars var jag inne på det spåret oxå det var därfor som jag åkte till vet för att se om hon hade ont.
Vet sa att han träffat fler bc som blev instabila vid högre ålder och att det kunde sitta i huvudet. Men kan det verkligen vara så att vissa raser blir det på äldre dagar? :confused:
 
Sv: avliva inte avliva, förklara för bror?

veterinären hittade inget fel som tydde på att hon hade ont. Annars var jag inne på det spåret oxå det var därfor som jag åkte till vet för att se om hon hade ont.
Vet sa att han träffat fler bc som blev instabila vid högre ålder och att det kunde sitta i huvudet. Men kan det verkligen vara så att vissa raser blir det på äldre dagar? :confused:

Fast spelar det så stor roll om hon nu inte har ont? Bra kan hon ju inte må om hon får sånna ryck.
 
Sv: avliva inte avliva, förklara för bror?

och kommer jag nära slickar hon med tungan på ett aggresivt sett och hukar huvudet.

Hmm, läser du de här signalerna som aggressiva?

Hur länge sedan var den hos veterinär? Hur som bör du göra en utredning då den troligen har ont i och kanske behöver medicin (smärtstillande). En BC på 9 år är väl inte speciellt gammal?
 
Senast ändrad:
Sv: avliva inte avliva, förklara för bror?

precis. men det var det första jag gjorde, tittade upp om hon hade ont.
Tycker inte heller hon kan må bra om hon ändrat sig på bara några månader.

Hon kan vara helt som vanligt till ena stunden va arg på något. ibland inget som finns. de kallar jag att inte må bra.
 
Sv: avliva inte avliva, förklara för bror?

ja det gör jag. Hon hukar huvudet, visar tänderna, morrar samtidigt som hon tuggar/slickar sig runt munnen. Hur tolkar du det?

Smärtstillande fick hon och har gått på det men ingen skillnad tyvärr.
 
Senast ändrad:
Sv: avliva inte avliva, förklara för bror?

Om det är så att hon börjar bli dement, kan hennes beteende bero på det. Även vissa människor kan bli aggressiva vid olika typer av demens i olika stadier. Fråga veterinären om det går att göra något slags test.

Ett annat alternativ kan vara att hon kanske har en tumör någonstans. När hon i så fall gör vissa rörelser så gör det ont och då visar hon det med aggressivitet.

Jag tror inte att aggressiviteten har med rasen att göra, det kan säkert hända med alla raser vid olika sjukdomstillstånd. Om man ser till oss människor så är vi inte på bästa humör när vi får olika sjukdomar och då kan vi prata och förklara. Hunden kan bara visa med sitt beteende, med t ex apati eller aggressivitet, att något inte är som det ska vara.

Tillägg: Låt din bror följa med till veterinären och höra vad hen säger och om han vill ställa lite frågor.
 
Senast ändrad:
Sv: avliva inte avliva, förklara för bror?

Fast ärligt talat, vems är beslutet?

Hur bra tror du att din hund mår om hon beter sig såsom hon gör? Ibland får man vara en sann djurvän och låta djuret slippa lida mer, oavsett vad man själv tycker om saken och hur mycket man kommer att sörja efteråt.

Det är inte upp till din bror att bestämma vad som händer med hunden. Det är upp till hunden att bestämma. Och lider hunden obotligt skall hunden slippa lida mer.
 
Sv: avliva inte avliva, förklara för bror?

jag vet om det du skriver! Jag tar hellre bort innan de blir försent, jag har sett så många djur som lidit något fruktansvärt pga att ägaren är egoistigk.

Så folk behöver inte skriva att hunden lider mm utan vi pratar om att ta bort henne och då kommer detta att ske ganska snart. jag blundar ju inte för det!
det jag vill ha tips om hur jag kan berätta för brodern?
Bara pang på och han blir arg ett tag eller på något annat sätt.
 
Sv: avliva inte avliva, förklara för bror?

Att huka sig och slicka sig runt munnen är ett tydligt tecken på att hunden "visar sin underkastelse" (eller hur man ska säga) och försöker lugna både dig och sig själv.

Det låter som om hunden har ont :( Jag tycker att du ska vara rak mot din bror, han är tillräckligt gammal för att förstå att ett gammalt djur som har ont bör få somna in. Jag förstår inte vad han ska bli arg över. Du vill ju bara hundens bästa. Visa honom den här tråden om han blir arg.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 443
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 546
Senast: Sel
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Min son pratar mycket om döden just nu. Han ska fylla fem i sommar och var på sin gammelfarmors begravning rätt nyligen. Efter detta...
Svar
5
· Visningar
715
Senast: mackan
·
Hundhälsa Hej! En släkting har en hund av sällskapstyp, han är snart 1 år. Han har uppvisat beteenden sedan ganska ung ålder, som inte direkt är...
Svar
9
· Visningar
1 252
Senast: nowayout
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp