Bukefalos 28 år!

avliva inte avliva, förklara för bror?

Sv: avliva inte avliva, förklara för bror?

Hade tagit bort hunden o sen sagt till brodern att nu är hon borta, du kan liksom inte be om lov att ta bort henne, hunden verkar ju lida av något.

Han är trots allt inget barn längre o måste förstå att hunden inte mår bra, finns inget djur som överlever sin människa o alltid kommer finnas där.
 
Sv: avliva inte avliva, förklara för bror?

ja det gör jag. Hon hukar huvudet, visar tänderna, morrar samtidigt som hon tuggar/slickar sig runt munnen. Hur tolkar du det?

Smärtstillande fick hon och har gått på det men ingen skillnad tyvärr.

Utan att ha sett det så tolkar jag det där som underkastelse.
 
Sv: avliva inte avliva, förklara för bror?

Jag ska se om jag kan förklara :)

Hukar enbart lite med huvudet typ försvarsställning.
Hon reser och sträcker på sig med spända sträckta ben men hukar huvudet lite.
Öronen uppåt
Svansen uppåt
Visar tänderna
Morrar högg. inget morr morr utan mer vrål morr
Reser ragg
Tuggar med tungan men inte alltid!

Svårt att förklara. Osäker och agresiv kanske?

Har ringt en vet nu så vi ska undersöka henne igen fast på en annan klinik.
Vet trodde på dement.
 
Sv: avliva inte avliva, förklara för bror?

*KL*
Jag tycker iallafall inte att du ska ta bort hunden och sedan berätta för brodern att hon är borta. Känns väldigt elakt, han har ändå bott med henne hela hennes liv och måste få en chans att ta farväl!

Jag tycker att du ska ta med honom till veterinären. Då får han höra vad h*n säger om hunden, och kanske blir det lättare då att ta in att hon kanske måste få somna in. Sedan får ni väl helt enkelt säga att hunden måste avlivas nu, innan hon blir sämre och kanske "råkar" skada någon.
Ni måste givetvis bestämma, men låt ändå honom vara med hela vägen i att ta beslutet (även om det redan är gjort, men jag hoppas du förstår hur jag menar) och ge honom en ärlig chans att säga hejdå till hunden. Skulle tro att han är stor nog för att förstå varför avlivning är det bästa att göra, men liten nog för att inte vilja se att hans barndomsvän är så dålig. Då får ni försöka möta honom där när ni förklarar läget - vuxet men med åtanke att hunden kanske känns nästan som ett syskon för honom.
 
Sv: avliva inte avliva, förklara för bror?

:bow:

När min första hund sjöng på sista versen så ville jag verkligen att beslutet skulle kännas rätt för hela familjen eftersom alla hade levt med honom.
 
Sv: avliva inte avliva, förklara för bror?

Hur man ger ett svårt besked:
- man lindar inte in det, kommer med omskrivningar, utan säger rakt ut vad som ska hända.
- personen tar ofta inte in det direkt, därför behöver man säga det en gång till innan man får en reaktion.
- personen kommer slå ifrån sig, försöka argumentera, då lyssnar man på det och speglar känslorna: jag ser att du blir ledsen och arg, jag vill inte göra dig ledsen och arg, men såhär är det, hon har problem och ska inte leva längre. Förklara varför en gång till.
- Upprepa steg 2 och 3 så många gånger som det behövs.
- Ta emot och bekräfta personens känslor men trösta inte, inga plåster. De lindrar bara för dig inte för personen som istället kan känna sig förolämpad om du verkar tro att sorgen går att köpa bort med en ny hund, t ex.

Backa inte på beskedet utan var tydlig med att det blir såhär. Och skjut sedan inte på genomförandet.
 
Sv: avliva inte avliva, förklara för bror?

Dessa punkter var mycket bra! :bow: tackar

Sparrisen123 jag tackar för dessa råd:idea:
 
Sv: avliva inte avliva, förklara för bror?

Dessa punkter var mycket bra! :bow: tackar

Jag vill lägga till en sak: försök inte göra brorsan till en allierad "tycker du inte själv att det blir bäst såhär". Utan stå för att beslutet är ditt och det är dig han kan och får vara arg på, och så står du pall för det och möter ilskan med kärlek. På så sätt skyddar du honom från skuld för att hunden måste dö. Du själv tar på dig all skuld.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 443
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 546
Senast: Sel
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Min son pratar mycket om döden just nu. Han ska fylla fem i sommar och var på sin gammelfarmors begravning rätt nyligen. Efter detta...
Svar
5
· Visningar
715
Senast: mackan
·
Hundhälsa Hej! En släkting har en hund av sällskapstyp, han är snart 1 år. Han har uppvisat beteenden sedan ganska ung ålder, som inte direkt är...
Svar
9
· Visningar
1 252
Senast: nowayout
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp