Avlivning av frisk häst.

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare babyfoal
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 2 743
B

babyfoal

Får man avliva en frisk häst?

Om man väljer slakt, hur går det tillväga? Genom veterinär?

Sv: Avlivning av frisk häst.

Får man fråga varför du ska avliva en frisk häst ?

Visst får man det. Bara att ringa runt till slakterierna och höra dig för vilka som tar emot häst, många gör inte det. Glöm inte att vara med och se så att hästen verkligen blir avlivad, så behöver du inte fundera mer på det sedan.

Visst får man det. Bara att ringa runt till slakterierna och höra dig för vilka som tar emot häst, många gör inte det. Glöm inte att vara med och se så att hästen verkligen blir avlivad, så behöver du inte fundera mer på det sedan.

Tack för svar.

Hur ser reglerna ut med kadavern, (vet inte om den kallas så, men när dom kommer och 'gör slut' på sjuka/skadade kor och tar med dom) för häst?

Inga regler alls utom kontant betalning typ..

Du ringer dem och talar om att du har en häst som du vill ha avlivad och hämtad, eller bara hämtad om den redan är död/avlivnad. De kommer (inte alltid samma dag du ringer, lever hästen kan man ju boka in en tid dock), och avlivar med bult om man vill ha avlivat också. Avblodar på plats, drar av skorna om du inte gjort det innan, och så lastas hästen på containern och körs till destruktion. Vissa fakturerar kanske fortfarande, men de flesta har övergått ill kontant betalning. Om du vill därifrån så snart det är över, be att ni tar papprena innan.

Du behöver inget pass, du kan avliva frisk eller sjuk häst, medicinerad eller omedicinerad.

Kostar olika beroend epå var i landet man bor. Här kostade det i januari 3900 kr inkl bultning (kostar ca 300 kr just den) för häst över 400 kg. De är superduktiga, lugna och professionella killarna som kommer. Och iaf här har de full förståelse för att det är skillnad på hästägarens häst och bondens ko. Många av dem har hästar hemma med t ex.

Glöm inte att vissa djurparker tar emot hästar för avlivning gratis. Inte okej för en del och helt okej för mig. Mycket värdigt avlivning som jag var med om.

Skulle du vilja berätta hur det går till? Är nyfiken på det men har ingen att fråga..

Jag skulle också väldigt gärna vilja veta VARFÖR du ens funderar på om man kan avliva friska hästar?

Det kan kanske vara så att det är svårt att hitta ett seriöst hem till hästen? Det kan vara svårt med tex med äldre travare osv. Speciellt om de inte har så bra förutsättningar för att bli ridhästar.
Istället för att de ska behöva vandra runt är det nog många gånger bättre att helt enkelt avliva! :)

Hej, Varför säljer du inte hästen för ? Finns bättre lösningar än att avliva den ju! Finns alltid någon som vill ha den! Sälj den billligt eller något, men det är ju inte schysst mot hästen att ta bort den, visst den känner ju inget men ända :S dåligt av dig!

Det kan kanske vara så att det är svårt att hitta ett seriöst hem till hästen? Det kan vara svårt med tex med äldre travare osv. Speciellt om de inte har så bra förutsättningar för att bli ridhästar.
Istället för att de ska behöva vandra runt är det nog många gånger bättre att helt enkelt avliva! :)

:bow: Klokt av dig. Det är i mina ögon att ta ansvar för så vän :love:

Hade den varit snäll o stadig ridhäst så hade den säkert kunna gå som glad pensionär, men nu talar vi om en fd travare som tydligen är ngt äldre o inte fullt "ridbar"....

Jag hade ringt nödslakt eller djurambulansen o bett om en sk trotjänaravlivning hemma på gården. Lugnt o still hemma utan stress. Den personal jag träffat har varit mkt bra o de har visat respekt för att är en vän man tar bort! Dom tar med sig kroppen.

Senast ändrad av en moderator:

Tack :bow:

Hej, Varför säljer du inte hästen för ? Finns bättre lösningar än att avliva den ju! Finns alltid någon som vill ha den! Sälj den billligt eller något, men det är ju inte schysst mot hästen att ta bort den, visst den känner ju inget men ända :S dåligt av dig!

Jo, det finns alltid någon som vill ha en häst såklart. Men just den inställningen tror jag kan vara lite vansklig. Att sälja hästen billigt för att vara "snäll mot den" behöver inte alltid det bästa i slutändan för hästen.

Att ta ett sådant beslut är upp till var och än. Man har ingen rätt att göra påhopp, du kan ju inte veta hur tufft det här beslutet har varit för personen ifråga?

Jag tycker det är klokt att fundera över det alternativet, istället för att riskera att utsätta hästen för lidande hos oseriösa människor eller ännu värre, slakttransport ner till Italien! Hästar som säljs billigt löper stor risk att hamna på dessa transporter. Är det verkligen ett värdigt avslut på sin väns liv?

*KL*
Till alla som tycker att man ska sälja istället. Har ni försökt att sälja häst som det ser just nu på marknaden?
Inte så lätt om man inte vill skänka bort den. Så om man av någon anledning inte kan ha den kvar t ex ändra familjeförhållanden och inte kan hålla den i ett halvår eller mer i väntan på en köpare. Vad ska man då göra?
Sitter lite i samma sits själv just nu med en liten ponny som total spårat ur och inte längre passar i flocken. Är han lätt att sälja tror ni? Jag måste ju vara ärlig och tala om för ev köpare varför vi inte ska honom kvar. När det då finns en hel del ponnies som inte har problem som är till salu hur stor är chansen att man köper min?

Men hallådär!! Sluta upp med dessa påhopp.

En allmän fråga får man väl ställa?! Vem har sagt att hon ens SKA avliva en frisk häst? Det är mycket man går och funderar på även om man inte tänkt göra det, och även om TS faktist tänkt göra det är väl ändå upp till henne och inte dig? Och sedan gå och säga att det är dumt av henne, när du inte ens vet någon som helst bakgrundsfakta?

DUMT AV DIG! skulle jag vilja säga.

Jag vet inget om det men jag antar att man inte får det..
och av vilken anledning avlivar man en frisk häst, när det finns andra alternativ om man inte längre kan/vill ha kvar den?

Man får avliva hur mycket man vill och ingen bryr sig om varför.

Jag som är i travsvängen ser hur mängder av friska hästar går till slakt varje år. Jag skulle inte kunna göra det själv, men hellre det än att råka sälja hästen till ett liv i misär och inte kunna göra något åt det!

och av vilken anledning avlivar man en frisk häst, när det finns andra alternativ om man inte längre kan/vill ha kvar den?

Klart man får avliva frisk häst.

Och Det kan vara den bästa lösningen i många fall, Thats Why!

Man kanske vill äta den för man tycker om hästkött?

Och ja, givetvis får man slakta en frisk häst.

Liknande trådar

Hästvård Undrar om någon vill o orkar dela med sig av sina erfarenheter av att få ut hästens livförsäkring om den varit tvungen att avlivas akut... 2
Svar
20
· Visningar
1 322
Senast: Murray
·
Hästvård Hej! Jag har hamnat i ett dilemma där jag sålde en häst för ett halvår sedan som köparen nu vill häva. Grejen hör till att hästen har... 2
Svar
27
· Visningar
4 376
Hästvård Hej buke! Ni som haft ataxi/ förträngning på halskotpelaren, hur upptäcktes detta? Jag har nämligen en häst som haft en lång...
Svar
0
· Visningar
164
Hästvård Har en fråga! Min häst har alltid en period på hösten när man inte får röra hennes knän ("bakknän") utan att hon sparkar. Hon vill...
Svar
8
· Visningar
750

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka