Avlivning, Bult det självklara valet.

Sv: Avlivning, Bult det självklara valet.

Fruktansvärt det som skedde. Men i detta fall så får man väl ändå skylla på veterinären och inte på avlivningsmedlet?

Avlivade själv min häst med lugnande och bult hemma, just för att jag skulle vara säker på att hästen inte skulle rycka upp huvudet och något skulle kunna gå fel.
Kommer att göra på precis samma sätt igen när den dagen kommer. Förutsatt att det inte är akut - då hade jag valt det som gått att ordna snabbast.

Bara för att hästen är huvudskygg så behöver man ju inte utesluta bultning.

Tycker dock det är upp till var och en att välja det sätt man föredrar.

Fy farao vad det är obehagligt att läsa om alla de missöden som kan hända när man som hästägare ska göra sitt absolut jobbigaste moment, att låta sin vän lämna livet.

Jag blir på riktigt rädd, rädd för vad som komma skall när någon av de minas tid är kommen.

Har ju en gammelgubbe på nyss fyllda 25, en annan på 20 och en spoling på 16 som är en "skruttig" typ och har så varit hela sin tid i Sverige.

Min gamling, som förvisso är pigg o fräsch ännu gick omkull på den förbannade isen härom dagen, allt gick bra som tur var men hjärtat hoppade nästan ur kroppen på mig och nu när jag läser denna tråd och om allas olika erfarenheter så mår jag riktigt dåligt.

För jag vet ju att han ÄR gammal, att jag har haft en oerhörd tur och en stor förmån att få ha haft en häst så frisk som Ryan, han har ju aldrig vart dålig på riktigt, några koliker och en nervsmäll är allt han råkat ut för under alla de 19 år jag känt honom.

Men dagen den kommer ju, oavsett om hela jag skriker NEJ, vill inte.

Jag har sedan länge beslutat att när det väl är dags så ska han tas bort här hemma, i sin hage där han känner sig trygg, med sin husse vid sin sida, för ja, jag tror att jag gör nog bara saken värre och husse är mer mentalt stark när det kommer till sådana svåra saker.

Sättet som skall användas är bult, han ska få lugnande, något starkt och bra och sedan ska en välrenommerad yrkeskunnig komma för att utföra det så bra det någonsin går.

Min gubbe är huvudskygg, han är skygg för okända män och han är ruskigt spruträdd, eller sprutarg ska vi väl säga, så om möjligt vill jag ge lugnande själv, då det har funkat allra bäst vid vaccinering osv, han litar ju på mig och då har det gått ok.

Jag hoppas att det är långt kvar, att jag får ha min gamla gubbe mycket länge till, men samtidigt så vill jag vara beredd när dagen kommer.

HUA!

KL

Jag läser denna artikel med smärta och förfäran, så otroligt sorgligt:cry:

Men jag har tagit bort två hästar med spruta, jag vet inte med vilken metod det blir nästa gång, det får situationen avgöra.

Första hästen var skadad i hagen och vi hade fått vänta på nödslakt i flera timmar, men vet kunde komma inom 30 min och vi ville få en bedömning innan beslutet togs.

Andra hästen var min gamling, som hade slagit upp sin gamla senskada, hon hade ont och jag tog beslutet på kvällen då hon inte ville resa sig att det var dags, även här kunde nödslakt inte komma förräns på fm dagen efter, så jag ringde återigen min vet som kom inom 30 min.

Jag håller med om att det ska gå fort, den första hästen avlivades med den gamla vätskan, minns inte vad den hette, han hade förlorat en del blod och var i chock, så där tog det lite längre tid innan han hjärtat helt slutade att slå pga dålig blodcirkulation men i jämförelse med avblodningen så vet jag inte när hjärtat slutar slå där heller.

Min gamla var död innan vet ens sprutat klart vätskan. Men hon stannade ca 30 min efter och kollade då och då.

En fördel med att bulta som jag tycker är bra för hästägaren, är att kroppen förs bort direkt, jag hade mina liggandes, den övre i 3 dagar, innan de kunde hämta honom.

Jag måste rätta mig själv, jag har avlivat tre hästar, tänkte inte på min ponny som vi tog bort för 11 år sedan.

Han fick gå med bult, jag valde att inte vara med.

Fy farao vad det är obehagligt att läsa om alla de missöden som kan hända när man som hästägare ska göra sitt absolut jobbigaste moment, att låta sin vän lämna livet.

Jag blir på riktigt rädd, rädd för vad som komma skall när någon av de minas tid är kommen.

Har ju en gammelgubbe på nyss fyllda 25, en annan på 20 och en spoling på 16 som är en "skruttig" typ och har så varit hela sin tid i Sverige.

Min gubbe är huvudskygg, han är skygg för okända män och han är ruskigt spruträdd, eller sprutarg ska vi väl säga, så om möjligt vill jag ge lugnande själv, då det har funkat allra bäst vid vaccinering osv, han litar ju på mig och då har det gått ok.

Jag hoppas att det är långt kvar, att jag får ha min gamla gubbe mycket länge till, men samtidigt så vill jag vara beredd när dagen kommer.

HUA!

jag kan lugna dig med att säga att jag tagit bort huvudskygg gammal man, som dessutom var extra huvudskygg runt karlar, och allt gick hur fint och lugnt till som helst. han fick lite lugnande innan, just för att vi var rädda och bekymrade runt huvudskyggheten. men det lugnande påverkade honom inte alls egentligen, det tog inte alls vad vi kunde se.
han fick gå och beta gräs på platsen vi skulle vara, en halvtimma innan djurambulansen kom. var därför ganska lugn och glad över situationen när de väl anlände.
mannen var väldigt van, lugn och trygg och läste av hästen bra, tog det lugnt och lät den bekanta sig.
han var lugn och trygg och visste ingenting när det skedde.

det är väldigt fint, professionellt folk som handhar denna tjänst. de var även mkt kommunikativa och anpassade sig till situationen med oss som handhållare och emotionellt involverade runt hästen.
mannen fällde kommentaren, då vi pratade lite efteråt, att just den biten att det handlar om så mycket människor och känslor, är det som gör arbetet tungt - men viktigt för honom - just att det blir rätt och går bra till. han sa att det även är samma anledning som kommer få honom att gå i pension inom ngra år - att det är så tungt med just alla känslor och ledsna förtvivlade människor. Inte avlivningen i sig.

:bow:

Kan bara skriva under på det mackan skrev, de är professionellt folk, som dessutom är medvetna om att det är en svår stund för djurägaren, och har förståelse för det, och bemödar sig om att allting ska gå så lugnt till som möjligt. Jag förstår inte hur de orkar och/eller klarar av det, men de är outstanding! :bow:

Och bara sådana här små saker visar på just det där som är en liten grej att göra, men för djurägaren kan ha så stor betydelse. Som nu när jag tog bort arabvalacken. Jag ringde, och de sa att de skulle försöka komma nästa dag, men kunde inte lova men skulle höra av sig så långt innan som möjligt.

De ringde dagen efter, och bara en sån sak som formuleringen 'Hejsan, det är XX. Jag är i orten Y nu, men sen kan jag komma och hjälpa dig' För mig hade det inte spelat så stor roll om orden varit mindre inlindade, men jag uppskattar gesten, och det är en massa sådana där 'små' saker som får en att inse vilken fingertoppskänsla de har med just hästägarna. De skulle ju knappast säga till grannbonden som ringt om en ko att 'jag kommer och hjälper dig om några timmar'.

Så jag med en huvudskygg häst skulle ändå välja bult, på vilket sätt skulle det vara mer humant?

Och vilka har med SOMNULOSE sett (verifierbara fakta) hästar som det inte tagit rätt på?

om jag hade en huvudskygg häst skulle jag ta itu med det problemet! inte mer med det, det handlar om uppfostran, jag ska kunna ta överallt på mina hästar!

om jag hade en huvudskygg häst skulle jag ta itu med det problemet! inte mer med det, det handlar om uppfostran, jag ska kunna ta överallt på mina hästar!

Jamen så bra för dig då... du vet ingenting om mig och min häst.

Upplysningsvis var det en egen uppfödning som det gick att ta på överallt. Efter han som 6 åring varit borta på prov för försäljning kom han tillbaka huvudskygg och med bruten patella. Inte riktigt läge att "ta itu med problemet". Det var jobbigt nog ändå.

tror inte du förstår innebörden av vad en genuin huvudskygghet handlar om. att man som ägare får ta på hästens huvud har mycket litet att göra med det hela.
framför allt inte om det är läge att man måste ta adjö av sin vän.

lite kategoriskt och ogenomtänkt kommentar av dig, med tanke på vad tråden faktiskt handlar om. den handlar inte om uppfostran på daglig nivå 365 dagar om året.

det förstår jag, hade han brutit knäskålen eller vad? i ett sånt läge är det akut och då tar man ju ut den som kan komma snabbast, ellerhur?

men om det är en mer planerad avliving så tar det ju inte så långt tid... jag kan erkänna att jag aldrig har varit med på bultning, men jag har varit med på sprutning som gick halvfel... hästen dog ja... men.... hade det varit min häst så hade jag varit förtvivlad! jag valde bult till min egen häst då han i princip var imun mot plegicil... så jag kan ju tänka mig hur det hade gått där!

nästa häst kommer jag nog bulta oxå, om det inte blir akut... för då blir det ju som sagt vem det än är som kan komma först....

i övrigt har man en huvudskygg häst så är det för mig en självklarhet att man tar itu med det oavsett om den ska avlivas eller inte, men det är bara min åsikt, ni får gärna ha en annan, men jag skulle aldrig acceptera att min häst var huvudskygg!

men din som precis hade kommit hem... ja... ingen tid att spilla på det då...

En huvudskygg häst behöver inte innebära att den är dåligt uppfostrad. Var det värsta jag hört.
De flesta hästar jag träffat som varit huvudskygga ser ett obehag av att bli tagen i huvudet
eller har varit med om något som fått dem att bli det.
Och att ta itu med problemet handlar inte om uppfostran, det handlar om tillit och förtroende.
Sådan kör man stegvis och absolut inte som ett mål som uppfostran.

Och att du aldrig skulle acceptera att dig häst är huvudskygg?
Du har aldrig tänkt på att det faktiskt finns en orsak till problemet?

Aya, tråden handla som sagt inte om det här..

*KL*

Kan vi hålla oss till ämnet??? Det ni just nu diskuterar har på hästhantering att göra.

P.S. Träning och åter träning för att ge och skapa förtroende.

jag kan lugna dig med att säga att jag tagit bort huvudskygg gammal man, som dessutom var extra huvudskygg runt karlar, och allt gick hur fint och lugnt till som helst. han fick lite lugnande innan, just för att vi var rädda och bekymrade runt huvudskyggheten. men det lugnande påverkade honom inte alls egentligen, det tog inte alls vad vi kunde se.
han fick gå och beta gräs på platsen vi skulle vara, en halvtimma innan djurambulansen kom. var därför ganska lugn och glad över situationen när de väl anlände.
mannen var väldigt van, lugn och trygg och läste av hästen bra, tog det lugnt och lät den bekanta sig.

det är väldigt fint, professionellt folk som handhar denna tjänst. de var även mkt kommunikativa och anpassade sig till situationen med oss som handhållare och emotionellt involverade runt hästen.
mannen fällde kommentaren, då vi pratade lite efteråt, att just den biten att det handlar om så mycket människor och känslor, är det som gör arbetet tungt - men viktigt för honom - just att det blir rätt och går bra till. han sa att det även är samma anledning som kommer få honom att gå i pension inom ngra år - att det är så tungt med just alla känslor och ledsna förtvivlade människor. Inte avlivningen i sig.

Fint skrivet::bow: ett av trådens bästa inlägg och jag bugar.:bow::bow:

Tack för att du delar med dig av din erfarenhet Mackan. :bow:

Sådant som man behöver läsa när man känner sig liten och svag inför ett så småningom kommande beslut.

För även fast jag nu dagligen kan se min gammelgubbe härja runt i hagen och må till synes som den dagen han som 6 åring satte sina Irländska fötter på Svensk mark så är det ju ett faktum att han har allaredan blivit 25 bast!

Min lille goe envise gubbe.. :love:

Det kanske är/blir kutym att spruta eller bulta i distrikten? Vet som bultar här är distriktare, och jag tror att de främst bultar på atg också (lite fördomar här, travhästar som utan försäkring som ska tagas av daga billig).

För 5 år sedan var jag med till skara med en kolikhäst, hon sprutades, men hon hade ju redan kanylen i eftersom de försökte behandla (plus att vet var ensam, det var givetvis helg).

Jag tror, men det är tror, att det sitter i vad veterinären själv föredrar/känner sig bekvämast med vad de har. Vet vet som bultar, och vet som sprutar, helt enkelt för de själv föredrar resp metod. Huruvida de är villiga att 'byta sätt' till det djurägaren föredrar om det är annat än vet föredrar vet jag inte, har aldrig undersökt det. Vill jag ha bultat har nödslakt/lantbrukstjänst fått göra det, vill jag ha sprutat får kliniken göra det. Har än inte behövt avliva i akut läge där jag inte kunnat välja (det var dock nära en gång, jag ringde DV mitt i natta och bad henne komma ut och akutavliva. Hon satt dock fast med en kalvning, och ville dessutom gärna att vi slapp ha kroppen liggande då vargen strök i byn, så vi gav hästen enorma mängder smärtstillande, så fick lantbrukstjänst/nödslakt ta henne nästa morgon som det redan var bokat)

Det kan jag skriva under på ang proffsigt folk.

Jag har tillsammans med en kund väntat på nödslakt till en häst som fått benet avsparkat i hagen.

De tog in hästen i stallgången där den stod i tre timmar i väntan på vet, och skulle då vända och gå ut med ett ben som var helt av...

Eftersom jourhavande vet. inte kom, så ringdes nödslakt istället.

Hur denne nödslaktare hanterade detta, är jag imponerad av. Det var riktigt Horseman ship ( om man nu ens kan använda det ordet längre)

Ingen press, inget visa sig på styva linan, han sa hon går när hon vill gå.

Det var nog mer traumatiskt för mig än ägaren.

Jag tyckte det var så tragiskt att hästen fick vara ensam i sin sista stund.

Jag hade också ett speciellt förhållande til denna häst. Jag hovslagaren var nog den person som den träffade mest regelbundet...:cry:

Jo, jag håller också med om att nödslakt visar en väldigt empatisk sida mot hästägare.

Även vid de tillfällen jag avlivat med spruta och kropparna skulle hämtas så visade dem mycket stor respekt.

Den som låg i hagen var det conteinerhämtning, destruktion. Han hade bråttom, men började inte förrns jag jag gått därifrån, veck ihop presseningen och lade skor + grimma brevid.

Nödslakt som hämtade min gamla, hade det ju lite bökigt då hon låg i boxen och vinkeln var 90 grader, men vi skrev papper, han gick in och tittade och sa att det var inga problem för honom, pratade en stund med mig och väntade med jag tog hennes son och gick därifrån, då gjorde han sitt jobb.

Likväl nödslakt som bultade ponny, var oerhört respektfulla, jag klarade inte av att vara med vid bult, så det var svårt att se honom gå iväg med två främmande, men de visade både mig och ponnyn sådan respekt, att jag med tiden kunde släppa att jag svek honom.

Min gammelgubbe är huvudskygg för främmande människor, inte för oss som hanterar honom dagligen, inte alls.

Anser inte att han är ouppfostrad på det planet faktiskt!

Finns ingen anledning för okända människor att peta på min gammelgubbes huvud öht, förutom den dagen då han ska vandra vidare.

Anser därför inte att det behövs tränas på och det är inget problem för mig alls.

Min gammelgubbe är huvudskygg för främmande människor, inte för oss som hanterar honom dagligen, inte alls.

Anser inte att han är ouppfostrad på det planet faktiskt!

Finns ingen anledning för okända människor att peta på min gammelgubbes huvud öht, förutom den dagen då han ska vandra vidare.

Anser därför inte att det behövs tränas på och det är inget problem för mig alls.

Då är det väl bara för dig att själv träna upp dig på att avliva med bult så slipper den när den dagen kommer behöva möta en främmande människa.

Du kan börja träna på en klementin.

Då är det väl bara för dig att själv träna upp dig på att avliva med bult så slipper den när den dagen kommer behöva möta en främmande människa.

Du kan börja träna på en klementin.

den där var ju inte så sjysst, hur många klarar av att avliva själv???

man kan ju ge hästen lungnande innan...

på min var det inget alternativ då han var imun mot plegicil... så a.... det blev bult....

Liknande trådar

Hästvård Min hast avlivades med Somulose i förra veckan, sorgen och saknaden är enorm (trots att beslutet inte var förhastat och väl underbyggt -...
Svar
17
· Visningar
1 936
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Oseriös avel 2023