Avlivning... *snyft*

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Harald
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 365
H

Harald

Vet inte om den ligger rätt men då kan väl en snäll moderator flytta...

Har idag fått min älskade trotjänare utdömd av vet. Som jag misstänkte var det en lös benbit som spökade i hans vänstra framben. Har bara haft hästen 1,5 år men känt honom sen han var 6. Nu är han 17. Avlivningen blir nog nästa vecka nån gång. Vet inte riktigt. Ska få besked från vet. om försäkring å sånt men inga pengar i världen kan ersätta min häst. Har gråtit floder hela dan och är helt förstörd. Vet inte riktigt hur det går till med en avlivning. Men jag har bestämt att han ska bultas på gården där vi står nu iaf. Ska inte vara med när det händer för jag vill inte minnas honom död, utan levande. Vill inte åka till stallet egentligen men samtidigt så vill jag inte åka därifrån, utan få så mycket tid som möjligt med prinsen. F*n va jag hatar sånt här. Ursäkta språket men jag är sååååå ledsen. Vill inte. Men han kan inte bara gå i en hage heller för då dör han av sorg istället och det vill jag absolut inte. Han ska få sluta sina dagar medans han är pigg iaf.
Kommer skämma bort honom till tusen innan det är dags. Massa mat, kel, godis och kärlek.

Jag kan bara tacka min pålle för allt han stått ut med när det gäller mej. Kommer aldrig få en häst som han igen. Inte rädd för något och var som en förebild för dom yngre hästarna. Där inte dom vågade gå så gick han före och visade vägen. Alla rejs vi har haft i skogen med räser hästen Svarten. Alla stunder vi stått å gosat i boxen. Alla barbacka turer. Allt.

Sitter och gråter när jag tänker på det. Hatar det. Att man inte kan trolla. Dra tillbaka tiden eller vad som helst. Kommer sakna hästen resten av mitt liv. Tack för allt min älskade springare. Snart springer du på Trapalandas gröna ängar utan onda ben och smärta. :cry:

Sv: Avlivning... *snyft*

Har idag fått min älskade trotjänare utdömd av vet. Som jag misstänkte var det en lös benbit som spökade i hans vänstra framben. Har bara haft hästen 1,5 år men känt honom sen han var 6. Nu är han 17. Avlivningen blir nog nästa vecka nån gång. Vet inte riktigt. Ska få besked från vet. om försäkring å sånt men inga pengar i världen kan ersätta min häst. Har gråtit floder hela dan och är helt förstörd. Vet inte riktigt hur det går till med en avlivning. Men jag har bestämt att han ska bultas på gården där vi står nu iaf. Ska inte vara med när det händer för jag vill inte minnas honom död, utan levande. Vill inte åka till stallet egentligen men samtidigt så vill jag inte åka därifrån, utan få så mycket tid som möjligt med prinsen. F*n va jag hatar sånt här. Ursäkta språket men jag är sååååå ledsen. Vill inte. Men han kan inte bara gå i en hage heller för då dör han av sorg istället och det vill jag absolut inte. Han ska få sluta sina dagar medans han är pigg iaf.
Kommer skämma bort honom till tusen innan det är dags. Massa mat, kel, godis och kärlek.

Jag kan bara tacka min pålle för allt han stått ut med när det gäller mej. Kommer aldrig få en häst som han igen. Inte rädd för något och var som en förebild för dom yngre hästarna. Där inte dom vågade gå så gick han före och visade vägen. Alla rejs vi har haft i skogen med räser hästen Svarten. Alla stunder vi stått å gosat i boxen. Alla barbacka turer. Allt.

Sitter och gråter när jag tänker på det. Hatar det. Att man inte kan trolla. Dra tillbaka tiden eller vad som helst. Kommer sakna hästen resten av mitt liv. Tack för allt min älskade springare. Snart springer du på Trapalandas gröna ängar utan onda ben och smärta. :cry:

några av mina bästa kompisar väntar på honom! de har det bra, där borta på andra sidan. Så måste det vara, så härliga som de är på den här sidan livet! hur det går för oss människor när vi går bort vet jag inte. men jag vet att de evigt gröna ängarna väntar på hästarna!
Vet hur det känns och känner med dig!!

Beklagar!!! :cry: kan inte tänka mig ett liv utan min pålle! lider med dig även om de är hästen bästa :cry:

Jag var tvungen att avliva min förra häst för 4 ½ år sedan. Han hade också lösa benbitar och pålagringar i lederna. Jag var inte med när han avlivades och jag ångrar det inte. Jag sa farväl till honom kvällen innan.

Det är verkligen skitjobbigt! Det gör jätteont att ta bort sin bäste vän. Men ibland har man tyvärr inga alternativ. Det blir lättare med tiden. Det är det värsta man vet att få höra i ett sånt här läge, jag vet! Men det stämmer. Jag kommer alltid att vara ledsen över att jag fick avliva min häst och jag tänker på honom ofta. Men det som tröstar mig är att han inte behöver lida och ha ont längre.

Det är starkt av dig att ta beslutet att låta avliva din häst om den lider! Det är inte alla som klarar av det ansvaret som man har för sin vän.

Gråt ut när du känner att du behöver det, och håll inte inne dina känslor. Dom behöver få komma ut på ett eller annat sätt!!

:cry: Många tröst kramar till dig!!! Min f.d häst väntar på din pålle i Trapalanda, han bröt benet i hagen mitt framför ögonen på mig för ca 4 år sen, det var hemskt att se!!!!!! Ibland har man inget val, och ibland finns det trots allt en mening med allt elände. Du är en riktigt bra hästmänniska som ser till hästens bästa :cry:

Jag tog bort min älskade bästa vän för 2 månader och 8 dagar sedan.
Hon hade cushing syndrom, och hade haft 2 fånganfall trots butta..
Hon var på strömsholm och vart frisk förklarad i April iår. den 30 Augusti vart hon dålig och ville inte röra på sig, hon var blockhalt och hon reagerade inte på sin medicin. Tog beslutet att hon skulle få somna in hemma på gården där hon stod och att vi ville begrava henne hemma. Fick beslut att begrava henne den 5 September blev uppringd samma dag 1 timme innan avlivningen skede av Länsstyrelsen och fick ett muntligt besked att få begrava henne..

Allt gick fort, jag valde bultning. Fast jag var med när dem sköt henne, jag höll i henne.. :cry:
Hon ramlade ned på knä och när hon väl låg ned började nerverna dra ihop sig och hon låg springande i 2 minuter innan hon dog, jag kunde inte vara kvar men min mamma var där hos henne då hon tog sitt sista andetag. :cry:

Inga pengar i världen kan ersätta henne.
Ingen häst i världen kan bli som hon eller vara som hon.
Jag älskar henne och saknaden efter henne är outhärdig, men jag försöker se det som att hon har det bra nu och hon lider inte och att vi ses i Nangijala igen. Finare än henne finns inte!

För att inte må så himla dåligt åkte jag 5 dagar efter och köpte en annan häst just för att jag ska sysselsätta mig med annat och inte tänka så mycket på henne.. Men jag åker alltid till hennes grav så ofta jag kan och tänder ljus.

Det är okej att gråta, bättre att gråta ut än att hålla det inne.
Jag gråter varje gång jag ser bilder på henne just nu, och blir påminnd om hur mycket jag saknar henne..

/Rebecca

Senast ändrad:

Hej,

Jag förstår att det känns förfärligt. Jag har själv varit i samma situation som du. En veterinär trodde han såg en lös benbit i bakknäet på min häst. Han dömdes ut, men när ärendet kom till försäkringsbolaget ville de ha en annan veterinärs åsikt. Vi fick åka till en annan klinik. Hästen undersöktes och man kunde där inte finna någon lös benbit.
Den här historien utspelade sig för 5,5 år sedan och såvitt jag vet lever hästen och har det bra ännu.
Kanske är det inte alls på det viset med din häst, men jag vill ändå berätta hur det var för mig. Man litar ju så på veterinären, men även de kan uppenbarligen ha fel.

Britt-Marie

några av mina bästa kompisar väntar på honom! de har det bra, där borta på andra sidan. Så måste det vara, så härliga som de är på den här sidan livet! hur det går för oss människor när vi går bort vet jag inte. men jag vet att de evigt gröna ängarna väntar på hästarna!
Vet hur det känns och känner med dig!!

Några av mina finns där med. Han kommer bli välmottagen det vet jag. Gammeltanten är duktig på att ta hand om nykomlingar.

oh, jag beklagar malin... usch.. lilla harald.. vad hemskt.. aldrig kul med sånt, måste antagligen ta bort min häst med pga ryggfel o lite annat... men har ju ej haft han lika länge som dig..
usch va tråkigt. (häls jeanette i gården där uppe )

Jag tog bort min älskling vid midsommar i år när solen stod som högst och gräset var som grönast. Jag gjorde som du, bultade på gården och hade en kompis som stod med honom för att jag inte ville se honom dö.

Jag kan bara säga att jag förstår precis hur du känner dig. Jag vet att det känns som om du kommer att spricka av sorg, men du tar dig igenom det jag lovar. Ta det steg för steg bara och ta hjälp av vänner.

Skickar tusen styrkekramar.

oh, jag beklagar malin... usch.. lilla harald.. vad hemskt.. aldrig kul med sånt, måste antagligen ta bort min häst med pga ryggfel o lite annat... men har ju ej haft han lika länge som dig..
usch va tråkigt. (häls jeanette i gården där uppe )

Hej jeanette.
Tack. Men va tråkigt. Din är väl inte så gammal heller. Sen spelar det juh ingen roll hur länge man haft dom. Lika sorligt ändå. Man tar lixom bort sin bästa vän. Bestämmer när dom ska få sluta sina dagar. Nä fy. Nu gråter jag snart igen.. Kram på dej.... Hälsa viktoria å gubben... Å malte å hästarna... :)

Hej jeanette.
Tack. Men va tråkigt. Din är väl inte så gammal heller. Sen spelar det juh ingen roll hur länge man haft dom. Lika sorligt ändå. Man tar lixom bort sin bästa vän. Bestämmer när dom ska få sluta sina dagar. Nä fy. Nu gråter jag snart igen.. Kram på dej.... Hälsa viktoria å gubben... Å malte å hästarna... :)

ja det är ju alltid skit tråkigt med sånt här.. men klokt att du väljer att göra det innan han lider (mer)?!) av det,.. förståndigt. men lilla fina harald=) honom red man ju på ridskolan hehe
ne min Cortez är bara 9 år men slut i kroppen efter travet förmodligen... synd att människor ska förstöra djur bara för pengarnas skull på det sättet.
det var ju synd att du o vicke inte hann ta en ridtur på era lugna troll. klappa harald från oss och tänk på att du gör det bästa för honom trotsallt. Många har ju kvar sina djur för sin egen skull och det är inte rätt.

kommer mona var hemmao hjälpa dig o så med detta eller? hör av dig om du vill ha hjälp med något den dagen, jag bor ju så nära så ja kan komma ner om det är ngt.

Vi tog bort min gammla b-ponny igår:cry: han var 17 år och hade fått hov rotation i båda fram:( inte kul så han fick sluta sina dagar på gården

Det väntar en stor härlig flock däruppe på din häst, de kommer att visa honom det godaste gräset, den klaraste bäcken och stället där de kan stå och kika ner på oss som är kvar.

Det är bäst för hästen, men så otroligt svårt för oss människor. Lider med dig.

Stor kram

ja det är ju alltid skit tråkigt med sånt här.. men klokt att du väljer att göra det innan han lider (mer)?!) av det,.. förståndigt. men lilla fina harald=) honom red man ju på ridskolan hehe
ne min Cortez är bara 9 år men slut i kroppen efter travet förmodligen... synd att människor ska förstöra djur bara för pengarnas skull på det sättet.
det var ju synd att du o vicke inte hann ta en ridtur på era lugna troll. klappa harald från oss och tänk på att du gör det bästa för honom trotsallt. Många har ju kvar sina djur för sin egen skull och det är inte rätt.

kommer mona var hemmao hjälpa dig o så med detta eller? hör av dig om du vill ha hjälp med något den dagen, jag bor ju så nära så ja kan komma ner om det är ngt.

Jo han har jag ridit jämt på ridskolan.. Hihi. Haft många roliga stunder med honom. Bara man får pengar så spelar det ingen roll för vissa människor hur djuren mår. Såna människor borde få en sprak där ryggen byter namn. Mmmm men jag ska juh ändå köpa ny häst sen. Då kan jag å Vicke rida.. :) Ska klappa en massa på honom idag. Har inte orkat på 2 dar. Mona är nog mer blödig än mig när det gäller det här men har en kompis i stallet som erbjudit sig. Men tack ändå. :)

okej, men om det är så så ställer jag gärna upp om du behöver hjälp den dagen för jag fattar ju att du inte orkar vara med då. Det kommer inte jag vara den dagen cortez måste bort. men det är bara att du säger till, du vet vart jag bor ;)

........min prins var också "slut i kroppen" när han var 10 år....
ang. hans rygg då, så sa vet. att vila & promenera.....ett par veckor
....det hjälpte inte..........då provade vi akupunktur.........han blev bra
på en behandling :laugh:
Ryggproblemet hade inte visat sig på flera år, men kom tillbaka då jag
hade honom på helpension m ridning å allt(8 år senare pga mitt första barn)
När han kom hem igen var det akupunktur som hjälpte oss igen.
Sedan var det benen trampar nästan igenom("dålig fjädring"), gallor,
gammal griffelb.skada från ca 4 års åldern. Allt detta redan 10 år gammal,
men sedan han kom till mig då så har vi klarat oss jätte bra i helhet.
Ridit i snitt 6-7 dagar/vecka varav mycket skritt före & efter pass som
inte varit för hårda.....men vi var med på helgclinics titt som tätt....
Årlig koll med vet. & Akup. behandling någon gång ibland (max 1g/år)
Mycket kärlek naturligtvis, sedan har han en stark livsgnista/vilja i sitt blod
Nu 23 år gammal går han ca 3 dagar i veckan & sprätter som 5 när det
är dags att galoppera................men våran tid är nu kanske över snart
då vi mött vår överman.........Cancer tumör........så snart är detta dilemma
med avlivning verklighet även för oss.....................
passar på att njuta så länge vi kan nu...................
hoppas det "kan gå mot alla odds ändå" även för er:)

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 028
Senast: Mint
·
Kropp & Själ Jag behöver röra på mig. Jag måste komma ut och få upp blåset och fysiken. Jag är en typisk hemmasittare som älskar att vara hemma, alla... 3 4 5
Svar
92
· Visningar
4 869
Senast: Red_Chili
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 824
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta... 2
Svar
38
· Visningar
3 725
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Husky från USA, tips och råd m.m