avlivning utanför kliniken

Sv: avlivning utanför kliniken

Du har rätt författningen är ändrad, numera är det tillåtet. Så var det inte tidigare o anledningen var då att misslyckade hjärtstick på sövda hundar var den vanligaste anledningen till misslyckade avlivningar.
PL
 
Sv: avlivning utanför kliniken

men om du får in en hund som inte tolererar att man tar på benen och håller fast den utan vilda protester, tycker du att fördelarna uppväger nackdelarna och ger hunden avlivningsvätska direkt utan lugnande? nu ska man kanske alltid tänka på hundens bästa i första hand, men det är ju ett faktum att många människor står mycket nära sina hundar, och att avlivningen är väldigt traumatisk i sig. det är ganska mycket begärt att de med våld ska hålla fast en vilt sprattlande hund för att veterinären ska kunna sticka dem med avlivningssprutan! just denna hund är dessutom hjärtsjuk och jag hade varit rädd för att han hade dött av stressen... nej det måste finnas ett annat sätt.

finns det andra alternativ? starka lugnande tabletter att ge i förväg?
 
Sv: avlivning utanför kliniken

Kan ni tänka er att skjuta hunden? För hunden är det ju snabbt och smärtfritt, det är ju dock frågan om du/ni (?) och vad ni anser om det hela..
 
Sv: avlivning utanför kliniken

men om du får in en hund som inte tolererar att man tar på benen och håller fast den utan vilda protester, tycker du att fördelarna uppväger nackdelarna och ger hunden avlivningsvätska direkt utan lugnande? nu ska man kanske alltid tänka på hundens bästa i första hand, men det är ju ett faktum att många människor står mycket nära sina hundar, och att avlivningen är väldigt traumatisk i sig. det är ganska mycket begärt att de med våld ska hålla fast en vilt sprattlande hund för att veterinären ska kunna sticka dem med avlivningssprutan! just denna hund är dessutom hjärtsjuk och jag hade varit rädd för att han hade dött av stressen... nej det måste finnas ett annat sätt.

finns det andra alternativ? starka lugnande tabletter att ge i förväg?

Fast det P-L nämnde som (tidigare) förbjudet var lugnande i nacken och sen hjärtstick. Inte lugnande i nacken och sen avlivningsvätska i blodet.

Dvs du kan ge lugnande i nacken så hunden blir trött i mössan och sover sött, och sen får den avlivningsvätska i blodet via benet. (Ev avslutat med hjärtstick för säkerhets skull då när den redan är borta)

Så det lär inte vara något problem med din så, utan ett stick i nacken, i lugn och ro med matte och husse bli trött och somna. Sen kan man lägga nål i benet och avlliva. Och om jag fattat det rätt så borde hunden inte bli alltför uppjagad av ett stick i nacken?
 
Sv: avlivning utanför kliniken

Jag ger stort sett alltid lugnande innan avlivning av hund dock int inackskinnet utan i muskeln.
PL
 
Sv: avlivning utanför kliniken

Lugnande ges ju alltid i muskulaturen, oftast i nacken eller bakbenet, det kan nog se ut som att vet ger det under huden som nån skrev, men det är såklart i nackmuskeln (!?!)

Det vanligaste är ju att man ger lugnande, och efter lägger veneflon i frambenet och ger avl.vätska i blodet. Detta är ju en bra metod eftersom hunden är bedövad när man sticker den i benet, och sticket i muskeln reagerra de flesta hundar inte så mycket på.
Problemet, och anledningen till att vissa vet. inte gör det är att när man ger lugnande så sjunker blodtrycket, och på vissa hundar (speciellt de som är akut sjuka) kan det vara riktigt svårt att hitta venen i frambenet. Man vill ju inte stå med hund och hela familjen och sticka flera gånger och prova i bägge benen osv för att till sist sticka i hjärtat el. likn.

Tycker att de flesta hundar somnar in väldigt fort, sällan med kramper, vanligast tycker jag är att dom tar en riktigt djup inandning som kan komma lite plötsligt=bra att veta innan.
 
Sv: avlivning utanför kliniken

*kl*
Två hundar har avlivats av vet på klinik, det var de som var vetvana o älskade att gå dit.
Båda fick iv nål där först sederande o sedan avlivningsvätskan injicerades i.
Den ena förra året o den andra för tio år sedan.
En hund har jag avlivat själv medelst överdos av sömnmedel intravenöst (satt på en ö i skärgården, storhelg, o ingen möjlighet att ta mig till fastlandet), övriga hundar har maken/jägaren skjutit i skogen.
 
Sv: avlivning utanför kliniken

sorry PL, jag missförstod dig.

Mrs Scabtree: nej det känns inte så lockande. jag vet att det är ett mycket smidigt och snabbt sätt, men det känns så brutalt. och jag hade inte velat se kroppen efteråt...

det lutar åt att det blir på parkeringen i alla fall. sambon ringde till kliniken igen och de kände inte till någon annan veterinär som utför avlivningar utanför klinik. jag tycker det låter lite konstigt, men samtidigt blir det ju enklare med kremeringen efteråt eftersom veterinären sköter allt kring det. i så fall åker vi ner till stranden och går den sista promenaden där och sedan kör vi bort till kliniken.
 
Sv: avlivning utanför kliniken

lanar traden lite

Hur gor man med kroppen om hunden sjalvdor/ efter avlivningen, om man nu inte vill kremera? Far man lav att begrava som man vill?
 
Sv: avlivning utanför kliniken

lanar traden lite

Hur gor man med kroppen om hunden sjalvdor/ efter avlivningen, om man nu inte vill kremera? Far man lav att begrava som man vill?

Nej, du måste söka tillstånd för att begrava djur med tanke på grundvatten osv. Jag har sett djurkyrkogårdar på rätt många ställen, där man betalar en engångssumma och får lov att begrava djuret.
 
Sv: avlivning utanför kliniken

Du får gräva ner på egen mark, efter tillstånd av kommunen:

Undantag för sällskapsdjur
Du får gräva ned döda sällskapsdjur om du följer kommunens anvisningar och om graven är så djup att djur hindras från att gräva upp kroppen. För hästar krävs även att du har tillstånd från länsstyrelsen.
http://www.jordbruksverket.se/amnes...iprodukter.4.207049b811dd8a513dc80003872.html

I iaf vissa kommuner finns djurbegravningsplatser där man efter tillstånd kan få begrava sitt djur med.

Men att bara ta hem hunden och gräva ner den i trädgården är inte tillåtet. Fast de flesta gör just så. Så länge du inte gräver ner nära brunn/vattendrag, och på hyfsat djup händer knappast något dock. Fast strikt så är det olagligt. Oavsett om det är 50 kg hund eller en enkilos kanin.
 
Sv: avlivning utanför kliniken

Ja det ar just det jag har tankt pa, vi hade en riktig kyrkogard i var forra tradgard :crazy:
Var hund ar ju fortfarande liten, men betydligt storre an en katt eller kanin.
Men man kan alltsa inte lata veterinaren ta hand om honom?
En av anledningarna till att jag undrar att huset ska antagligen saljas inom ett par ar, och da kanns det lite olustigt med hunden begraven dar. Och djurkyrkogard kanns inte alls lockande, da har jag hellre en speciellplats for oss nagon annanstans (om man nu far vara sa mesig nar det galler ens alskade hund :love:).
 
Sv: avlivning utanför kliniken

Jo du kan troligen låta veterinären ta hand om honom. Vi tar åtminstone emot döda hundar.
PL
 
Sv: avlivning utanför kliniken

Usch vad jag lider med er... att gå och bara vänta de sista dagarna är hemskt... Bara en dag kvar, bara tre timmar kvar etc :(.

Hoppas det går bra och att han får somna fint.
*Tröstkramar*
 
Sv: avlivning utanför kliniken

Lugnande ges ju alltid i muskulaturen, oftast i nacken eller bakbenet, det kan nog se ut som att vet ger det under huden som nån skrev, men det är såklart i nackmuskeln (!?!)

Nej, man sticker inte i nackmuskeln. Ges sticket i "nacken" så är det subkutant, alltså under huden. Fungerar lika bra det, men det tar förstås längre tid innan det lugnande har effekt jämfört med ett stick i muskulaturen.
 
Sv: avlivning utanför kliniken

Ja det ar just det jag har tankt pa, vi hade en riktig kyrkogard i var forra tradgard :crazy:
Var hund ar ju fortfarande liten, men betydligt storre an en katt eller kanin.
Men man kan alltsa inte lata veterinaren ta hand om honom?
En av anledningarna till att jag undrar att huset ska antagligen saljas inom ett par ar, och da kanns det lite olustigt med hunden begraven dar. Och djurkyrkogard kanns inte alls lockande, da har jag hellre en speciellplats for oss nagon annanstans (om man nu far vara sa mesig nar det galler ens alskade hund :love:).

PL har ju redan svarat, men även 'min' veterinär tar emot döda djur. Och så kan man ju åka till SLU/SVA med dem utan problem med, fast det är ju svårare om man inte bor inom åkbart avstånd.

Nuv distrikt jag hör till (de slog ihop flera) tar iaf hand om avlivade djur, så misstänker de kan ta hand om inlämnade döda med. Förra DV däremot då var det bara att ta med sig djuret hem, gick inte att lämna.

Så kolla med din veterinär, om inte annat borde h*n kunna hänvisa till var de tar emot.
 
Sv: avlivning utanför kliniken

Tack men tiden det tar innan verkan ger en mer osäker effekt eftersom hunden hinner omsätta det första innan det sista tas upp.
PL
 
Sv: avlivning utanför kliniken

Precis, jeg skulle aldrig ge sc till avlivning!! Förstår inte varför man skulle välja att göra det.
 
Sv: avlivning utanför kliniken

Det beror på wad man ger, wilken dos och till wilken indiwid. Och wem djurägaren är; jag tycker att det är wiktigt att wara lyhörd för deras önskemål. Personligen föredrar jag utan lugnande, alt lugnande im. Eller att söwa hunden im, därefter hjärtstick. Som sagt, wäljer metod utifrån indiwid, tillfälle och djurägare.

För mig werkar det bra mycket mer konstigt att sticka im i nackmuskeln, om du ursäktar...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 233
Senast: Nominous
·
Övr. Hund Bara den här veckan har jag läst om 3 fall där större hund biter ihjäl småhund. 1. Rottis sitter i bil med bakluckan öppen och grindar...
14 15 16
Svar
306
· Visningar
17 889
Senast: purity_666
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 656
Senast: mmbot
·
Hästmänniskan Hej på er. Imorgon ska min älskade, underbaraste lilla häst få somna in efter flera år med olika hältor och krämpor. Från början var jag...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 886
Senast: Tokmaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp