Tips och råd, hund som bits

Jag är övertygad om att ni misstolkar hans signaler. Han blir stressad i sovrummet också, men visar det inte på samma sätt. När det börjar komma till skall och liknande har det gått på tok för långt. Det ska räcka med subtila signaler för att ni ska bryta och be honom lägga sig och ta ner energinivån.

Ok. Hm. Vill du göra ett försök att utveckla, hur hade du t.ex. agerat i situationen i sovrummet eller på balkongen? Jag tror nämligen att du kan ha helt rätt, men är fortfarande inte helt säker på hur man drar ner energinivån ytterligare i de situationer där vi redan är lugna och inte gör så mycket, och framförallt hur vi gör det innan vi lärt in "plats" som kommando.
 
Om han inte har ett väldigt allvarligt problem, av typen att han helt saknar vissa mentala spärrar och hans beteende är genuint oförutsägbart, så kommer en bra tränare inte att behöva se de specifika situationer där ni uppfattat ett problem. Det finns garanterat saker att jobba med utanför de lägen där hunden gått för långt, så att man inte hamnar där över huvud taget.

Ja, då är det kanske bäst att ta kontakt med en hundtränare.
 
Ja, då är det kanske bäst att ta kontakt med en hundtränare.

Ja. Men sålla rejält bland de som finns att välja på, ta inte första bästa "jag har haft hund i 40 år och sett allt och vet allt" - men heller inte "jag har haft hund i ett år och läst en bok"...
 
Jag måste bara fråga, vadå visar tänder, hur?
Hur såg öronen ut? Hur såg mimiken i ansiktet ut? Morrade han?

Vissa hundar ler(ofta av osäkerhet), jag är bara rädd att ni helt misstolkar situationen.
 
Jag måste bara fråga, vadå visar tänder, hur?
Hur såg öronen ut? Hur såg mimiken i ansiktet ut? Morrade han?

Vissa hundar ler(ofta av osäkerhet), jag är bara rädd att ni helt misstolkar situationen.

När han gör så, så ser han uppspelt ut. Alert, typ. Och han gör sig stor snarare än att gå ner med överkroppen (som hundar brukar göra när de inbjuder till lek). Det gick så snabbt att vi inte hann titta på öronen, men vi ska titta på det nästa gång. Han visar som båda tandraderna. Det är lite som ett leende men som ett elakt leende, om det säger dig något. Han ler ju i andra situationer utan att alls se aggressiv ut. (Har nu försökt googla fram en bild men hittar inget. Om man googlar "aggressive dog teeth" och tittar på bilderna så ser de väldigt mycket argare ut än vad han gjorde.) Han hade munnen lite öppen. Det är lite svårt att veta om han är glad/uppspelt eller arg/uppspelt, däremot var det, så vitt jag kunde se, samma mimik när han gjorde det igår på balkongen och idag vid dansen, som när han gjorde det den där gången i sovrummet, och den gången markerade han ju faktiskt (och var alltså knappast glad).
 
[QUOTE="mmbot, post: 17506022, member: 138389"

Ok, så för att summera (så att jag vet att jag förstår dig): Vi ska lära honom plats (och fortsätta träna på loss) och utöka störningarna tills han klarar det i alla situationer. Och när han skäller/gnäller/visar tänder/markerar så ska vi bryta (t.ex. med "loss") och säga "plats" åt honom istället för att enbart ignorera honom?

Men (förlåt nu om jag framstår som helt korkad men vill vara på den säkra sidan) menar du att loss = bryta leken, oavsett lek (även om han inte har något i munnen)?[/QUOTE]

Nja alltså.. Morrar han eller ber om avstånd skulle jag nog ge det men samtidigt säga till honom att gå till sin plats eller gå ner/akta sig. Dumt att pressa en obekväm hund men är han obekväm är det bra att han lär sig att han har sin plats där han får vara helt ifred. Om han jagar upp sig skulle jag också säga till honom att gå till platsen. Lugnt, glatt/snällt men bestämt.

Brytkommandot är väl mer för att få kontroll på uppspelta situationer. Det är ju också en väldigt kul lek där hunden lär sig att lyssna när den är uppspelt och inte bara får härja runt utan får leka kontrollerat, där du (på ett schysst sätt) bestämmer hur leken ska gå till och när den slutar.

Så dom två grejerna hör inte riktigt ihop.

Kommandot akta/gå väck/gå ner är väldigt bra om han inte gillar närkontakt i för honom trängda utrymmen. Lär in det i neutrala situationer med positiv förstärkning. Typ, gå in i sovrummet med bästa godiset och skicka honom upp och ner för sängen 30 ggr och belöna endast när han går ner. Gör det till en kul lek där inga konflikter är inblandade.
 
[QUOTE="mmbot, post: 17506022, member: 138389"

Ok, så för att summera (så att jag vet att jag förstår dig): Vi ska lära honom plats (och fortsätta träna på loss) och utöka störningarna tills han klarar det i alla situationer. Och när han skäller/gnäller/visar tänder/markerar så ska vi bryta (t.ex. med "loss") och säga "plats" åt honom istället för att enbart ignorera honom?

Men (förlåt nu om jag framstår som helt korkad men vill vara på den säkra sidan) menar du att loss = bryta leken, oavsett lek (även om han inte har något i munnen)?

Nja alltså.. Morrar han eller ber om avstånd skulle jag nog ge det men samtidigt säga till honom att gå till sin plats eller gå ner/akta sig. Dumt att pressa en obekväm hund men är han obekväm är det bra att han lär sig att han har sin plats där han får vara helt ifred. Om han jagar upp sig skulle jag också säga till honom att gå till platsen. Lugnt, glatt/snällt men bestämt.

Brytkommandot är väl mer för att få kontroll på uppspelta situationer. Det är ju också en väldigt kul lek där hunden lär sig att lyssna när den är uppspelt och inte bara får härja runt utan får leka kontrollerat, där du (på ett schysst sätt) bestämmer hur leken ska gå till och när den slutar.

Så dom två grejerna hör inte riktigt ihop.

Kommandot akta/gå väck/gå ner är väldigt bra om han inte gillar närkontakt i för honom trängda utrymmen. Lär in det i neutrala situationer med positiv förstärkning. Typ, gå in i sovrummet med bästa godiset och skicka honom upp och ner för sängen 30 ggr och belöna endast när han går ner. Gör det till en kul lek där inga konflikter är inblandade.[/QUOTE]

Då är jag med på hur du menar. :) Tack så hemskt mycket för alla råd (och de gäller er andra i tråden som svarat också)!
 
Ja min bet ju min mamma en gång.. När han var 6 månader. Och har även naffsatoch bitit vid några andra tillfällen.. Mig har han litat på lite mer och jag har som sagt inte provocerat genom att pressa i de situationerna. Då blev det myyyyycket värre.
Men nu 9 år gammal (hunden alltså :D) är det så gott som bortblåst. Har inte ens tänkt på problemen på många år även om man ibland ser osäkerhet är det på en helt annan kontrollerbar och kontaktbar nivå.
Men osäkerhet är jobbigt att leva med. Vill aldrig ha en socialt rädd hund igen även om jag givetvis älskar den jag nu har.
En hund som vaktar, morrar, nyper till, är den alltid osäker/otrygg i situationen?
Jag uppfattade aldrig henne som osäker
 
Jag jobbar själv mycket med bra kommunikation på enkelt sätt. Första dagen får hunden lära sig att "gå bort" betyder "avlägsna dig från situationen". Och det gäller alltid. Här kan det bli lite jobbigt, om hunden inte är van att lyda, bortskämd eller på annat sätt svår att få igenom saker med. Sitt och ligg är också grunder som jag inte vill tumma på, eftersom det är kommandon jag använder i skarpa lägen.

Senast för fem minuter sedan hade vi lite muck i flocken. Den skapare har svårt för en av de vekare, och när den veka kom ut till oss där vi satt, blev det efter någon minut lite muttermorrande från skarpingen. Det är inte tillåtet, då får man gå ut. Alltså "gå bort". Vilket omedelbart åtlyddes om än i slow motion. Nu har de fler liggplatser, så skarpingen ligger på annat ställe i huset. Hade vi varit på annat ställe hade jag bett om ligg, och sedan ignorerat, d v s allt är som vanligt. Inte lek, stök och klapp utan "ligg och fundera över hur populärt det där var, så gör vi vad vi ska under tiden". Ingen är intresserad av ett surkart.
 
Jag jobbar själv mycket med bra kommunikation på enkelt sätt. Första dagen får hunden lära sig att "gå bort" betyder "avlägsna dig från situationen". Och det gäller alltid. Här kan det bli lite jobbigt, om hunden inte är van att lyda, bortskämd eller på annat sätt svår att få igenom saker med. Sitt och ligg är också grunder som jag inte vill tumma på, eftersom det är kommandon jag använder i skarpa lägen.

Senast för fem minuter sedan hade vi lite muck i flocken. Den skapare har svårt för en av de vekare, och när den veka kom ut till oss där vi satt, blev det efter någon minut lite muttermorrande från skarpingen. Det är inte tillåtet, då får man gå ut. Alltså "gå bort". Vilket omedelbart åtlyddes om än i slow motion. Nu har de fler liggplatser, så skarpingen ligger på annat ställe i huset. Hade vi varit på annat ställe hade jag bett om ligg, och sedan ignorerat, d v s allt är som vanligt. Inte lek, stök och klapp utan "ligg och fundera över hur populärt det där var, så gör vi vad vi ska under tiden". Ingen är intresserad av ett surkart.

Precis, det låter som en väldigt bra metod.

Igår letade vi också efter bilder och texter om hundsignaler (inspirerade av den andra tråden här i forumet) och vi fick något av en aha-upplevelse. Vi har nog varit väldigt dåliga på att tolka hans signaler. Jag tror att han är stressad mer ofta än vi tidigare har förstått, och behöver lämnas ifred (få ha sitt "space") i mycket större utsträckning.

Så det blir lugn energinivå här framöver, mer utrymme för hunden, mer konsekvent inomhuslydnad, inlärande av några nya kommandon som kan hjälpa oss och mer uppmärksamhet från vår sida när han signalerar att han är stressad och uppjagad.

Igen, tack så himla mycket för alla era råd, de är guld värda och det är så skönt att få bolla tankar och ta emot tips av hundmänniskor med koll.
 
Precis, det låter som en väldigt bra metod.

Igår letade vi också efter bilder och texter om hundsignaler (inspirerade av den andra tråden här i forumet) och vi fick något av en aha-upplevelse. Vi har nog varit väldigt dåliga på att tolka hans signaler. Jag tror att han är stressad mer ofta än vi tidigare har förstått, och behöver lämnas ifred (få ha sitt "space") i mycket större utsträckning.

Så det blir lugn energinivå här framöver, mer utrymme för hunden, mer konsekvent inomhuslydnad, inlärande av några nya kommandon som kan hjälpa oss och mer uppmärksamhet från vår sida när han signalerar att han är stressad och uppjagad.

Igen, tack så himla mycket för alla era råd, de är guld värda och det är så skönt att få bolla tankar och ta emot tips av hundmänniskor med koll.
Om ni inte redan har det kan en öppen, övertäckt bur vara en trygg plats för hunden. Vissa hundar behöver få ha sin egen koja där ingen stör
 
Ja jag anser det. Om hunden är helt trygg eller bekväm i situationen finns det ju ingen anledning till att vakta eller varna.
Hunden kanske VILL ha sovplatsen och vet att den kommer att bli flyttad
Ja på sätt och vis så känner den sig ju osäker och maktlös

Nu tränar jag på bhk med min hane ( mycket bra klubb, mjuka belöningsmetoder)
Första gången på klubben ställer han sig på bakbenen, kastar sig i kopplet och skäller mot dom andra hundarna
Detta tolkas som om han är osäker och otrygg, instruktör ger tips hur jag kan träna ge tydliga signaler så att han fungerar i möten ( hunden är nu tusen gånger bättre)
Igår gjorde han igen exakt likadant ställde sig på bakbenen, kastade sig framåt i kopplet och skällde
En bit framför oss satt en lite kanin och mumsade gräs (och nej, det va ingen Monty Python kanin)
Jag tror inte han blev rädd...och jag tror det är väldigt svårt att tolka hundars signaler och veta varför dom gör som dom gör
Jag tror inte han är osäker i hundmöten, han har aldrig varit osäker, han vill bara fram och leka
 
Hunden kanske VILL ha sovplatsen och vet att den kommer att bli flyttad
Ja på sätt och vis så känner den sig ju osäker och maktlös

Nu tränar jag på bhk med min hane ( mycket bra klubb, mjuka belöningsmetoder)
Första gången på klubben ställer han sig på bakbenen, kastar sig i kopplet och skäller mot dom andra hundarna
Detta tolkas som om han är osäker och otrygg, instruktör ger tips hur jag kan träna ge tydliga signaler så att han fungerar i möten ( hunden är nu tusen gånger bättre)
Igår gjorde han igen exakt likadant ställde sig på bakbenen, kastade sig framåt i kopplet och skällde
En bit framför oss satt en lite kanin och mumsade gräs (och nej, det va ingen Monty Python kanin)
Jag tror inte han blev rädd...och jag tror det är väldigt svårt att tolka hundars signaler och veta varför dom gör som dom gör
Jag tror inte han är osäker i hundmöten, han har aldrig varit osäker, han vill bara fram och leka

Om din hund är osäker eller ej vet såklart inte vi som inte känner honom, men jag vill bara påpeka att något som ser ut "exakt likadant" för den som står och håller i kopplet är inte nödvändigtvis exakt likadant. Man ser inte så mycket faktiskt. (Det är också fullt möjligt att det även låg osäkerhet bakom beteendet med kaninen, om osäkerheten kommer från att han är fasthållen i koppel. Säger inte att det är troligt, men man har väldigt lätt att tänka bort sig själv ur situationer och dra slutsatser som om man inte var en del av det hela.)
 
Om din hund är osäker eller ej vet såklart inte vi som inte känner honom, men jag vill bara påpeka att något som ser ut "exakt likadant" för den som står och håller i kopplet är inte nödvändigtvis exakt likadant. Man ser inte så mycket faktiskt. (Det är också fullt möjligt att det även låg osäkerhet bakom beteendet med kaninen, om osäkerheten kommer från att han är fasthållen i koppel. Säger inte att det är troligt, men man har väldigt lätt att tänka bort sig själv ur situationer och dra slutsatser som om man inte var en del av det hela.)
Ja, jag tycker det är jättesvårt att se och tolka
Nu när han är lugnare på kursen, så får han ibland sina spel, då är det bara vilda lekinviter till dom hundarna han känner (frambenen i marken och rumpan i luften vift på svansen)

Kommer det en ny hund på plan är hans kroppsspråk lite annorlunda, mer avvaktande

Oavsett så är han frustrerad när han kastar sig i kopplet och det är starka känslor
 
Sen kan ju frustration från osäkerhet se väldigt lika ut i våran ögon som frustration från tex hindrande av jakt. En hund behöver inte vara det minsta arg för att den gör utfall och skäller när den sitter fast.
Ja så är det säkert han är frustrerad, jag ser bara frustrationen och tror han känner likadant men han känner helt olika. Ena gången är han osäker och vill bort, andra gången vill vara lös och jaga

Nu ramlade poletten ner :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 107
Senast: Stergo
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 201
Senast: Acto
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 516
Senast: hastflicka
·
Hundträning Min 4,5 månader gammal fralla tik håller på med mkt resursförsvar mot andra djur. Finns det mat framme och andra hundar i närheten hemma...
Svar
7
· Visningar
1 225
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp