Rosett

Trådstartare
Har börjat surfa med firefox och då kommer det ibland förslag om att "avlusa". Klickade på det en gång men fattar ju inget...kommer upp massa obegriplig text och koder. :wtf:
Hur gör man och varför?
 
Ja, firefox. "Avlusa skript" står det ibland.
Ungefär: Ett skript har stannat/stoppat, du kan blablabla... så kommer det ett fönster med 2-3 olika knappar, en är avlusa skript, en "stoppa skript" och en "fortsätt" eller liknande.
 
Nu har jag googlat och det verkar inte vara ovanligt. Starta om Firefox om du inte har gjort det. Det kan ju inte skada att få in en fräsch version
 
Snabbt svar: du som lekman ska inte avlusa något, det är till för utvecklare av systemen. Du borde kunna stänga av den inställningen någonstans i din webbläsare (sök på inställning och avslusa eller setting debug och firefox så hittar du säkert något).

Ett mycket utförligt svar: Grunden i webb-teknik är att du säger att du vill se en sida. Du skickar en förfrågan med en adress till en mottagande dator (”server”) hos den som gjort sidan du vill se. Servern sammanställer informationen till sidan och skickar den till dig och din webbläsare visar upp informationen.

Grunden är just så – du säger vad du vill se och servern ger dig färdig information som presenteras, inget mer händer förrän du klickar på en ny länk och då skickas det till servern och sen tillbaka till dig, allt väldigt ”statiskt”.

Numera är man dock inte nöjd med det för det går inte att göra moderna webbsidor på det sättet, utan det ska hända lite mer saker ”live”. Ett exempel är att det ska dyka upp en meny när du för musen över en länk, en teknik för att åstadkomma detta är att servern förutom att skicka informationen du ser även skickar med så kallad javascript-kod.

Javascript-kod agerar på saker du GÖR i din webbläsare på den sidan du är på. Men med kod kan saker gå snett.

Tänk dig att du t.ex har ett formulär där du ska mata in din ålder och trycka på skicka. Den som gjort systemet (”utvecklaren”) har då kanske skrivit i sin javascriptkod att den t.ex ska kontrollera att du är över 18 år och annars meddela dig att du är för ung. Men så tänker utvecklaren inte på att du kanske inte matar in något alls utan trycker på skicka med ett tomt ålders-fält, men javascriptet försöker räkna ut om du är över 18 år utifrån blank information och då fattar datorn ingenting och då uppstår en så kallad bug.

Webbläsarna har ofta stöd för att avlusa/debugga såna fel – vilket innebär att utvecklaren kan se varför felet uppstod och för att knyta det till exemplet inse att ålderskontrollen bara kan ske om det faktiskt är skrivet några siffror i fältet. Ibland kan det vara bra för en lekman att se att javascript-koden inte fungerar som den ska för det kan innebära att sidan beter sig konstigt. Därför har Internet Explorer ofta visat en liten varningstriangel i nedre vänstra hörnet. Men ofta spelar det ingen roll för en lekman.
 
Ja, firefox. "Avlusa skript" står det ibland.
Ungefär: Ett skript har stannat/stoppat, du kan blablabla... så kommer det ett fönster med 2-3 olika knappar, en är avlusa skript, en "stoppa skript" och en "fortsätt" eller liknande.

Ibland kan det vara nödvändigt att stoppa scriptet om allt hänger sig (alltså javascript-koden), personligen väljer jag alltid fortsätt som första alternativ. Att starta om webbläsaren är aldrig nödvändigt, men du kan gå upp till adressfältet och ställa markören där och trycka enter för att ladda om eller trycka på F5. Ofta så kommer felet uppstå igen, men ibland kan just de vägar du tagit (typ hur du klickat/agerat) gjort att något blev fel och då går det ofta bra efter omladdning.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Mitt facebookkonto blev kapat i natt och kaparen har varit inne pa min mail för att komma at koden för att ändra lösenordet. Även ett...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: Hermelin
·
Fritid Jag gick med i en Facebookgrupp rätt nyligen, och snart började jag få upp inlägg från den gruppen som alla började "Hej alla! Jag vill...
Svar
5
· Visningar
835
Senast: Lavine
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 632
Hemmet När jag rotar i frysen efter nåt, börjar varningssignalen tjuta efter bara kanske tio sekunder. Så jag brukar stänga av frysen medan jag...
Svar
15
· Visningar
604
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp