avmaskniing inför hösten

Nu skall jag uppdatera er om hur det hela har fortlöpt hittills. Stallägaren ville ej ta några hästfrågor under helgen då hen vill känna sig ledig (vilket jag förstår).

Jag skrev ett vänligt men informativt brev till alla stallgäster i vilket jag försökte undvika en "skrivande på näsan" attityd. Skrev lite som TOLKSELE rådde mig "att vad som beslutade inte riktigt rimmade med vad jag har lärt mig" och att jag därför sökt mer information på nätet och använt mig av tillförlitliga källor. Skrev att jag visste att alla ville sina djur väl och i stil med att jag var orolig för att vi gör oss själva och hästarna en otjänst genom att bara avmaska rakt av. Avslutade brevet med följande önskemål; att vi tar träckprov - avmaskar enligt detta- rengör hagar- och släpper ut i rena hagar som behöver underhållas regelbundet. Skrev även att stallägaren kommer att informeras om mina önskemål på måndag. Jag informerade om vad träckprov kostar och att jag tar på mig det administrativa ansvaret för dessa.
Under brevet lade jag fram mina artiklar som är lättbegripliga och informativa. Hann även prata med en stallgäst som tycker som jag, men som varit för obekväm med att framhålla sin ståndpunkt i saken. Ikväll fick jag ett sms av stallägaren som (utan att jag har delgett informationen) skriver att hen är för att alla tar träckprov. men att denne vill att det skall maskas mot styngfluga då hästarna har haft ägg. Jag anser att detta inte behövs då hästen inte tar skada av denna parasit mer än då den befinner sig i munnen. Flugorna flyger ut ur baken efter några månader. Men jag är villig att avmaska mot styngfluga om detta är möjligt utan att ta ett allt- i -allo medel. Dels för att jämka lite.
Däremot anser jag inte att det är klokt att gå tillväga på detta sätt (allt ovan) om inte alla i stallet medverkar och att det finns en långsiktighet i avmaskandet. Skall prata med stallägaren om detta.

Så jag hänger på ovanstående frågeställning: om det är rimligt att avmaska mot endast styngfluga och vilka risker man då ställs inför. SVA anser inte att det bör avmaskas mot styngfluga på rutin av ovannämnda skäl.

Vill tillägga att jag trivs bra i stallet och att bevara ett bra klimat är viktigt för mig. I andra frågor kan jag absolut lägga mig men inte när det gäller hästarnas hälsa.
 
Nu skall jag uppdatera er om hur det hela har fortlöpt hittills. Stallägaren ville ej ta några hästfrågor under helgen då hen vill känna sig ledig (vilket jag förstår).

Jag skrev ett vänligt men informativt brev till alla stallgäster i vilket jag försökte undvika en "skrivande på näsan" attityd. Skrev lite som TOLKSELE rådde mig "att vad som beslutade inte riktigt rimmade med vad jag har lärt mig" och att jag därför sökt mer information på nätet och använt mig av tillförlitliga källor. Skrev att jag visste att alla ville sina djur väl och i stil med att jag var orolig för att vi gör oss själva och hästarna en otjänst genom att bara avmaska rakt av. Avslutade brevet med följande önskemål; att vi tar träckprov - avmaskar enligt detta- rengör hagar- och släpper ut i rena hagar som behöver underhållas regelbundet. Skrev även att stallägaren kommer att informeras om mina önskemål på måndag. Jag informerade om vad träckprov kostar och att jag tar på mig det administrativa ansvaret för dessa.
Under brevet lade jag fram mina artiklar som är lättbegripliga och informativa. Hann även prata med en stallgäst som tycker som jag, men som varit för obekväm med att framhålla sin ståndpunkt i saken. Ikväll fick jag ett sms av stallägaren som (utan att jag har delgett informationen) skriver att hen är för att alla tar träckprov. men att denne vill att det skall maskas mot styngfluga då hästarna har haft ägg. Jag anser att detta inte behövs då hästen inte tar skada av denna parasit mer än då den befinner sig i munnen. Flugorna flyger ut ur baken efter några månader. Men jag är villig att avmaska mot styngfluga om detta är möjligt utan att ta ett allt- i -allo medel. Dels för att jämka lite.
Däremot anser jag inte att det är klokt att gå tillväga på detta sätt (allt ovan) om inte alla i stallet medverkar och att det finns en långsiktighet i avmaskandet. Skall prata med stallägaren om detta.

Så jag hänger på ovanstående frågeställning: om det är rimligt att avmaska mot endast styngfluga och vilka risker man då ställs inför. SVA anser inte att det bör avmaskas mot styngfluga på rutin av ovannämnda skäl.

Vill tillägga att jag trivs bra i stallet och att bevara ett bra klimat är viktigt för mig. I andra frågor kan jag absolut lägga mig men inte när det gäller hästarnas hälsa.

Kul att du än så länge fått respons!! :)

Däremot ang styngflugan, hade jag påpekat att det bör gäller samma..Hästar mår inte dåligt av lite förekomst av någon inälvsparasit som regel i låg omfattning - det är naturligt att det förekommer alltid någon gång under hästens liv. (inte ens 0 på analyssvar betyder att hästen är helt parasitfri, i regel har alla betesdjur mask någon gång under året)

Det är graden av FÖREKOMST som är det man idag lägger fokus på.


Tyvärr kan man ju inte säga exakt hur läget är vad gäller styngflugan iom att det inte går att analysera ägg iom att äggen läggs utanpå och inte inuti. Men jag är rätt övertygad om att man även snart kommer att komma med riktlinjer/gränsvärde för det också.. om ett tag till, när man vet lite mer då problemet inte funnits så mycket tidigare men att man idag inte vågar uttala sig helt heller om att det absolut inte är skadligt, för det finns hästar som lider av det men då också fortfarande vid stor förekomst. Lite gula prickar är troligtvis inget att oroa sig över då bara ett fåtal larver lär komma in i hästen.

Så ang det hade jag föreslagit att ni tar den frågan till tex SVA eller annan duktig och tillförlitlig källa för ämnet. Kanske i samma veva som ni får hjälp med passande maskbekämpningsplan över hela året.

Men om nu markerna inte är rengjorda på länge och det inte funnits ett upprättat maskkontrollprogram i stallet så kan man ju tänka.."låt gå" för denna gången med en avmaskning för det men att man sedan lär sig förhålla sig på samma sätt som övriga parasiter..dvs avmaska när man anser att det verkligen är nödvändigt.
På så vis blir det kanske lite av en kompromiss just ang det och att ni sedan upprättar en riktig planering.
 
Senast ändrad:
Min häst har varit på annan plats under försommaren och varit täckt av styngflugeägg. På nuvarande plats är mängden klart mindre.
 
bara av bekvämlighetsskäl: finns det ngt medel som endast tar styngflugan då?

Nej det tror jag inte, inte ett medel som endast riktar sig mot den.

Men ska man ändå välja att avmaska är det liksom "sak samma" nästan vilket slags preparat så länge det isf tar parasiten.
Det man ska fundera över blir fortfarande nödvändigheten i att göra det iom att parasiterna kan bygga upp immunitet mot preparaten som finns.

Står lite om styngflugan här
http://www.epostservice.se/aspnet/v...id=161558&userid=15752760&readid=0F02DD069669

Vad som är lite eller mycket vill jag inte svara på..Där jag bor är vi flera som aldrig haft förekomst tidigare förns nu de 2 senaste åren faktiskt..I fjol blev vi skitnojjiga och avmaskade, i år lär vi inte göra det nu när vi vet hur man bör göra tex plocka bort ägg dagligen och vi har relativt låg förekomst då det sker i typ 2-3 veckor och max en hand stor yta per dag på hästen.

Så om man inte nu i år tex varit duktiga på att ta bort äggen, kan det kanske antas vara okej ändå att göra det, för att sedan vara ännu mer noga med att hålla dem nere också i fortsättningen.
 
Senast ändrad:
Då är det ju svårt att jämka tänker jag. Men det blir ju en veterinärfråga då. om hästen visar sig vara anipen av fler parasiter som kräver avmasking så får man väl ta ett ivomectinpreparat då som tydligen är det enda preparatfamilj som tar styngflugan. Svårt om så inte är fallet för då sitter jag i en rävsax och behöver maska likt förbannat med ett medel som tar allt som hästen inte behöver.
 
Ett tips är tex ett flugtäcke eller två förresten under sommartid den värsta perioden och flughuva.
Då kan bara flugan komma åt en begränsad yta på hästen iom att de behöver värme och ett par dagar på sig innan de blir larver.

Har man två set kan man tvätta dem i mellan
 
Senast ändrad:
Då är det ju svårt att jämka tänker jag. Men det blir ju en veterinärfråga då. om hästen visar sig vara anipen av fler parasiter som kräver avmasking så får man väl ta ett ivomectinpreparat då som tydligen är det enda preparatfamilj som tar styngflugan. Svårt om så inte är fallet för då sitter jag i en rävsax och behöver maska likt förbannat med ett medel som tar allt som hästen inte behöver.

Fast styngflugan uppfattar jag inte är något alla hästar måste avmaskas mot alls, så du kan gott och väl avstå om du inte vill avmaska tycker jag är rimligt.

Eftersom att flugan är lokal och förflyttar sig..kan den ju liksom komma var som helst ifrån ;) Hästen är inte ens deras vanligaste värddjur utan älgen i skogen...Så det är hästen man vill skydda i första fall vad gäller den. Alltså avmaskar man mot den behöver det inte innebära att flugan inte kommer tillbaka nästa sommar ju heller, vilket måste få en till att fundera återigen i rimligheten i att avmaska eller inte beroende till hur mycket ägg som funnits på hästarna och hur länge.

Därför blir betesskötsel också viktigt, tex putsa beten etc..sprida ut dynghögar iom att larven ligger i bajshögarna ett stadie till innan den flyger iväg som fluga.
 
Jag hade sagt att jag vill kolla parasitförekomsten först innan jag bestämmer mig för om jag vill avmaska mot styngflugan. När ni väl har provsvaren så ta en ordentlig diskussion med en riktigt duktig hästveterinär och följ sedan hens råd. Det tror jag att alla i stallet kan tänkas gå med på. De är ju dessutom så att ni inte lär få ut något recept på preparat mot styngflugan om veterinären anser att det är onödigt. Det är ju också ett tag kvar innan man kan avmaska mot styngflugan eftersom det ska ha varit frostnätter innan avmaskningen görs för annars är avmaskningen ogjord och då kanske de flesta har läst på såpass att de har ändrat åsikt och inte längre vill avmaska åt höger och vänster.

Vi hade riktigt mycket ägg på hästarna ett år men min hästveterinär ansåg ändå inte att det fanns någon anledning att avmaska när de var nollade på övriga parasiter. Hade de däremot behövts avmaskas ändå så hade vi använt ett preparat som även tog styngflugan.

Du ska ha en stor eloge @Amelia som tar tag i det här även om det känns lite obekvämt. :bow::bow::bow:
 
Jag hade sagt att jag vill kolla parasitförekomsten först innan jag bestämmer mig för om jag vill avmaska mot styngflugan. När ni väl har provsvaren så ta en ordentlig diskussion med en riktigt duktig hästveterinär och följ sedan hens råd. Det tror jag att alla i stallet kan tänkas gå med på. De är ju dessutom så att ni inte lär få ut något recept på preparat mot styngflugan om veterinären anser att det är onödigt. Det är ju också ett tag kvar innan man kan avmaska mot styngflugan eftersom det ska ha varit frostnätter innan avmaskningen görs för annars är avmaskningen ogjord och då kanske de flesta har läst på såpass att de har ändrat åsikt och inte längre vill avmaska åt höger och vänster.

Vi hade riktigt mycket ägg på hästarna ett år men min hästveterinär ansåg ändå inte att det fanns någon anledning att avmaska när de var nollade på övriga parasiter. Hade de däremot behövts avmaskas ändå så hade vi använt ett preparat som även tog styngflugan.

Du ska ha en stor eloge @Amelia som tar tag i det här även om det känns lite obekvämt. :bow::bow::bow:

Jag håller med, jag tänkte dock i mina senaste svar på de som eventuellt är fortsatt aviga i just styngflugan. Det finns faktiskt inte så glasklara direktiv vad gäller den ännu, det kan t o m jag hålla med om..Vad är för mycket och vad är för lite? Den frågan är ju oerhört svår att svara på då alla kan se det jätteolika.
Det blir ju jättesvårt att svara på så för allas skull hoppas jag att riktlinjer även för det plockas fram så att den som är osäker kan ställa den frågan och få ett relativt enat svar när man avmaskar och inte. De andra parasiterna kan vi ju se svart på vitt genom provsvar.

Så jag tänkte ang styngflugan att man hade kunna tänka för denna gången lite "låt gå" för den som är jätteoroad men samtidigt som man ju precis som du skriver inte ska backa om att göra träckprov.

Sen att man får tag i någon som kan på ett sakligt sätt informera om hur planering för hela året i alla hagar, träckprov ska se ut och hur man förhåller sig för att bekämpa parasittrycket. Just det är jätteavgörande för att minska styngflugans framkomst också just iom att den är svår att bli av med genom bara avmaskning eftersom att den kan komma från flera km avstånd och alltså inte ens tillhöra marken.
 
får man ens avmaskning utskrivet om man inte gjort träckprov innan? vår distriktare brukar vilja ha provsvaret mejlat till sig innan hon skriver ut ngt.
Jag har pratat med flera olika veterinärer sedan det blev receptbelagt, ingen har krävt eller ens frågat efter resultat på träckprov...
 
Jag har pratat med flera olika veterinärer sedan det blev receptbelagt, ingen har krävt eller ens frågat efter resultat på träckprov...

Vissa gör det andra inte.
Här frågar en del vad man ska ha bara, hur många ..och andra vill se provresultat tex att man bifogar det via mail
 
Kika på om Hööks i närheten har ett inbokad föreläsning/frågestund om parasiter närmaste tiden. Nu den här veckan är det flera i Mälardalen och sen lite neråt (Jönköping/Linköping).
 
Kika på om Hööks i närheten har ett inbokad föreläsning/frågestund om parasiter närmaste tiden. Nu den här veckan är det flera i Mälardalen och sen lite neråt (Jönköping/Linköping).[/


Glad jag blev att du svarade!! Vad anser DU om styngflugan? Hur stor är risken att hästens mage/ tarm blir skadad av stort antal?
 
@Amelia utifrån din tråd är jag mest fascinerad i sammanhanget över vilka veterinärer ni har år 2014 som gör att stallgänget kan i egen regi besluta att "de vill köra avmaskning".
Det är inte ngt som några stallindivider ens ska kunna råda över i egen regi år 2014 utifrån veterinärernas direktiv sen många år att träckprov ska göras för att skriva ut avmaskningsmedel för att motverka resistensproblemet som verkligen är ett otroligt akut problem.
styngfluga är det minsta problemet i sammanhanget. det säger också ytterligare om veterinären som isåfall bara skriver ut medel till samtliga hästar i stallet bara ni nämner styngfluga osv. Det gör inte veterinärer numera om de följer direktiven som gäller för dem, styngfluga skriver man ut till när det är massinvasion på ägg i enstaka fall och så pass att hästägaren inte kunnat skrapa av äggen pga volymerna osv.

tråkigt att du hamnat i läget du hamnat i.
Jag hade i ditt fall inte försökt övertyga stallet öht eftersom de är så oinsatta som de är enligt din rapport. ska du påverka ngn är det ju isåfall den enskilda stallägaren, som sen får förmedla vad som gäller till resten av stallet. det är helt klart som jag ser det, din bästa port om du utifrån okunskapen som verkar råda, samtidigt inte ska bli osams med halva stallet.

till övriga som rapporterar att de har veterinärer som öht inte kräver träckprov osv. det är ju helt utsagt skrämmande eftersom detta varit direktiv från JBV i åratal nu!
är ni ansvarsfulla hästägare som månar om era hästars framtida möjligheter att kunna bli behandlade effektivt mot parasiter när de behöver det, så rapporterar ni dessa veterinärers inställning till JBV, för de bryter mot lagstadgarna och de begår brott ansvarsmässigt utifrån det!

mörkrädd är jag av att läsa detta. fy sjutton :(
 
Nej tråki
@Amelia utifrån din tråd är jag mest fascinerad i sammanhanget över vilka veterinärer ni har år 2014 som gör att stallgänget kan i egen regi besluta att "de vill köra avmaskning".
Det är inte ngt som några stallindivider ens ska kunna råda över i egen regi år 2014 utifrån veterinärernas direktiv sen många år att träckprov ska göras för att skriva ut avmaskningsmedel för att motverka resistensproblemet som verkligen är ett otroligt akut problem.
styngfluga är det minsta problemet i sammanhanget. det säger också ytterligare om veterinären som isåfall bara skriver ut medel till samtliga hästar i stallet bara ni nämner styngfluga osv. Det gör inte veterinärer numera om de följer direktiven som gäller för dem, styngfluga skriver man ut till när det är massinvasion på ägg i enstaka fall och så pass att hästägaren inte kunnat skrapa av äggen pga volymerna osv.

tråkigt att du hamnat i läget du hamnat i.
Jag hade i ditt fall inte försökt övertyga stallet öht eftersom de är så oinsatta som de är enligt din rapport. ska du påverka ngn är det ju isåfall den enskilda stallägaren, som sen får förmedla vad som gäller till resten av stallet. det är helt klart som jag ser det, din bästa port om du utifrån okunskapen som verkar råda, samtidigt inte ska bli osams med halva stallet.

till övriga som rapporterar att de har veterinärer som öht inte kräver träckprov osv. det är ju helt utsagt skrämmande eftersom detta varit direktiv från JBV i åratal nu!
är ni ansvarsfulla hästägare som månar om era hästars framtida möjligheter att kunna bli behandlade effektivt mot parasiter när de behöver det, så rapporterar ni dessa veterinärers inställning till JBV, för de bryter mot lagstadgarna och de begår brott ansvarsmässigt utifrån det!

mörkrädd är jag av att läsa detta. fy sjutton :(

Nej tråkigt nog är det precis så. Och stallägaren tror att styngflugan är farlig och vill att vi avmaskar. Stallägaren har gått på min linje och ikväll förkunnade jag att antingen gör alla lika eller så blir det kattskit. Några i stallet vill ta prov, av dessa vill någon inte mocka, och någon vill köra hela racet. Av de som inte har gett besked vet jag inte orsaken bakom. En av dessa visade starkt sitt ogillande ikväll o hälsade knappt på mig. Jag känner mig beklämd för det är en fin anläggning med god potential. Stallägaren har själv inte häst men har tidigare haft många.
 
Stallägaren hade pratat med sin vet som rekommenderade avmaskning mot styngflugan pga dess förekomst. Samma katt/hund veterinär som kommer skriva recept.
Jag går på SVAs linje.
 
@Amelia utifrån din tråd är jag mest fascinerad i sammanhanget över vilka veterinärer ni har år 2014 som gör att stallgänget kan i egen regi besluta att "de vill köra avmaskning".
Det är inte ngt som några stallindivider ens ska kunna råda över i egen regi år 2014 utifrån veterinärernas direktiv sen många år att träckprov ska göras för att skriva ut avmaskningsmedel för att motverka resistensproblemet som verkligen är ett otroligt akut problem.
styngfluga är det minsta problemet i sammanhanget. det säger också ytterligare om veterinären som isåfall bara skriver ut medel till samtliga hästar i stallet bara ni nämner styngfluga osv. Det gör inte veterinärer numera om de följer direktiven som gäller för dem, styngfluga skriver man ut till när det är massinvasion på ägg i enstaka fall och så pass att hästägaren inte kunnat skrapa av äggen pga volymerna osv.

tråkigt att du hamnat i läget du hamnat i.
Jag hade i ditt fall inte försökt övertyga stallet öht eftersom de är så oinsatta som de är enligt din rapport. ska du påverka ngn är det ju isåfall den enskilda stallägaren, som sen får förmedla vad som gäller till resten av stallet. det är helt klart som jag ser det, din bästa port om du utifrån okunskapen som verkar råda, samtidigt inte ska bli osams med halva stallet.

till övriga som rapporterar att de har veterinärer som öht inte kräver träckprov osv. det är ju helt utsagt skrämmande eftersom detta varit direktiv från JBV i åratal nu!
är ni ansvarsfulla hästägare som månar om era hästars framtida möjligheter att kunna bli behandlade effektivt mot parasiter när de behöver det, så rapporterar ni dessa veterinärers inställning till JBV, för de bryter mot lagstadgarna och de begår brott ansvarsmässigt utifrån det!

mörkrädd är jag av att läsa detta. fy sjutton :(

Jag håller med..men de finns bland de seriösa de som inte ifrågasätter utan gör det som hästägarna ber om och det är vanligt förekommande än idag..
För mig är det privata veterinärer som är de som gör det och då de som ffa inte håller på med häst eller lantbruksdjur så mycket..inte de som är kopplade till större verksamheter/jobbar mot samma mål.
Övriga tycks känna att de inte berörs av jbv krav helt enkelt?
(av samma anledning går jag inte till en privat veterinär här utan till en jbv ansluten klinik för att jag uppfattar de privata som betydligt mer arroganta och okunniga)

Så trots 2014 går det upp för mig iaf att det är vi hästägare som fortfarande råder över mycket...och det är då också vårt ansvar att följa de direktiv som finns.
 
Senast ändrad:
En av dessa visade starkt sitt ogillande ikväll o hälsade knappt på mig.

Men vad tråkigt :(

Det är ju liksom inte du som kommit på detta, utan det är vad som är direktiven nu från experter av en anledning.

De kanske ändrar uppfattning om ett litet tag, du har ju informerat nu så ge det ett litet tag får de väl fundera.
Vilken slags information som gäller är ju om inte annat väldigt lätt att hitta liksom, men just nu kanske det känns jobbigt för de iom att någon plötsligt ifrågasätter deras hästskötsel.

Så kanske smälta ett tag till och sedan diskutera igen? Men som föreslagit kanske bara med stallägaren..Störst påverkan ligger nog där ändå. Vad gäller mockningen så kommer det att vara en faktor som är nödvändig, eller tex att man kan betesputsa och därigenom torka ihjäl maskägg..i mindre hagar är däremot mockning att föredra.
 
Senast ändrad:
Det beror på hur mycket ägg de haft och hur mycket man skrapat. Allt är farligt i för stora mängder men har de bara lindrig mängd skulle jag inte avmaska.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp