avmaskniing inför hösten

Amelia

Trådstartare
Hej
Vi hade stallmöte igår. Det verkar vara en allmän okunskap i stallet v.g avmaskning och betesskötsel. Det bestämdes att hästarna skulle avmaskas utan maskkontroll (vilket är ledsamt) och att de därefter skulle släppas ut i hagen igen där samma hästar gått under sommaren. Jag föreslog att hagen iallafall skulle mockas ur först. Fick dock inte mycket gehör då majoriteten ansåg att maskarna skets ut i boxen under natten efter avmaskningstillfället eftersom en veterinär har sagt detta till någon. Det var ingen som hade koll på att äggen lever i markerna under längre tid. Då jag är helt ny i stallet höll jag mig tillbaka, men kunde inte få ro inatt. Vad jag vet så är det optimala att ta prov och avmaska därefter för att undvika resistens. Därefter tar det tre dygn att få ut parasiterna ur kroppen på hästen. Hästarna skall sedan släppas ut i en renmockad hage för att minska återupptagning av "gammal smitta". Har jag fel? Och om inte- hur får jag ut kunskap till mina stallkamrater utan att skapa osämja och skriva dem på näsan? Jag har har laddat hem ett par artiklar som är lättbegripliga och tänker att stallägaren som är den som bestämmer kan läsa igenom detta och få till sig denna kunskap genom att läsa själv. Eller finns det bättre sätt?

Det är ett bra stall och trevliga människor där så jag vill göra det bästa för hästarna och samtidigt inte göra något som känns så fel för mig. Vill inte flytta för jag trivs bra som sagt.

Jag känner mig inte bekväm med att avmaska min häst i onödan med risk för framtida resistens. Dessutom tycker jag att vi har ett ansvar gentemot kommande generationer och att vi precis som med antibiotika inte kan behandla utan orsak.

http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/JO07_18.pdf

http://www.vidilab.se/wp-content/uploads/2013/12/Ridsport-2013-nr-8-avmaskning.pdf

Så är det fler än jag som sitter i denna båten eller har ni tom gjort det och kunnat lösa sådana här problem på konstruktiva sätt. Dela gärna med er av information i form av erfarenheter och informationssidor!
 
Gör träckprov! Det är otroligt viktigt att bli av med smittan i markerna. Det är ingen ide att hålla på att avmaska hästarna om de hela tiden återinfekteras av smittade hagar.

Själv sitter jag i en trist sits efter att ha tagit in en smittad häst i flocken:banghead: Nu har jag ingen betesmark nästa år alls eftersom markerna ska plöjas och sås om, och vila helt från hästar nästa år. Dessutom måste jag sanera vinterhagen så gott jag kan, och fortsätta mocka som en galning i vinterhagen. Så träckprov är helt klart den bästa investeringen, sparar i slutändan både MASSOR av jobb och pengar och minskar resistensutvecklingen...

Vem skriver ut avmaskningsmedel till hästarna i ert stall utan träckprov?
 
Ja
Gör träckprov! Det är otroligt viktigt att bli av med smittan i markerna. Det är ingen ide att hålla på att avmaska hästarna om de hela tiden återinfekteras av smittade hagar.

Själv sitter jag i en trist sits efter att ha tagit in en smittad häst i flocken:banghead: Nu har jag ingen betesmark nästa år alls eftersom markerna ska plöjas och sås om, och vila helt från hästar nästa år. Dessutom måste jag sanera vinterhagen så gott jag kan, och fortsätta mocka som en galning i vinterhagen. Så träckprov är helt klart den bästa investeringen, sparar i slutändan både MASSOR av jobb och pengar och minskar resistensutvecklingen...

Vem skriver ut avmaskningsmedel till hästarna i ert stall utan träckprov?



Förstår att det måste kännas svårt om man lagt ner möda på att parasitbekämpa. Vem som skriver ut maskmedel? Det gör lokala veterinärer för häst hund o katt. Men allt detta vet jag!! Men Hur gör jag?!
 
får man ens avmaskning utskrivet om man inte gjort träckprov innan? vår distriktare brukar vilja ha provsvaret mejlat till sig innan hon skriver ut ngt.
 
Här skriver ingen veterinär ut avmaskningsmedel utan att man kan visa upp ett träckprovsresultat så jag trodde det var som en regel i Sveriges veterinärkår:)

Och jag förstår sitsen du är i. Men jag tycker ändå att det kan vara värt att göra sig lite obekväm eftersom risken med hårt nedsmittad mark är ännu mer obekväm;)
 
Ja, det är ju alltid en balansgång det där. Jag har en tendens att gå igång på vissa saker vilket inte alltid är bra för mig rent socialt. Gör mig ibland ovän med folk därav. Har en stor erfarenhetsbank av att göra fel själv, men lär mig att göra mer rätt allt eftersom i livet. Och en stor nyckel till detta är att kunna reglera mig själv i skarpa lägen. Rent objektivt så skulle jag ha tagit diskussionen igår men jag kände mig inte riktigt i form för det. Man behöver vara känslomässigt reglerad och känna sig fräsch i huvudet för att ta en sådan diskussion för att vinna den. Och eftersom jag började bli arg redan från start då jag förstod att ingen hade koll på någonting alls v.g avmaskning och därmed inte riktigt kunde tänka klart så valde jag att avstå.
Nej jag skriver ut mina artiklar och lägger fram dem och pratar med dem som jag träffar så får vi se vart det landar. Eftersom det är jobbigt att mocka hagar och ta träckprov så misstänker jag att det i så fall blir jag som får driva folk med blåslampa. Den stora nöten att knäcka är att få människor att ta till sig ny kunskap. Och det är generellt.
 
får man ens avmaskning utskrivet om man inte gjort träckprov innan? vår distriktare brukar vilja ha provsvaret mejlat till sig innan hon skriver ut ngt.
Ja det brukar inte vara ngt problem här på landsbygden. Men nu pratar jag inte om distriktsveterinärer utan om smådjursveterinärer som ibland tar på sig att vacc hästar och så ibland.
 
Hej
Vi hade stallmöte igår. Det verkar vara en allmän okunskap i stallet v.g avmaskning och betesskötsel. Det bestämdes att hästarna skulle avmaskas utan maskkontroll (vilket är ledsamt) och att de därefter skulle släppas ut i hagen igen där samma hästar gått under sommaren. Jag föreslog att hagen iallafall skulle mockas ur först. Fick dock inte mycket gehör då majoriteten ansåg att maskarna skets ut i boxen under natten efter avmaskningstillfället eftersom en veterinär har sagt detta till någon. Det var ingen som hade koll på att äggen lever i markerna under längre tid. Då jag är helt ny i stallet höll jag mig tillbaka, men kunde inte få ro inatt. Vad jag vet så är det optimala att ta prov och avmaska därefter för att undvika resistens. Därefter tar det tre dygn att få ut parasiterna ur kroppen på hästen. Hästarna skall sedan släppas ut i en renmockad hage för att minska återupptagning av "gammal smitta". Har jag fel? Och om inte- hur får jag ut kunskap till mina stallkamrater utan att skapa osämja och skriva dem på näsan? Jag har har laddat hem ett par artiklar som är lättbegripliga och tänker att stallägaren som är den som bestämmer kan läsa igenom detta och få till sig denna kunskap genom att läsa själv. Eller finns det bättre sätt?

Det är ett bra stall och trevliga människor där så jag vill göra det bästa för hästarna och samtidigt inte göra något som känns så fel för mig. Vill inte flytta för jag trivs bra som sagt.

Jag känner mig inte bekväm med att avmaska min häst i onödan med risk för framtida resistens. Dessutom tycker jag att vi har ett ansvar gentemot kommande generationer och att vi precis som med antibiotika inte kan behandla utan orsak.

http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/JO07_18.pdf

http://www.vidilab.se/wp-content/uploads/2013/12/Ridsport-2013-nr-8-avmaskning.pdf

Så är det fler än jag som sitter i denna båten eller har ni tom gjort det och kunnat lösa sådana här problem på konstruktiva sätt. Dela gärna med er av information i form av erfarenheter och informationssidor!

Jag hade stenvägrat och tagit med nu gällande råd gällande maskbekämpning och hängt i stallet!

Att avmaska nu i blindo och sätta hästarna på samma mark kan ju vara totalt verkningslöst!

Snälla, händer detta 2014??

Är man inte rädd om marken?

(min häst är avmaskad typ 1 gång de senaste åren pga vettig maskbekämpning, bla genom att se till att hålla hagar rena regelbundet och låta vissa betesmarker vila regelbundet)

Träckprov är högst nödvändigt för att veta. Hästarna mår inte dåligt av att ha lite mask utan är i många fall nödvändigt också för annars kan de aldrig bygga upp eget immunförsvar
 
Senast ändrad:
Ok stenvägra och hänga upp råd. Ja hänga upp råd kommer jag att göra. Men JAG tänker kolla masken på min häst och maska därefter. Och det komemr jag att informera om. Risken är att jag inte kan vara kvar då stallägaren har veto.
 
Ok stenvägra och hänga upp råd. Ja hänga upp råd kommer jag att göra. Men JAG tänker kolla masken på min häst och maska därefter. Och det komemr jag att informera om. Risken är att jag inte kan vara kvar då stallägaren har veto.

Jag tycker det kan vara en bra grund att faktiskt komma med bra källor/informera

De har ju fel och ska de seriöst gå mot vad gällande forskning och experter säger.?

Om din häst tex nollar eller visar låg nivå kanske det kan motivera ytterligare.
Värre är även tvärtom att din ev avmaskning vid behov ju kan bli helt verkningslöst om marken skulle vara hårt smittad.. Då blir din häst precis som de andra återsmittade igen. Enda skillnaden är att du vet om det inte de andra.. En ond cirkel i värsta fall iom att ingen planering finns alls. Man avmaskar inte förens det är kallt heller ofta såvida det inte är akut så att de ska tillbaka till betet igen låter helt korkat

Med infon häng gärna även upp prislista från en av företagen som tillåter sambeställning.. Vi har fått ner priset till ca 150:-/häst i individuellt prov..dyrt? Nej.
 
Senast ändrad:
Då vill jag jättegärna ha info om hur och var ni kollar masken. För vi har en besättning på ca 10 individer och jag antar att ni har en del ni också. Dessutom vill jag ju att de maskar som är relevanta ingår. Detta informerar jag gärna om när du berättat mer:bow::bump:
 
Då vill jag jättegärna ha info om hur och var ni kollar masken. För vi har en besättning på ca 10 individer och jag antar att ni har en del ni också. Dessutom vill jag ju att de maskar som är relevanta ingår. Detta informerar jag gärna om när du berättat mer:bow::bump:

Det finns om du söker tex googlar :)

Som kollamaskenlådan ingår alla de vanligaste + valbart om man vill odla ex blodmasken (kostar dock mer då).

Usch man blir nästan ledsen. Folk kan utan problem köpa schabrak, täcken etc de inte ens måste ha varje månad.. Men grundläggande god hästvård/förebygga sjukdomar får inte kosta nånting :(
 
Hej
Vi hade stallmöte igår. Det verkar vara en allmän okunskap i stallet v.g avmaskning och betesskötsel. Det bestämdes att hästarna skulle avmaskas utan maskkontroll (vilket är ledsamt) och att de därefter skulle släppas ut i hagen igen där samma hästar gått under sommaren. Jag föreslog att hagen iallafall skulle mockas ur först. Fick dock inte mycket gehör då majoriteten ansåg att maskarna skets ut i boxen under natten efter avmaskningstillfället eftersom en veterinär har sagt detta till någon. Det var ingen som hade koll på att äggen lever i markerna under längre tid. Då jag är helt ny i stallet höll jag mig tillbaka, men kunde inte få ro inatt. Vad jag vet så är det optimala att ta prov och avmaska därefter för att undvika resistens. Därefter tar det tre dygn att få ut parasiterna ur kroppen på hästen. Hästarna skall sedan släppas ut i en renmockad hage för att minska återupptagning av "gammal smitta". Har jag fel? Och om inte- hur får jag ut kunskap till mina stallkamrater utan att skapa osämja och skriva dem på näsan? Jag har har laddat hem ett par artiklar som är lättbegripliga och tänker att stallägaren som är den som bestämmer kan läsa igenom detta och få till sig denna kunskap genom att läsa själv. Eller finns det bättre sätt?

Det är ett bra stall och trevliga människor där så jag vill göra det bästa för hästarna och samtidigt inte göra något som känns så fel för mig. Vill inte flytta för jag trivs bra som sagt.

Jag känner mig inte bekväm med att avmaska min häst i onödan med risk för framtida resistens. Dessutom tycker jag att vi har ett ansvar gentemot kommande generationer och att vi precis som med antibiotika inte kan behandla utan orsak.

http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/JO07_18.pdf

http://www.vidilab.se/wp-content/uploads/2013/12/Ridsport-2013-nr-8-avmaskning.pdf

Så är det fler än jag som sitter i denna båten eller har ni tom gjort det och kunnat lösa sådana här problem på konstruktiva sätt. Dela gärna med er av information i form av erfarenheter och informationssidor!
Troligtvis kommer samma sak att hända nästa år och nästa...
Hur gör du då, ska du alltid knipa igen och lyda majoriteten även om du vet att det är fel?

Man behöver inte läsa så värst länge på nätet, om man vill skaffa sig kunskap om ohyra hos häst och hur den ska bekämpas. Informationen finns där för ALLA om man vill...

Du sitter i en svår sits, men försök att prata med stallägaren, fråga om hen kan tänka sig att göra på annat sätt när det gäller att få bort masken ( om den finns)
 
"Hej stallägaren. Du jag funderar lite på en sak. I mitt förra stall/jag läst på internet/min veterinär sa att man bör ta träckprov innan avmaskning och maskmedel skrivs ju ut på recept nu för tiden. Jag hittade en leverantör som har prover för flera hästar, visst låter det smidigt? Förhoppningsvis slipper vi avmaska också. Har ni några rutiner för att mocka ut hagarna nu under hösten förresten? Sätter gärna av en dag eller två till detta, tar ju inte så lång tid om alla hjälps åt"

...typ något sånt? Om man håller sig allmän och låter bli att skriva någon på näsan borde det gå att prata om det.
 
"
...typ något sånt? Om man håller sig allmän och låter bli att skriva någon på näsan borde det gå att prata om det.

Ja att gå allt för burdust fram hjälper nog inte och att erbjuda hjälp i samband med det då det troligtvis är det praktiska som är jobbigast är ju en smart grej.

Jag hade dock inte kunnat låt bli att försöka omvända dem iaf, eller att inte säga till på något sätt att de har fel.
Jag hade meddelat alla att jag lämnat lite "bra att veta" info (med bra och säkra källor) i stallet som alla gärna får kolla samtidigt som man kan säga att det är "viktigt för mig/jag oroar mig/känner mig kluven" iom att expertis säger annat.

Kanske ändrar det uppfattning hos någon i alla fall, men är alla helt säkra på att inte vilja ändra uppfattning är det nog lönlöst hur man än gör tyvärr.

Ett annat alternativ är att ta dit en vettig veterinär tex som får komma och informera/diskutera saken. Kanske i samband med att någon har en vaccination, tandkoll eller annat snart? Då kan man passa på att säga "jag ska ha ut veterinär xxx den xx, ska vi passa på att fråga vad denne anser?"
 
Senast ändrad:
Jag var den här jobbiga människan som tjatade om träckprov när jag flyttade till det stall jag står i nu. Sen fick jag en människa till med mig som också tyckte som jag och vi lyckades på nåt år få till den vettiga avmaskningsrutinen vi har nu. Samarbete med SVA och fina resultat på avmaskningar. Från 30+ st till 6-7 hästar som avmaskas.

Så alltså, ge inte upp.
 
Hej allihopa! Och tack för alla konstruktiva idéer och stöd:) ja jag kommer ATG lägga fram min info på ett allmänt plan och dela mina nyprintade artiklar. Hoppas att det ger resultat!
 
får man ens avmaskning utskrivet om man inte gjort träckprov innan? vår distriktare brukar vilja ha provsvaret mejlat till sig innan hon skriver ut ngt.

Lite ot kanske men om man vill avmaska mot styngflugan? Den syns ju inte på träckprov? Jag behöver nämligen avmaska i år då hästen varit täckt av ägg enligt betesägaren och jag har inte kunnat vara där för att skrapa bort ägg. Min häst brukar nolla kolla masken så då finns isf ingen chans att få preparat mot styngfluga då eftersom jag inte kan visa på parasitangrepp? Har inte avmaskat sen innan det blev receptbelagt så det är därför jag undrar.
 
Lite ot kanske men om man vill avmaska mot styngflugan? Den syns ju inte på träckprov? Jag behöver nämligen avmaska i år då hästen varit täckt av ägg enligt betesägaren och jag har inte kunnat vara där för att skrapa bort ägg. Min häst brukar nolla kolla masken så då finns isf ingen chans att få preparat mot styngfluga då eftersom jag inte kan visa på parasitangrepp? Har inte avmaskat sen innan det blev receptbelagt så det är därför jag undrar.

Man får diskutera med veterinär och fundera över hur stor risken isf är att hästen får problem av det och hur mycket larver hästen kunnat sätta i sig.

Enl vår veterinär är det inte nödvändigt att avmaska bara för att det finns förekomst, många av larverna når inte ens munnen och därmed inte in i hästen alls.
Har äggmängden tex varit minimal kan man vara avvaktande iom att det är bättre att så långt som möjligt att hästen själv får bygga ett immunförsvar.
Likaså om man är ganska effektiv på att dagligen pilla bort.

Även om de kan ställa till problem är man väl rätt överens om att det ska till ganska extrema fall?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp