Avmaskning av fölungar

Tora

Trådstartare
När man avmaskar föl för första gången vilket/vilka preparat kan man använda?
Jag vet att tex Cydektin används först vid 4 månader. Är det samma med Ivomecen.
Om man får lov att använda Bahmint (stavning?) tar man dubbel dos då (mot bandmask) eller bara enkel?

Sen till sist är det vid 6 veckor som man gör första avmaskningen?

Sitter på jobber och boken är hemma så det är tur att Bukefalos finns så att man slipper vänta tills man kommer hem sent i kväll för att få sin nyfikenhet stillad :D

Sv: Avmaskning av fölungar

Föl avmaskar man första gången vid 8 veckor och sedan vid 16 veckors ålder och det är (efter vad jag har förstått) främst spolmasken man vill åt. Jag tänker använda Banminth till min fölis.

Jag avmaskade stoet med Ivomec direkt efter fölning.
Sedan avmaskade jag sto + föl då fölet var 8 och 12 veckor.
Avmaskade med Banminth och det har 4 veckors intervall.

Alltså 8 veckor och sen 16 veckor. Antar att man tar samma preparat båda gångerna och då är det spolmasken som man inriktar sig på.

Då mitt träckprov visade på noll förekomst av blodmask, spolmask, bandmask m.m så tyckte inte veterinären på Vidilab att jag behövde avmaska i samband med fölning utan vänta till 8 veckor (tidpunkten som jag hade glömt) och 16 veckor och då avmaska både sto och föl. Men om intervallen är 4 veckor på bahminten hur kommer det sig att man avmaskar med åtta veckors intervall på fölets första avmaskning? Eller är det så att vid detta tillfälle så avmaskar man faktiskt med åtta veckors intervall även med Bahminten (som igentligen har 4v intervall)?

Tora den undrande

Läste lite slarvigt där. Du hade faktiskt 4 veckors intervall på Bahminten. :o

Liknande trådar

Hästvård Någon som kan ha en idé om hur man går vidare? Följande har hänt: en treåring med bra hoppstam som var jättepigg som fölunge men som vid...
Svar
0
· Visningar
698
Senast: Summerwind
·
Hundhälsa Hej djurfolk! Jag undrar om det finns någon med erfarenhet av läkemedlena Onsior och Fenemal till hund? Min Pekingesekille har fått...
Svar
2
· Visningar
8 517
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären... 80 81 82
Svar
1 635
· Visningar
175 645
Senast: LenaH
·
Hästvård Nu känns det som jag är ute på okänd mark, har alltid tidigare haft turen att slippa kolikhästarna men nu var det tydligen min tur...
Svar
10
· Visningar
2 400
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Shop to you drop, del 4
  • Kattbilder #10
  • Oseriös avel 2023