Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Vad krångligt det ska vara att få rätt recept på avmaskningsmedel, trots träckprov (såklart). Vi har sån galen veterinärbrist där jag bor så jag förstår att de inte har mängder med tid att sitta och skriva ut recept. Men jag hörde av mig till en veterinär för två veckor sedan med träckprovsresultat, fick svar att de skulle skriva ut till två hästar - dock var det tre hästar som behövde avmaskas. Fick höra av mig igen, ja jo då skulle de skriva ut till tre hästar. Hände ingenting på över en vecka, hörde av mig igen, fick utskrivet dagen efter... fel preparat. Ivermektin till häst som har fått positivt på bandmask. Trots att jag specifikt skrev till dem att hästen har bandmask (bifogade träckprovsresultatet också) och behöver t.ex. prazikvantel. Och jag kände mig så jäkla dum som satt och skrev det till en veterinär, duktigredig liksom. Ändå blev det fel.

Nu har det varit så många turer hit och dit med dem att jag inte vill höra av mig till dem igen. Egentligen kan man väl höra av sig till vilken veterinär som helst i landet gällande avmaskningsmedel. Jag skulle bara vilja ha tag i någon som faktiskt har kunskap om detta och inte rekommenderar/skriver ut fel preparat. Detta har hänt förr, när hästarna hade spolmask fick jag också ivermektin. Funderar på onlineveterinär (videosamtal), men tycker att det är dyrt bara för att få ett recept utskrivet. Hur gör ni andra, har era "ordinarie" veterinärer bra koll på detta?

Jag har bara kontakt med Lötsberga, Vidilabs rekommendation. Brukar svara jättebra på frågor och skriver ut recept vid behov.
 
Inte värt det. Värst är det första veckorna efter smitta när larverna vandrar till krösroten.
Misstänkte det, vi stannar hemma!
Finns det förresten att läsa någonstans om vad hästar kan få för men efter att ha haft stora blodmasken? Har för mig att jag läst det någon gång, men hittar inte..
 
Det kommer flytta in en ny häst i min lösdrift (jätteroligt!) men jag är lite nojig för att få in någon smitta.. vi har bra status idag, lite liten blodmask inget annat.
Hästen i fråga ska ha haft stor blodmask någongång men enligt säljaren vara fri nu.

Funderar på avmaskning och stå på box/liten hage (som mockas) i en vecka/ett par dagar. Är det för sent för att avmaska mot stor blodmask nu? Haft några enstaka dagar med frost här.
 
Det kommer flytta in en ny häst i min lösdrift (jätteroligt!) men jag är lite nojig för att få in någon smitta.. vi har bra status idag, lite liten blodmask inget annat.
Hästen i fråga ska ha haft stor blodmask någongång men enligt säljaren vara fri nu.

Funderar på avmaskning och stå på box/liten hage (som mockas) i en vecka/ett par dagar. Är det för sent för att avmaska mot stor blodmask nu? Haft några enstaka dagar med frost här.
Man kan avmaska mot stor blodmask när som helst under året.
 
Någon som vet om det finns forskning på att häst bör stå inne några timmar efter avmaskning? I stallet jag står är rutinen att stallägaren avmaskar på morgonen, släpper ut hästarna i typ 7h och sen tar in för att sedan låta dem stå inne till morgonen därpå. Jag hittar ingenting om att det skulle finnas några belägg för det utan snarare tvärt om. Hästarna går i samma hage året runt och är ute dygnet runt om det spelar roll.
 
Någon som vet om det finns forskning på att häst bör stå inne några timmar efter avmaskning? I stallet jag står är rutinen att stallägaren avmaskar på morgonen, släpper ut hästarna i typ 7h och sen tar in för att sedan låta dem stå inne till morgonen därpå. Jag hittar ingenting om att det skulle finnas några belägg för det utan snarare tvärt om. Hästarna går i samma hage året runt och är ute dygnet runt om det spelar roll.
Nä, men vissa lever på stenåldern och fortsätter med sådana rutiner ändå.
Min stallägare envisas också med att hästarna ska vara inne dagen efter avmaskning, bara att gilla läget och åka ut extra så hästen får röra sig ordentligt både morgon och kväll iaf..
 
Vi har tagit träckprov nu. Funderar på om det är för sent på säsongen? Hästarna går förvisso på bete fortfarande. Blev rätt dyrt med tre hästar inkl bandmask på en och odling för stor blodmask.
 
Vi har tagit träckprov nu. Funderar på om det är för sent på säsongen? Hästarna går förvisso på bete fortfarande. Blev rätt dyrt med tre hästar inkl bandmask på en och odling för stor blodmask.

Inte i Skåne i alla fall sa Kristina på Lötsberga precis när jag var i kontakt med henne om den nya hästen som flyttar hit på lördag :)
 
Skämt o sido, jag älskar verkligen att ringa Kristina! Alltid otroligt hjälpsam oavsett om man behöver recept eller inte så de få gångerna jag behöver recept kontaktar jag henne också. Man får så många olika råd fortfarande.

Då ska jag ringa henne när jag inte fattar bandmasksvaret. För jag misstänker att jag inte kommer göra det.
 
Någon som vet om det finns forskning på att häst bör stå inne några timmar efter avmaskning? I stallet jag står är rutinen att stallägaren avmaskar på morgonen, släpper ut hästarna i typ 7h och sen tar in för att sedan låta dem stå inne till morgonen därpå. Jag hittar ingenting om att det skulle finnas några belägg för det utan snarare tvärt om. Hästarna går i samma hage året runt och är ute dygnet runt om det spelar roll.
Dygn 1 har maskarna inte riktigt hunnit påverkas av medlet. Dag 2-5 kommer det ut döda maskar som kan innehålla smittdugliga ägg (flest dag 3). Går hästarna ändå ute på samma marker så spelar det ingen roll för smittan skull. För att inte få ut läkemedelsrester på markerna kan det vara lämpligt att hålla hästarna i mindre hage som mockas i säck under några dagar, exempelvis om man använder medel som innehåller prazikvantel. Även moxidektin ska man vara försiktig med.
 
Ingen bandmask på ponnyn. Däremot hade ridhästen 250 epg och ska avmaskas. Vi väntar dock in odlingssvaret.

Stämmer det att det är så ”enkelt” att man bara behöver avmaska alla hästarna ifall det finns stora blodmasken? Trodde det var vila av sommarhagar minst ett år som gällde?
 
Nu har odlingssvaret kommit. En häst har stor blodmask, så alla hästar ska nu avmaskas. Tycker det är lite konstigt då mina hästar inte gått i samma hage som hästen med stor blodmask. Borde det inte räcka att avmaskas om man går i samma hage? Trist med en sån dyr kostnad (och onödigt preparat i hästarna) ifall det inte är nödvändigt.

Hästen med stor blodmask var fö nyavmaskad när träckprovet togs.
 
Nu har odlingssvaret kommit. En häst har stor blodmask, så alla hästar ska nu avmaskas. Tycker det är lite konstigt då mina hästar inte gått i samma hage som hästen med stor blodmask. Borde det inte räcka att avmaskas om man går i samma hage? Trist med en sån dyr kostnad (och onödigt preparat i hästarna) ifall det inte är nödvändigt.

Hästen med stor blodmask var fö nyavmaskad när träckprovet togs.
Fick stor blodmask i förra stallet. Alla hagar som smittade hästar gått i var att anse som smittade. Alla hästar i de hagarna avmaskades. Ej hela stallet. Sen fick hagarna endera helt vila 2 år alt mockning minst var 4e dag och avmaskning av hästarna i de hagarna i 5 månader. I nästan 2 år.
 
Skulle beställa hem KollaMaskenlådor men nu måste man välja mellan PCR och odling för stor blodmask, vilken ska man ta? Helt missat PCR. Vill alltid kolla för stor blodmask när jag väl tar träckprov pga nojig, träckprovar sällan och avmaskar ännu med sällan (pga väldigt sällan något alls) och min häst börjar nu bli lite äldre. Dessutom har två nya hästar gått på markerna i år. Om den bakgrunden ger någon hint om vilket som är att föredra?
 
Skulle beställa hem KollaMaskenlådor men nu måste man välja mellan PCR och odling för stor blodmask, vilken ska man ta? Helt missat PCR. Vill alltid kolla för stor blodmask när jag väl tar träckprov pga nojig, träckprovar sällan och avmaskar ännu med sällan (pga väldigt sällan något alls) och min häst börjar nu bli lite äldre. Dessutom har två nya hästar gått på markerna i år. Om den bakgrunden ger någon hint om vilket som är att föredra?
Odling är enligt vissa lite säkrare (högre sensitivitet) men PCR är betydligt snabbare. Jag hade valt odling i ditt läge. Den största skillnaden, förutom svarstiden, är priset.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
253 250
Senast: sassiball
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 084
Senast: Boj
·
  • Låst
Hästvård Har Madick fortfarande tid och ork att vara vår avmaskningsguru? Här är i alla fall min fråga Min häst har för första gången på...
Svar
10
· Visningar
1 416
Senast: Burza
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 732
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Masked Singer 2024
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp