Avmaskning mot styngflugan

B

Blicken

har inte avmaskat under sommaren då träckprov visade mycket lite EPG.
Har sett styngflugans gula ägg på hästarna och tänkte därför avmaska mot det.
När ska man göra det? Har för mig att jag läst sep-okt här och att man kan väcka masken om man gör det för sent. Sen är det ju de som säger senare i november. Eller har det med väder/temperatur att göra? Vad är rätt?

Sen vilket medel? Är det någon bättre sämre med Ivermectin- (Ivomec, Bimectin m fl.) eller moxidectin-medel (cydectin)?

Tack!
 
Sv: Avmaskning mot styngflugan

NU ! Det är hög tid att maska nu (skall själv göra det på måndag då jag väntar ut championatsfinalerna först och är sent på det), man skall hellst maska innan första frosten (här har faktiskt hunnit vara nattfrost ett par nätter redan trots att jag bor i södra skåne).

Har alltid fått höra att man skall ta Ivermectin mot styngfluga så själv har jag Bimectin sprutor liggande och väntar på att användas
 
Sv: Avmaskning mot styngflugan

Vill du gärna använda Cydectin så gör det...spelar ingen som helst roll om du använder det eller Ivermectin..den tar ju Styngflugan i villket fall som helst. MEN vill du komma billigare undan eftersom Cydectin dock är dyrt, så använd de billigare medlena...
 
Sv: Avmaskning mot styngflugan

Jag ska göra det imorgon. Har alltid hört att man ska göra det när första frosten (natt) kommer...det har varit kallt nu några nätter i Halland (såg att du också bor i Halland). så mitt råd ä att göra det nu:)

Lycka till.

Jacky
 
Sv: Avmaskning mot styngflugan

Det finns en undersökning som visar på klart sämre effekt mot styngfluga med cydectin än med ivomec od.
PL
 
Sv: Avmaskning mot styngflugan

men hur är det med frosten? är man sent ute om det hunnit vara det ett par nätter redan?
 
Sv: Avmaskning mot styngflugan

Absolut inte man har bra effekt hela vägen. Viktigt är att man väntar dess att smittrisken är över dvs flugan slutat flyga o alla ägg kläckts. Vidare bör man inte avmaska för sent pga risken för ett massuppvaknande av små blodmaskar men till dess är det ett bra tag kvar.
PL
 
Sv: Avmaskning mot styngflugan

:bow: :bow: puh, tusen tack... fick lite smått panik där, har bara hört lite diffusa månader innan så det där med frost hade jag inte ens hört förut..
 
Sv: Avmaskning mot styngflugan

*lånar knapp*

Upptäckte häromdan att min foderhäst har ägg på sina ben (TROTS den sena tiden på året) när är bästa tid att avmaska sen ?
Nu har frosten kommit (med besked) och nu är det nog inga fler varma dagar... Så som sagt hur länge bör jag vänta innan jag avmaskar ?
 
Sv: Avmaskning mot styngflugan

måste bara fråga en sak - kan man "blanda" avmaskningsmedel!?! Alltså om man har ett gäng hästar och hälften ger man cydectin och hälften bimectin.. Har det någon betydelse? Ska alltså INTE blanda avmaskningsmedlet genom att ge en häst båda sorterna..
 
Sv: Avmaskning mot styngflugan

Jag förstår inte riktigt meningen, men visst går det bra att göra så.
 
Sv: Avmaskning mot styngflugan

Ca 4 dar efter hästen slickat i sig äggen är larverna på väg genom tungan, och då kommer du åt dem med ivermectin.
 
Sv: Avmaskning mot styngflugan

problemet är så här - jag har cydectin hemma som jag tänkte avmaska mina hästar med och kompisen som har sin häst inackorderad hos mig har bimectin hemma hos sig. Mitt cydectin räcker inte åt alla hästarna och hennes bimectin räcker inte heller åt alla hästar! Så därför får vi isf dela upp det.. förstår du!?! ;o)
 
Sv: Avmaskning mot styngflugan

I stallet finne en som starkt förespråkar avmaskning mot styngflugan i mitten, slutet av december med banminth dessutom. De ni... :smirk:

" Ge hästarna ett par doser".. hehe skulle inte tro det!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avmaskning mot styngflugan

När är det risk att man gör ett massuppvaknande av blodmasken.
Jag avmaskade i mitten av september Ivomectin, men har sett ägg fram tills för en vecka sedan. Är det då lämpligt att ge nästa avmaskning mitten november för att få 8 veckors intervallet på ivomectin...
 
Sv: Avmaskning mot styngflugan

Kolla bästföre-datumet på medlen, kanske något av dem går att spara till nästa år?
 
Sv: Avmaskning mot styngflugan

Zeena skrev:
I stallet finne en som starkt förespråkar avmaskning mot styngflugan i mitten, slutet av december med banminth dessutom. De ni... :smirk:

" Ge hästarna ett par doser".. hehe skulle inte tro det!

Lätt fixat. Ta fram utdrag från FASS vet. på både Banminth och Ivomec.
 
Sv: Avmaskning mot styngflugan

Mitten av november går nog bra, om det inte smäller till och blir superkallt förstås.
 
Sv: Avmaskning mot styngflugan

inga av dem går att spara till nästa år.. måste användas i år innan oktober är slut!

hur är det förresten med bäst före datumen generellt - blir det sämre effekt om medlet är en månad för gammalt eller är det farligt att ge dem det?
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
782
Senast: Habina
·
  • Låst
Hästvård Jag flyttade till nytt stall för knappt en månad sen. Gjorde träckprov i veckan inför betessäsongen. Gjorde ingen extra odling. Ena...
Svar
6
· Visningar
1 533
Senast: Boj
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 601
· Visningar
155 291
Senast: Nevermind
·
Hästvård Hej! Jag skickade in ett träckprov tidigt i måndags morse. Det var alltså nattens träck. Tyvärr kom det inte fram till labbet förrän på...
Svar
5
· Visningar
1 230
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp