Avmaskning och hagar

SkorpSmulan

Trådstartare
Har precis fått svar på träckprov på mina hästar och två stycken hade väldigt hög förekomst av blodmask. Den ena så mycket att jag blir lite orolig.
Vad jag nu funderar på är hur jag ska göra med hagarna efter avmaskning. Jag vet att sommarhagarna är dåliga och det är väldigt mycket skit i dom, dom håller på att vältas och sås in men det har precis påbörjats och den delen kommer inte att kunna användas förrän tidigast i höst.
Vinterhagen är stor, skogig och slyig och helt omöjlig att mocka.

Min tanke är att ta den ena hagen, betesputsa, mocka det jag ser och orkar och låta dom gå där efter avmaskningen.
Kan man köra över skiten med en harv av något slag, hjälper det?

Hur skulle ni ha gjort? Alla marker jag har tillgång till bör vara väldigt smittade.
 
Läser nu även att dom kan få kolik när man avmaskar och det har varit stora mängder mask. Finns det något man kan göra för att förhindra det?
Den ena som hade hög förekomst är dessutom en fångponny.

En tredje hade inte alarmerande mycket medans den fjärde var helt ren. Är inte det lite konstigt?
 
Att de har olika är inte ett dugg konstigt, hästarna är individer med olika immunitet mot parasiter, dessutom har de olika ätbeteende, de som är mer kräsna har ofta lägre parasitnivåer.

Kolik vid mask är inte vanligt förekommande, det enda jag kan komma på är att se till att hästarna ätit och druckit ordentligt och att du avmaskar så du kan ha koll på hästarna efteråt, alltså inte på kvällen innan du åker hem.

Mocka och slå ner rator är en bra början. Harva ut ENDAST om det ska vara stekhett och torrt i minst en vecka, annars har du bara spridit ut eländet.
 
Tack för svar. Det är dock den mest kräsna hästen som har mest mask. Hon är dock älst 23 år, och har varit sjuk, kanske därför.

Hur snabbt blir dom smittade igen?
 
Kräsen på så sätt att de inte äter nära bajshögarna :-)

Smitta kan de få i sig direkt. Vilket medel har du avmaskat med? Du behöver avmaska med medlets intervall hela grässäsongen om de har mycket. Lilla blodmasken har ett vilostadie i tarmslemhinnan där den kan ligga i många år utan att något avmaskningsmedel når dem.
 
Ja precis, hon äter inte ens i närheten av en bajshög. Jättepetig med det. Medans den med mycket mindre lika gärna äter precis vid en hög.

Okej, inte avmaskat ännu, ska ringa veterinär imorgon, läste provsvaret nu ikväll.
 
Ah ok. Ätbeteende är dock bara en av anledningarna till att vissa inte klarar sig undan parasiterna, uppväxten är en. Det finns liksom inte någon som forskat och kommit till svar om varför det är så, mest bara är det konstaterat ATT det är så.
 
Så här skrev SVA:s veterinär till mig när en 23-åring hade mycket mask:
"Ibland ser vi att gamla hästar får sämre immunitet och fler parasiter och det kan vara en anledning".
 
Hur lång tid tar det för maskarna att dö? Om jag låter vinterhagen vara hästfri hela sommaren, har masken dött till hösten så jag vågar släppa dit dom?
Ena sommarhagen som inte är använd sen förra sommaren, augusti september, vågar jag använda den utan att göra något åt den?
 
Larverna (som är de som smittar på betet) kan leva 1,5 år vid en kall vinter och fuktig sommar, alltså tyvärr räcker inte en sommar för att få bort smittan.
 
Äsch :( Vad gör man då? Med vinterhagen främst. Hur kalla temperaturer överlever dom? Vi har ju väldigt kallt på vintrarna.
Kallt även nu bara runt 10 på dagarna och neråt 1 grad på nätterna samt väldigt torrt. Jag hoppades lite att iaf några skulle dö.
Jag har påbörjat projekt mocka hage och är lite lätt ledbruten. Tur dom iaf har en relativt ren hage att vara i och så snart jag gått igenom hagen jag påbörjat kanske den ska vara okej. Men vinterhagen sen, det var värre.
 
Eventuellt kan en extremtorr o kall vinter påverka larverna, men är det snö blir det aldrig särskilt kallt där de befinner sig.
 
Kräsen på så sätt att de inte äter nära bajshögarna :-)

Smitta kan de få i sig direkt. Vilket medel har du avmaskat med? Du behöver avmaska med medlets intervall hela grässäsongen om de har mycket. Lilla blodmasken har ett vilostadie i tarmslemhinnan där den kan ligga i många år utan att något avmaskningsmedel når dem.
Var går gräsen där det inte längre räcker med en avmaskning. DV här ordinerar aldrig mer än en gång och hänvisar till SVA:s rek.
 
Jag har sett 2 som fått kolik efter avmaskningen. Kom ganska snabbt. Båda ridna ett ganska ordentligt pass innan.
 
Var går gräsen där det inte längre räcker med en avmaskning. DV här ordinerar aldrig mer än en gång och hänvisar till SVA:s rek.
Så de tycker då att du ska ta ett prov till när medlets intervall gått ut? Om hästen ligger över 500 EPG önskar jag fortsatt avmaskning eftersom det är så pass mycket smitta som släpps ut när EPR för medlet gått ut. Kan du hitta de rekommendationerna från SVA någonstans? Det jag hittar är "Träckprov är viktigt för att kunna lägga upp en strategisk avmaskning för din häst." En strategisk avmaskning är inte bara en avmaskning på våren.

Hittade mer. Långt ner på sid 18. http://www.sva.se/upload/Redesign2011/Pdf/Djurhalsa/Hast/parasitkontroll_SVT_15-07.pdf

"Beroende på maskmedel (olika lång
effekt på äggutskiljningen), ålderssam-
mansättning, betestryck m m kan
avmaskning/träckprovsundersökning
behöva upprepas under sommaren"
 
Senast ändrad:
Så de tycker då att du ska ta ett prov till när medlets intervall gått ut? Om hästen ligger över 500 EPG önskar jag fortsatt avmaskning eftersom det är så pass mycket smitta som släpps ut när EPR för medlet gått ut. Kan du hitta de rekommendationerna från SVA någonstans? Det jag hittar är "Träckprov är viktigt för att kunna lägga upp en strategisk avmaskning för din häst." En strategisk avmaskning är inte bara en avmaskning på våren.

Hittade mer. Långt ner på sid 18. http://www.sva.se/upload/Redesign2011/Pdf/Djurhalsa/Hast/parasitkontroll_SVT_15-07.pdf

"Beroende på maskmedel (olika lång
effekt på äggutskiljningen), ålderssam-
mansättning, betestryck m m kan
avmaskning/träckprovsundersökning
behöva upprepas under sommaren"
Nej. Nytt prov i höst. Det jag menar är att om hästen har 900 epg lilla blodmasken och jag får ivermektinpreparat så dör ju ett par av larvstadierna samt vuxna maskar. De unga larvstadierna berör väl inte utan kommer väl att växa upp och om sisodär 8 v börja utsöndra fler ägg när de blivit vuxna? När jag ville ha dubbla sprutor utskrivna till denna häst nekade de och hänvisade till SVA. Känns inget bra!

Har läst din länk, bra info! Hästen ifråga är 4 år och varit från gården i vinter/vår till stort stall med många hästar och små hagar. Där står det ju klart och tydligt att det kan behövas fler avmaskningar.
 
900 EPG så är det ju lika mycket eller mer ägg ut efter 8v så byt veterinär i parasitfrågor. De kan inte bara hänvisa till SVA utan att verkligen VISA var de säger att en häst med så mycket ska få sprida ägg halva sommaren.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har två hästar som alltid har högt epg med små blodsmaskar. Jag har inte mycket mark ca 1 hektar jag delat till en sommar och en...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 184
Senast: Cicci75
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 213
Senast: Nepenthe
·
Hästvård HUR kan det fortfarande finnas bandmask? Överlever de längre än den ”normala” vilotiden? Kan man bli av med det? Vi har vilat hagar...
Svar
1
· Visningar
1 350
Senast: Madick
·
Hästvård Vi står i ett kollektivstall vi har haft ganska fasta och bra avmasknings rutiner har kollat masken och gjort odlingar på våren ...
Svar
6
· Visningar
1 749

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hiss och diss del 5
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp