Avmaskning -stå inne eller ej?!

G

Gargamella

Hört olika saker från olika håll. Har även gjort på olika sätt i olika stall. Vad anser Ni, ska hästarna stå inne efter avmaskning och isf hur länge?!
De kommer att gå ut i samma hagar som innan avmaskning och vi har inga andra hagar att byta till...

Innan jag flyttade in och fick äran att bli "maskansvarig" :D , så avmaskades det lite hur som helst. Nu avmaskade vi med dubbel dos Banminth innan betet och nu ska vi avmaska m Ivomec (vi har styngflugor här). Sen avmaskar vi inte förrän nästa år, innan betet.
Vad sägs om detta "schema"? Ska vi byta medel nån gång?
Allmänna kommentarer önskas! :banana:

Tack på förhand!
 
Släpp ut hästarna. De har ju skitit ut mask i hagen hela tiden innan och det är döda maskar som kommer ut.

Däremot, när jag maskar inför sommarbete så får de gå kvar i vinterhagen i 4-5 dagar innan jag släpper dem på betet.

Dubbel dos banminth ger du bara om du har unghästar och då i februari. Sen avmaskar du före betessläpp och sen med det intervall som står på förpackningen under hela betet. Har du stygnfluga tar du ivomec i oktober med.

Du ska byta medel varje eller vartannat år.

Såhär kan det blir:

ÅR 1: Innan betessläpp med ivomec. Var ÅTTONDE vecka hela betet med ivomec. Ivomec i oktober om du har stygnfluga. Dubbel dos banminth i februari om det är föl/unghästar.

ÅR 2: Innan betessläpp med banminth. Var FJÄRDE vecka hela betet med banminth. Ivomec i oktober om du har stygnfluga. Dubbel dos banminth i februari om det är föl/unghästar.

Enda gången du behöver tänka på var de släpps ut är den innan betet, avmaska gärna 3-5 dagar INNAN betessläpp. Annars är det bara låta dem gå ut som vanligt. Hagarna är parasitsmittade ändå om man inte mockar dem.
 
Ingen mening att de står inne, de har ju redan smittat ner hagarna!

Om schemat är bra eller inte beror på masktrycket. Hur många hästar det går på hur mycket mark, har ni separata sommarhagar, är det stor omsättning av hästar osv. Det allra bästa är att ni gör träckprov i vår så ser ni hur avmaskningen funkat och hur mycket smitta ni har, och så göra upp ett schema efter det.

Läs gärna senaste Ridsport (i butik på måndag) så kan du läsa mer om mask och även var man skickar träckprov och vad det kostar.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 274
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 056
Hästvård Hej. Vi har gjort träckprov på våra hästar och min häst nollade allt. Men stallägarna vill för säkerhetsskull ( att dom inte blivit...
Svar
1
· Visningar
479
Senast: Madick
·
Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 617
Senast: L.N
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp