Bukefalos 28 år!

Avmaskning

Killaloe

Trådstartare
Jag hittade mask hos min katt idag (jag letade inte direkt men det var mycket svårt att undvika den :meh:), så nu är frågan - borde jag avmaska hunden också? Jag tippar på, efter mycket helt genomvidrigt googlande, att det är spolmask det rör sig om.

Han avmaskades med axilur i mitten av oktober så jag är inte jättesugen på att göra om det, men samtidigt vill jag (såklart) inte att han ska dras med mask.

Hunden och katten nosar på varandra lite då och då, samt att katten är och doppar tassarna i hundens vattenskål ibland. Hunden är dock inte i kattens mat och vatten och gräver inte heller i kattlådan (jag antar liksom att det här är saker som spelar in)

Hur hade ni gjort?

(jaaa, katter är äckliga djur :D Till skillnad från min fina rena och vackra hund som aldrig skulle skaffa mask på egen tass :angel::D:grin: OBS! Ironi eftersom jag har världens grisigaste hund :D)
 
Unghunden slickar katterna i arslet för jämnan :yuck:, så jag hade definitivt avmaskat.
Men i ditt läge hade jag nog inte varit lika säker på det.
 
Tack för inputen @russinbulle och @FrauleinLeo

Jag fortsatte googlingen efter jag skapat tråden och det verkar ju inte som om det är särskilt vanligt med smitta mellan katt och hund vid vissa typer av mask. Så jag går på er linje och struntar i avmaskningen tills vidare :)
 
Det finns dom som har både katt och hund och utekatter som tar möss får bandmask omedelbart vid första musfångsten och kan behöva avmaskas var 4:e månad året runt. Hundarna dock har aldrig fått det, så det är knappast vanligt med kattens bandmask på hund :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
253 873
Senast: sassiball
·
N
Övr. Hund Misstänker att en av katterna har fått mask, och eftersom hunden i nåt obevakat ögonblick lyckats snaska i sig från kattlådan känns det...
Svar
8
· Visningar
1 859
Senast: Mynta2
·
Övr. Hund Hur gör ni, blöter ni torrfodret eller inte? Ger mina uppblött då dom äter lättare och mer då. Men är orolig eftersom dom får minskat...
2
Svar
20
· Visningar
1 866
Senast: Mammadutt
·
E
Övr. Katt Hur ofta kan man egentligen avmaska en katt? :confused: Min ute katt får mask väldigt ofta och det blir en hel del avmaskningar på ett...
Svar
6
· Visningar
1 222
Senast: elronne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp