Avmaskning

R

Rianimare

Någon som kan tipsa mig om vad hästen ska ha för avmaskningsmedel och vilken tid på året? Har hört att de ska ha varannan gång Ivomec och varannan gång Banminth. Hur är det det ska vara? :confused:
 
Att växelavmaska mellan Banmith och Fyrantel hjälper inget då de innhåller samma verksamma preparat.

Ivomec och Fyrantel/Banmith skall du växelavmaska med.
 
Du håller dig till ett och samma medel en eller två år i taget. Samma medel=samma grupp.
Banminth och Fyrantel är en grupp
Ivomec, Noromectin, Bimectin, Eraquell OCH Cydectin är en grupp.

Vilket medel man använder hänger också på vilken mask man är ute efter. Den viktigaste masken att bekämpa är blodmasken. Alla medel ovan tar den. Då avmaskar man innan betet, under betet med det intervall som medlet har och så efter betet. Vill man slippa avmaska så ofta eller hjälpa till att motverka resistens så tar man ett träckprov först på våren och kollar maskstatusen på hästarna. I många fall avmaskar man för mycket!!

Har man styngfluga där man bor och har sett ägg så använder man något av preparaten i andra gruppen jag beskrev för att ta styngflugans larver, detta gör man i sept-oktober. Gör man sin sista avmaskning mot blodmask i mitten-slutet av augusti med ett sådant medel räcker det i vanliga fall också mot styngflugan eftersom hästarna inte hinner återsmittas så sent på säsongen.

Vuxna hästar har ett bra eget skydd mot spolmask, men unghästar kan behöva avmaskas mot det en gång utöver sommaravmaskningarna, lagom är i februari. Även här kan det vara läge att göra träckprov, både för att kolla om det verkligen behövs, och även för att kolla effekten av avmaskningen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hur mycket gör det om hästen inte får i sig allt avmaskningsmedel? Blandade det i foder men vet inte om det inte dög eller om...
Svar
4
· Visningar
450
Senast: aglaonema
·
Hästvård Min häst står på klinik med opererat öga efter att ha petat in en pinne i det. Det är femte gången hon lyckas skada ögat, dock första...
Svar
11
· Visningar
690
Senast: Elo
·
Hästmänniskan Jag och en stallkompis har diskuterat det här med att ha hunden med sig i stallet efter avmaskning. Hundarna tar sig ju gärna ett litet...
Svar
4
· Visningar
890
Senast: Loma
·
Hästvård Har sett konstiga fläckar på hals och bakom öron på ett par av våra hästar. Som en äggsamling??:confused: 😶men det är som hårda smulor...
Svar
13
· Visningar
1 094
Senast: Livi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp