Bukefalos 28 år!

Avmaskning

linafina

Trådstartare
Jag har kikat omkring och läst lite om avmaskning för hund. Jag ska avmaska min femåring och ettåring och funderar på vilket medel som blir bäst till dom.

Sist jag avmaskade femåringen använde jag Drontal Comp och den lilla avmaskades med Banminth som valp.

Jag blir inte klok på vilket medel som kan vara bäst?
 
Sv: Avmaskning

Enligt min veterinär:

Inte avmaska på slentrian. Vid misstanke om mask ta träckprov och avmaska sen utefter svaret. (Det finns ju kolla masken för hund nu med, enkelt och bra oavsett var man bor =))

OM man ändå ska hålla på och fiffla med slentrianavmaskning rekommenderar han axilur.
 
Sv: Avmaskning

Jag har alltid skickat in träckprov på hästen så det är kanske lika bra att göra det på hundarna med trots att jag tycker det är löjligt dyrt.

Någon som vet vad Drontal Comp Forte tar för maskar?
 
Sv: Avmaskning

Enligt en undersökning på svenska hundar är 80% av svenska hundar som lever i staden fria från mask. Om hunden inte äter rått kött som t.ex. råttor och möss så finns det ingen anledning att avmaska dem om de inte har symptom på mask. OM de har symptom som gör att man kan misstänka parasiter bör man ta träckprov och sen avmaska efter vad det visar.

Drontal comp forte tar både rundmaskar och bandmaskar. Läs exakt vilka det är fass.se.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Valp 6 mån Harklade sig några gånger och fick upp slem för några nätter sen. Harklade så även några gånger på dagen. Ingen feber (38)...
Svar
15
· Visningar
1 136
Senast: movi
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 501
Senast: Acto
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
898
Senast: Habina
·
Övr. Hund Om sisådär två år känner jag att det kan passa med ett hundköp. Barnen är i mitt tycke tillräckligt stora då.., dvs för att kunna förstå...
2
Svar
29
· Visningar
2 008

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp