Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag har aldrig sett något om det i bipacksedlarna och på FASS är det för mycket grekiska för att jag ska fatta :o
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Citat från FASS:

Utsöndrat ivermektin inaktiveras genom bindning till jord och bryts ned av UV-ljus.

Hittar inte nu snabbt när det är ute helt ur hästen, men maximal koncentration i blodet uppstår efter 12 timmar.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Men det finns ingenstans hur lång tid det ska ta innan det inaktiveras? Anledningen till att jag undrar är att en av mina hundar blev ivermektinförgiftad efter hästavmaskning, hon hade inte fått tag på gamla sprutor eller liknande, bara träcken. Sen dess har vi därför hållt hästarna inne efter avmaskning med ivermektin och mockat i sopsäckar för att det inte ska hända igen, men det är ett jäkla pyssel när man har många hästar!
Om man däremot kan få fram att det faktiskt verkligen "försvinner" efter en viss tid så kan jag ju hålla vovven kopplad under den tiden, men då vill jag ju givetvis veta 100 att medlet är borta ur markena/gödselstacken sen.
Alla veterinärer jag har frågat säger olika /alt att de inte är säkra. Jag har även mailat sva men inte fått svar.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Kanske bör tillägga att jag såklart inte litar blint på buke, men fler synpunkter skadar ju aldrig ;)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Men om det är I BAJSET så har inte medlet bundits till jorden än, där har du anledningen. Det står också i FASS att katter och hundar ska hållas borta vid avmaskning, likaså att hästarna inte går nära ytvatten då heller.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Affa, mitt tips är att du vänder dig direkt till företaget som tillverkar avmaskningsmedlet och ställer din fråga till dem. De om någon ska kunna svara på en sån sak, det görs studier på allt möjligt när ett läkemedel forskas fram, och förhoppningsvis kan de ge dig en siffra på hur lång tid det tar för det att inaktiveras. Gå in på FASS vet på nätet, sök på läkemedlet i fråga, överst på sidan med produktinformation står läkemedelsnamnet, precis under detta står namnet på företaget som tillverkat det. Klicka på företagsnamnet och vips får du fram kontaktinformation.
Lite off topic kanske men vill bara hjälpa Affa att få svar på sin fråga.:)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Smart! (Varför i hela friden har inte jag tänkte på det?!) Tack så mycket :)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Har han haft styngflugeägg på sig? Bara om han haft det behöver du avmaska mot det (inte vaccinera, det är en helt annan sak och går inte att göra mot parasiter). Styngflugans larver tar man NU när flugan gett sig för året, inte avmaska på vintern!!

Bandmasken smittar mest vår och höst och finns kvar i markerna i ett gräskvalster. Men är det bara en häst och för flera år sen skulle jag inte fundera över det än. Dessutom är det för tidigt att avmaska mot något han kanske inte ens plockat i sig än om han nyss flyttat dit.

Om han inte haft styngflugeägg på sig så gör ett prov innan du avmaskar. Om han haft styngflugeägg väljer du ett ivermektin-preparat.

Måste fråga om styngflugorna:

Min stallkompis ringde sin veterinär för att vi skulle få Ivomec att avmaska med mot styngflugor då våra hästar haft ganska mycket ägg på benen i sommar.
Då sa veterinären att det inte behövs avmaskas mot styngflugor längre. Jag tycker det låter jättekonstigt :confused:
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Måste fråga om styngflugorna:

Min stallkompis ringde sin veterinär för att vi skulle få Ivomec att avmaska med mot styngflugor då våra hästar haft ganska mycket ägg på benen i sommar.
Då sa veterinären att det inte behövs avmaskas mot styngflugor längre. Jag tycker det låter jättekonstigt :confused:

Han måste ha missuppfattat... "Experterna" är oense om hur farliga de är, och det som sas för flera år sen var att de år man hade "Banminth-år" så behövde man inte ta styngflugan på hösten om de bara hade lite. Kanske det är det han tänker på?

Ring en annan veterinär!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*knapp*


Fick provsvar på 3-åringens träckprov.
800 EPG Blodmask (odling satt för att kolla om stora finns)
0 EPG Spolmask

Hon är avmaskade 2 gånger i sommar med Noromectin Vet. (Med rekomenderat mellan rum)
Tog i samråd med vet. inget träckprov då eftersom det var uppenbart att hon och de andra hästarna hade mask
Antar att mina hagar är tämligen ner lusade med mask.
Så hur ska jag göra nu? Ska jag avmaska henne ytterligare en gång med Noromectin eller ska jag begära ut nytt avmaskningsmedel?
Ska göra ytterligare en grundlig sanering av Vinterhagen rator efter vintern är klippta i sommar och även mockat, men jag tänkte för att vara riktigt säker klippa gräset och slänga ut klippet och mocka ev. missar igen kommer det att minska spridningen eller ska jag försöka fixa en annan vinterhage i år?

och slutligen går stygnflugelarver under spolmask?
 
Senast ändrad:
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Styngflugelarver syns inte på träckprov, provet visar bara ägg och styngflugans ägg läggs utanpå hästen. 800 EPG är INTE särskillt mycket, visst visar det på att ni behöver förbättra era rutiner, men inte alls någon "nedlusning". Togs inget prov på övriga hästar? Det är inte alls ovanligt att bara en häst i hagen sprider ägg.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nä jag insåg att jag borde tagit prov på de andra två oxå när jag läste bipacksedeln i kartongen. Köpte ju bara med mig ett paket hem för jag fick för mig att det räckte iom att hästarna alltid går ihop. Men ska försöka hinna skikca in på de andra två innan det blir för sent. :)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*

Mitt sto på 1,5 år avmaskades för ca 2 veckor sedan. Hon hade då 240 blodmask och 70 spolmask. Nu har jag flyttat henne och de krävde nytt träckprov. det nya provet visade på 0 blodmask och 50 spolmaks. Bör jag avmaska henne igen? Det känns inge bra att göra det med så täta intervaller.

50 epg är ju väldigt lite men hagen hon skall gå i används året runt och de vill ju självklart inte ha in mask på markerna.

Vad bör jag göra?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Visar det spolmask nu bara 2v efter senaste avmaskningen så har du troligtvis använt ett ivermektin-medel och din häst har ivermektin-resistenta spolmaskar. Be veterinären om Axilur.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hejsan igen!
jag skrev om min islandshäst som fått cydectin hela sommaren med intervaller och fick den sista dosen i sep..
du sa att om jag inte såg nya ägg på han så behöver jag inte avmaska mot stygnflugan, jag dumt nog inte kollat så noga men när jag tittade idag så hade han inte en tillstymelse till ägg men shettisen som haft ägg hela sommaren har fortfarande kvar(jag är slarvig och försöker inte få bort dem ska man göra det? är det någon fördel med det?)

då kan ju inte islandshästen ha fått några nya sedan han avmaskades senast väl? ska jag chansa och bara avmaska shettisen tycker du?

hur är det, skall bajset mockas bort som blir efter att de avmaskats eller är det bajset som var innan avmaskningen som är viktigast att få bort? allt ska bort för att de skall bli rena va?
de ska alltså inte gå i en hage med bajs sen innan avmaskningen eller?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Skrapar du äggen varje dag behöver du inte avmaska och hästen behöver inte få i sig larverna i tungan och mjukdelar nedåt som kan orsaka inflammationer. Jag skulle bara avmaska shettisen. Är det bara styngflugelarver så smittar de inte när de kommer ut på något sätt, äggen är ju det som smittar och det kommer flugorna med på sommaren.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Okej jag ringde veterinären för recept idag och han sa att jag skulle ta träckprov om jag var osäker men då sa jag som du sagt att man ser väl inte stygnfluge äggen på träckprov en då, då sa han att han kunde skriva ut ett medel som var bra att använda när man avmaskat med cydectin, så jag kunde ta det till både hästen som blivit avmaskad med det och även den andra jag vet har stygnflugeägg på sig.
jag återkommer med namnet på det maskmedlet när jag hämtat det på apoteket.

får se vad du säger då om jag ska ta cydectin hästen på det med...men är det riskabelt att inte avmaska när man är osäker?

jaså jag visste inte att man kunde skrapa bort dem varje dag och slippa avmaska då hade jag gjort det...men kan de inte få i sig det under dagen om flugan lägger ägg och man inte hinner skrapa bort dem?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 602
· Visningar
158 692
Senast: Leeelot
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 116
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 764
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 206
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp