Är alla blodmaskar borta?

Status
Stängd för vidare inlägg.
U

UpSideDown

Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd.

Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess.
Gjorde ett träckprov nu i höstas för att se om det var dags för avmaskning igen. Spolmask var noll, men blodmasken var väldigt HÖG! Vet inte om förra ägaren avmaskat alls. Satte in odling för stora blodsmasken, samtidigt som jag fick recept för avmaskningsmedel av veterinären. Avmaskade då hästen, självklart + hagkompisen, med rekommenderad dos av ivomec, som skulle ta både stora och lilla blodsmasken.
Idag fick jag odlingssvaret, och det VAR stora blodmasken han hade. Vet dock inte om alla ägg var av den stora.

Nu undrar jag om alla maskar dog när jag avmaskade, eller om det kan finnas fler kvar som vandrat någon annanstans i kroppen.
Han har fint hull och glansig hårrem, så han ser inte maskpåverkad ut till det yttre, inte heller kolikanfall eller liknande och han är pigg och glad. Men jag är rädd att maskarna har vandrat iväg till olika blodkärl eller liknande och lagt sig och täpper till.
Bör jag göra ett träckprov till nu direkt efter odlingssvaret, eller bör jag vänta till efter vintern igen?
Jag har grymt rolig och har väldigt dåligt samvete för min lilla häst att jag inte kollade tidigare, vilket jag borde ha! Men förra hästen hade aldrig mask på dessa beten.

Väldigt tacksam för svar av kunniga personer.
 
Sv: Är alla blodmaskar borta?

Nu finns en nålad tråd i ämnet avmaskning och träckprov, högst upp på denna sida.

Är du osäker och vill veta med säkerhet, så är ett nytt träckprov det som gäller.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
778
Senast: Habina
·
Hästvård Spelar mängden mask någon roll? Min häst hade vid träckprov +1100 av lilla blodmasken, men 0 av stora, räcker det med en spruta cydectin...
Svar
7
· Visningar
808
Hästvård Köpte en ny häst i juni förra året som efter träckprov fick positivt på stor blodmask efter odling (totalt 60 EPG liten/stor blodmask)...
Svar
1
· Visningar
1 286
Senast: Madick
·
Foder & Strö Okej I have some problems... Jag har i dagsläget en 4 årig shettis, 2 årigt halvblod samt ett 7 årigt halvblod. Vi köpte en gård för...
Svar
3
· Visningar
1 111
Senast: Aifos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp