Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det kan berör på när man ta prov, jag tog prov på min i Feb. o bpå båda, ny test nu i vecka fick svar 0 på pojkan, 150 på sto, hålla på att testa pojkan engång till, kan vara hans mask har inte vackna, kan har med hormo att gjöra.
Är det 0 då för jag funder lite, det här med resistans......men man maska inte bara av för blodmask, det kan vara andra, pin worms, round worms. Och sen om dom omogen babies få smak för medlet kan man ta dom med ett annant preperat efter betet.
Sen är det Nov/Dec då man känska vill komma åt stingflug med Ivomactin som ta ALLT! aven blodmask, Rotational Avmasknng.

Så frågan är! ta alla häster nu medan man hålla på eller ta individ?
Den häst med 0 om den skulla bli smitet (som är trolig om den andra här mask) komma inte att dö eller få nåt store mask belästning från nu till våren då man kan ta nya prov och se hur läget är.

Vet inte om det är till non hjälp, i slut andan är det vetrinär som skriva utt medelet, det hela hänge på hur bra samarbete du har med den, har du tur, är den bra på häster, otur kan den vara non smådjur vet som är inte intresserad i häster och gå efter regal bok, "ingen recept utan ett viss EPG Count, för reglen gäller blodmask inte dom andra!

När det gäller betet, häster har ett toalet där dom bruka inte beta, men smitt risk komma det alltid att bli, tävling platser är bra ställa för smitt, det första en häst gjöra är att gå och nosa på andras shit :p

Sorry I can not give you a direkt answer.
 
Senast ändrad:
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tack för svaret, jag kommer ringa veterinär efter helgen och se vad den tycker. Hästen är mager också så det kanske inte skulle vara helt fel att testa att avmaska den tänker jag, ifall det är därför.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Mager? Bandmask? ingå inte i den vanliga prov och inte säkert att det ger uttslag vid prov aven om hästen har det.
För banmask är det Ivermectin som gäller, type:
Equimax med praziquantal
Zimecterin Gold med praziquantal
Quest Plus Gel " " (innahål Moxiidectin)

De i dom jag känner, Madick och din vetrinär vet om det finns andra.

Förlåt för staving :crazy:
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Kl
Har en häst som ständigt får 0 på träckprov och en som brukar ha mask, i år 100 blodmask. Bör den avmaskas? Borde man göra odling för stora blodmasken? Jag vill inte att den andra smittas eller att vi får parasiter i markerna. Vi kommer att mocka men frågan är om det räcker?

Har du odlat för stora blodmasken någon gång tidigare? Om inte skulle jag göra det nu. Avmaska... nja, jag skulle avvakta med så pass lite och göra ett nytt prov senare i sommar. En som ständigt nollar normalt och sen har 100 är ingen panik men värt att hålla ögonen på.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tack för svaret, jag kommer ringa veterinär efter helgen och se vad den tycker. Hästen är mager också så det kanske inte skulle vara helt fel att testa att avmaska den tänker jag, ifall det är därför.

Ah, är han mager också så kan det vara läge med en avmaskning med ett kombinationspreparat som även tar bandmask, nu när det ändå är positivt på blodmask.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej, tack för svaret. Jag kommer försöka få tag på en veterinär idag för att höra vad den tycker. Jag började fundera på stora blodmasken eftersom hästen varit mager länge trots fri tillgång och kollade tänder etc etc. Den hade 100 förra året också. Bandmask var det 0 på, bara 100 blodmask. Det är den andra hästen som alltid nollar som jag inte vill få smittad, och så tänker jag på hagarna. Vi har mockat till stor del varannan vecka men nu känns det ju som att den hagen måste stå orörd ett bra tag utöver mockningen :/
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Båda hade 0 på bandmask, vi får väl testa igen innan sommaren, om det inte blir till att avmaska nu. Får höra vad veterinären tycker :/
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej, tack för svaret. Jag kommer försöka få tag på en veterinär idag för att höra vad den tycker. Jag började fundera på stora blodmasken eftersom hästen varit mager länge trots fri tillgång och kollade tänder etc etc. Den hade 100 förra året också. Bandmask var det 0 på, bara 100 blodmask. Det är den andra hästen som alltid nollar som jag inte vill få smittad, och så tänker jag på hagarna. Vi har mockat till stor del varannan vecka men nu känns det ju som att den hagen måste stå orörd ett bra tag utöver mockningen :/

Bandmasken syns inte alltid på träckprov. En häst som magrar av på våren och har positivt för blodmask tar jag ett kombinationspreparat till.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Okej, tack. Har inte fått tag på vetten än. Den har varit mager hela tiden inte bara nu på våren, är det ändå symptom på bandmask?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Okej, tack. Har inte fått tag på vetten än. Den har varit mager hela tiden inte bara nu på våren, är det ändå symptom på bandmask?

Om du vet med dig att den verkligen fått rejält med mat så den ska ha kunnat ta sig och den inte är avmaskad mot bandmask på länge så skulle det vara mitt första steg. Om den inte tar sig efter det är det läge för veterinärkoll.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Okej tack igen, ska prata med vet och ägaren. Har funderat på om det skulle ha kunnat vara pga mask men den har ju haft ganska lite på träckproverna. Tack för alla råd Madick och Leafhillranch, kanske återkommer igen :)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Har gjort kolla masken, gjordes även förra året men då var det stallägaren som gjorde och läste av svaren samt sa vilka som behövdes avmaskas så jag vet inte vad min häst hade för värden då, hon hade lite mask tror det var 70 EPG (är inte alls säker på det värdet men det var lågt) och behövde då inte avmaskas. Har själv nu gjort en kolla masken och fick tillbaka svar på 100 EPG för blodmask resten 0.

Undrar givetvis om hur mycket mask de kan ha utan att behöva avmaskas.

Kan också tillägga att det är en äldre islandshäst jag har med lite extra trivselvikt, pigg och glad.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej!

Lite frågor:

I stallet jag står har vi knappt nåt bete i år (vi blev lovade en jättehage som vi inte "fick" sen..). Så med största sannolikhet kommer hästarna gå kvar i vinterhagarna i åtminstone en månad till, några hela sommaren.

När borde vi träckprova/avmaska hästarna? Vinterhagen de flesta går i mockas en gång om året- när hästarna är i sommarhagen. 2 andra hagar mockas åtmistone en gång/vecka.

Det finns gräs i vinterhagarna, borde vi träckprova nu och maska eller vänta till det eventuella betessläppet?

Och nästa fråga: Om man har ca 10 hästar, vad blir billigaste sättet att träckprova??

/Lavinia, vars pålla är en av de som inte kommer gå på bete i år.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Men alltså ...? Dina frågor är ju seriöst basic ? Ring veterinären som ordinerar träckprov planen ? Avmaskning a la basic så nej - de ska inte gå kvar i vinterhagarna efter maskning efter ca 3 dygn om maskningen ska ha syfte annat än för stunden .
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Har gjort kolla masken, gjordes även förra året men då var det stallägaren som gjorde och läste av svaren samt sa vilka som behövdes avmaskas så jag vet inte vad min häst hade för värden då, hon hade lite mask tror det var 70 EPG (är inte alls säker på det värdet men det var lågt) och behövde då inte avmaskas. Har själv nu gjort en kolla masken och fick tillbaka svar på 100 EPG för blodmask resten 0.

Undrar givetvis om hur mycket mask de kan ha utan att behöva avmaskas.

Kan också tillägga att det är en äldre islandshäst jag har med lite extra trivselvikt, pigg och glad.

Om den hade så lite förra året och knappt ngn skillnad nu skulle jag inte avmaska. Däremot skulle jag personligen gjort ett prov i höst också för att se så det inte sticker iväg.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tack för svaret :) fixar ett nytt prov till hösten, är föresten inte ens säker på att hästen ska byta hage i sommar utan de får nog bara lite större, redan idag är hagen stor. En av hagkompisarna har också en hel del mask medan den andra nollade nu, så det känns bra att följa upp
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

kl

Har fått hem mina kollamasken och jag vill göra träckprov nuuuuu :D Men är det lönt?

Hästen ska inte byta hage förrän om tidigast 2-3 veckor. Antingen kommer då en ny häst eller så flyttar han först över själv.

Kommer det ny häst, är det bäst att träckprova båda samtidigt?
Eller kan man träckprova min nu, avmaska vid behov efter när man bestämmer sig för att flytta honom och ta den andra hästen när den kommer + ev avmaska och sen flytta den?
Hur länge "stämmer" ett träckprov som ju alltid påpekas är en ögonblicksbild? Dvs så man maskar rätt inför flytt till ny hage.

Får fundera lite med hagar o sånt oxå.

(mackan, jag kommer definitivt ringa min vetkontakt (:love:) minst en gång innan jag ens funderar på vilken dag jag ska göra träckprov :p)
 
Senast ändrad:
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Bra :) för det svarar på din fråga om hagarna osv dessutom och tar ut det Du frågar om ;) fattar inte vad du undrar eftersom du läst och bekräftat ?;)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Meh, det står ju grejer innan frågetecknen, det är faktiskt frågor för jag vet inte om mina tankar stämmer eller inte :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 602
· Visningar
158 692
Senast: Leeelot
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 116
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 764
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 206
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp