Avmasknings fråga?

charmant

Trådstartare
Jag och min kompis stallade våra hätar iett nytt stall i dag.Vi avmaskade dom nu i eftermiddags.Hur länge behöver dom stå inne innan dom kan gå ut i hagarna?En tjej sa att dom inte får gå ut förens måndag?????????Låter ju skumt tycker jag.Desutom har min en galla som bara blir värre om han står inne och inte får röra på sig.Sen känns det ju lite knäppt att dom ska stå inne så länge och äta hö sen helt plötsligt få gå ut igen(även natten än så länge?)Vet nån hur länge dom ska stå inne innan dom kan gå ut efter en avmaskning?Tacksam för svar
 
Mocka hagarna istället. Att ha hästarna inne för att de avmaskas är förlegat enligt mig. Ställ in dem i en annan hage så de får skita av sig i 3 dagar, och byt sedan hage. Om ni inte kan byta hage får ni mocka istället.
 
Tycker jag låter som en bra ide.Oki då ska jag åka till stallet och förhandla om detta så får vi se vad dom säger.Tackar för svaret
 
Ska hästen släppas i en redan smittad hage behöver den alls inte stå inne. Det dära med 3-4dagar på stall härrör faktiskt från det gamla bonmdesamhället då hästen gick direkt från vintervila till sommarbete. Men i våra dagar gör vi ju inte så. Så ska hästen ut i vinterhagen så kan ni lika gärna maska dom i hagen...den är ju redan nedsmittad.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 857
Senast: Hazel
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 924
Senast: nullo-modo
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 674
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 849
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp