avmaskningsmedel, vart?

cili

Trådstartare
så har jag då kommit till den fas i hästlivet då det är dags för att själv köpa avmaskningsmedel första gången
till frågan: var köper man det? ca pris? vad ska jag tänka på när jag väljer sort?
hästarna i fråga är två medelstora varmblodsvalacker, om nu det spelar någon roll. den ena 3 år, den andra 11.

Sv: avmaskningsmedel, vart?

ska du maska nu ? Kanske i senaste laget. Men maskmedel köps på apoteket, en del är receptbelagda så då måste veterinär skriva ut. Vilket medel har använts förut ? Bäst är att avgöra vad för sort man ska använda eller om det överhuvudtaget behövs maskas något är ju efter träckprovsundersökning vilket var och varenda människa egentligen borde göra. Vänta tills våren och börja med träckprov.

Jag hade nog också väntat till våren och börjat med ett träckprov. Där får du reda på vad hästen har/inte har och kan sedan utgå ifrån det. Om det inte är du själv som avmaskat hästarna tidigare så försök ta reda på hur och med vilket medel dom har avmaskats med tidigare detta året. Säg att dom har använt ivomec (eller något annat ivermectinpreparat), då är det kanske läge att använda tex. banminth nästa säsong, hela säsongen och med de 4 veckors intevall som det är på banminth (såvida hästen inte bär på någon parasit som inte banminth kommer åt). I första hand så är det blodmaskarna som man vill bekämpa (så till vida att inte hästen är nersmittad med någon annan parasit) och både exempelvis ivomec och banminth tar dessa maskar.

Vid denna tiden på året ska avmaskningarna vara avklarade för säsongen och risken med att avmaska nu är att man kan väcka blodmaskarna som lagt sig i dvala. Det är i alla fall vad jag lärt mig. Som jag har kopplat det så är inte maskarna direkt aktiva under den kalla tiden på året. De vaknar i stället upp när det börjar bli varmare. Rätta mig någon om jag har fel.

Det är lite sent att avmaska nu, de flesta maskar ligger i dvala under vintern och om man avmaskar nu så kan man väcka de otäckingarna och hästen kan få kolik och andra otrevliga saker som följd om man har otur.

Bättre att vänta till våren.

Avmaskningsmedel köper man på apoteket, pris varierar beroende på avmaskningspreparat och märke. Ofta kan apotekspersonalen hjälpa dig.

Börja med att läsa på lite om parasiter, avmaskning och strategi:
http://hippocampus.slu.se/fragorsva...eAction=1&id=16
http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=23
Sva´s sida har två artiklar, en om parasiterna och en om bekämpningen. Där finns också en "hästbok" som du kan rekvirera gratis med lite info som du bör ha koll på gällande parasiter, smittspridning etc.

Träckprov: http://www.vidilab.se/

Har du inte haft hästar i dina hagar tidigare är det dessutom ett gyllene tillfälle att läga upp en bra plan för hagarna.

Hej! måste få skriva och fråga lite ang om avmaskning..
Stämmer det man avmaskar hästar sept. dec. mars & maj
Vi i stall har avmaskat våra pållarna början av oktober.. Dax avmaska igen?..Blev visst lite förvirrad. Trots man har hästkunskap för många år.. .0)//Mumin

Mumin69 skrev:
Hej! måste få skriva och fråga lite ang om avmaskning..
Stämmer det man avmaskar hästar sept. dec. mars & maj
Vi i stall har avmaskat våra pållarna början av oktober.. Dax avmaska igen?..Blev visst lite förvirrad. Trots man har hästkunskap för många år.. .0)//Mumin

Var har du fått det ifrån??

Man avmaskar 3 dar före bete, under hela säsongen med medlets intervall så länge hästen går på gräs. Föl/åringar avmaskas även mot spolmask runt februari. Detta alltså om man inte gör träckprov och då eventuellt kan utesluta vissa avmaskningar. På vintern avmaskar man inte vuxna hästar alls.

Magdalena skrev:
Var har du fått det ifrån??

Man avmaskar 3 dar före bete, under hela säsongen med medlets intervall så länge hästen går på gräs. Föl/åringar avmaskas även mot spolmask runt februari. Detta alltså om man inte gör träckprov och då eventuellt kan utesluta vissa avmaskningar. På vintern avmaskar man inte vuxna hästar alls.

Hej! Tack för svar, Ja det är min kompis som står i ett annat stall hon säger det måste avmaskas så där.. jag blev själv frågentecken, sa att behövs inte alls. För hästarna är inte unga... Vi har avmaskat våra i början av oktober..Nu hoppas jag har förstått rätt och har gjort i rätt de år jag haft häst..

Jag avmaskr mina hästar enligt följande:

Februari : Noromectin (tror jag det heter, som Ivomec)

Maj : Pyrantel

Augusti : Pyrantel

November : Noromectin

Har alltid avmaskat såhär och kommer alltid att göra.

J_e_n_a skrev:
Jag avmaskr mina hästar enligt följande:

Februari : Noromectin (tror jag det heter, som Ivomec)

Maj : Pyrantel

Augusti : Pyrantel

November : Noromectin

Har alltid avmaskat såhär och kommer alltid att göra.

Varför avmaskar du så?

Ja det undrar jag också...varför du maskar som du gör ? Varför i hela friden måste det finnas folk som totalt VÄGRAR läsa på ??

HUM, läser där Jena avmaskar hästar ofta som min kompis gör??
Fattar inget... Har pratat med min annan stall kompis!. Hon sa som du Maglalena. Man blir själv fundersam, nog är det inte bra avmaska hela tiden??...Hmm.. // Mumin69= Marit

Mynta2 skrev:
Ja det undrar jag också...varför du maskar som du gör ? Varför i hela friden måste det finnas folk som totalt VÄGRAR läsa på ??

Läsa på :smirk: hittade detta avmaskningsschema på apoteket, en broschyr om avmaskning..... Fast det är klart det var ett par år sedan, maskarna har väl också moderniserat sig :D

Varför skulle jag inte avmaska såhär undrar jag? Hästarna har ALDRIG mått dåligt av det och har inte haft mask. Så varför?

Varför i hela friden finns det folk som totalt vägrar att inse att deras sätt är definitivt inte det enda sättet att göra saker på och kanske inte det bästa heller? Vad vet jag? Jag gör så här för jag vet att det funkar, varför skulle jag då ändra på det?

Måste lägga in två små frågor :smirk: . Hur vet du att det funkar?? Har du gjort träckprov som visat att häst/en/arna inte har mask/ägg??

Senast ändrad av en moderator:

Ja. Men jag väntar på svar på mina frågor. Varför skulle jag inte avmaska på detta vis? Är det olagligt eftersom det blev sådana reaktioner?

Nej, det är inte olagligt men felaktig användning av de avmaskningspreparat som i dag står till buds ger starkare risk för resistens hos parasiterna. Och om inte medlen tar, vad gör vi då?

Rapporter om resistens har ju faktiskt inkommit då och då, dock mest från USA.

Men apoteket rekommenderar väl knappast att avmaska hästarna felaktigt? Detta är ju inte ett schema som jag suttit och knopat ihop själv och tänkt "det blir nog lagom!" Jag har följt rekommendationerna och det har funkat bra för mina hästar, men det är ju upp till var och en.

Men som du skrev så var apotekets schema några år gammalt - och däri kan förklaringen ligga. Kolla länkarna jag skickade i ett tidigt meddelande, på hippocampus står t ex:
"Använd samma preparat hela året, annars är det risk att parasiterna blir resistenta mot medlen, ungefär som att bakterier kan bli motståndskraftiga mot antibiotika. "

Och man brukar numer rekommendera 1-2 år med samma medel. Vilket medel eller om andra åtgärder behövs kan du avgöra genom träckprov.

Nu vart jag nyfiken :idea: Hur ser era avmaskningsscheman ut?
Medel? Månader?

Jag har faktiskt inte avmaskat i år förutom en gång med Cydectin i september. Hade 0 EPG i september förra året och fortfarande 0 EPG i slutet av april/ början av maj i år. Dock har individerna ändrats sedan dess, därav avmaskningen med cydectin. Ska ta nytt träckprov till våren och sen så får vi se vad vi skall hitta på utifrån detta.

Mockar dock hagen MINUTIÖST var 5-7 dag. Året om, eller när så snö och väder tillåter. Förutom den preventiva insatsen är det bra träning för matte ;)

Liknande trådar

Hästvård Jag har i flera år funderat på att testa kula i livmodern till Nelly, och frågade veterinären idag kring pris osv. Men jag skulle gärna...
Svar
1
· Visningar
284
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 344
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 253
Relationer Idag för 25 år sedan träffade jag hästen som fick mig att förändra mitt liv. Redan från första stund så förstod jag mig på henne och vi... 2
Svar
20
· Visningar
1 825
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka