Avmaskningstips

Jag använder faktiskt det maskningsmedlet som jag har tänkt använda dettta år , då jag har hört från banminth tex när vi var på deras avmaskningskur att man ska använda samma avmaskningsmedel hela året och inte byta och helst ha samma medel 2 år i rad och sen byta för att minska att hästarna blir resistenta och det funkar bra här hemma i allfall
 
så, vad jag har förstått av era diskussioner nu, så ska man avmaska med banminth ENKEL dos till unghästar nu i februari, och att man ska ha samma medel hela året ut sedan? Men ett preparat tar väl inte alla maskar? Det är väl olika maskar man avmaskar mot olika gånger? förstår ni vad jag menar?
 
så, vad jag har förstått av era diskussioner nu, så ska man avmaska med banminth ENKEL dos till unghästar nu i februari, och att man ska ha samma medel hela året ut sedan? Men ett preparat tar väl inte alla maskar? Det är väl olika maskar man avmaskar mot olika gånger? förstår ni vad jag menar

så, vad jag har förstått av era diskussioner nu, så ska man avmaska med banminth ENKEL dos till unghästar nu i februari, och att man ska ha samma medel hela året ut sedan? Men ett preparat tar väl inte alla maskar? Det är väl olika maskar man avmaskar mot olika gånger? förstår ni vad jag menar?

När det gäller februariavmaskningen så är den ju om du har spolmask på unghäst. (jag tog ju träckprov och hade noll spolmask så jag hoppar över den, däremot fick jag ju reda på att jag har rejält med blodmask, men den är ju inte alls hjälpt av en avmaskning nu i februari - tvärtom!). Det man vill är ju ha bort spolmask utan att massaktivera blodmask. Jag blir dock inte riktigt klok på varför man ska ha ett visst preparat då alla (?) tar spolmask? Men det har antagligen med den där massaktiveringsrisken av blodmaskar att göra? Magdalena har nog svar =) Jag har brukat använda Banminth iaf, och gett dubbel dos 'på en gång' för att ta ev bandmask. I år maskar jag som sagt inte i februari alls trots åring (10 månader)


Vilket medel du ska ha sen beror på vad du haft tidigare, du byter ju mellan grupperna vartannat - vartredje år (dvs 1 eller 2 år med samma grupp, sen byte till annan grupp)

T ex förra och förrförra året avmaskade jag med Ivermektinpreparat (Ivomec, Bimectin, Noromectin, Eraquell). Det var inga konstigheter utan var 8:e vecka hela grässäsongen. Sista avmaskning i oktober för att komma åt stygnflugan. Stygnflugan måste du ta med ivermektinpreparat, det tar inte pyrantelpreparaten (Banminth, Fyrantel).

I år är det dags att byta till Banminth, så jag ger banminth hela grässäongen, men ivomec i oktober för att komma åt stygnflugan.

Har du bandmask kommer du åt den med dubbel dos pyrantelpreparat, och då kan du ta första avmaskningen inför betet med dubbel dos banminth, och endera sen fortsätta med banminth var fjärde vecka, eller ge Ivomec fortsättningsvis om det är ett sådant år.

Så om du ska ge Banminth eller ej i år beror på vd du gav förra och förrförra året? Har du konstaterad banmask eller befarar bandmask får du ta en avmaskning med dubbel dos banminth, de andra kan vara med ivomec. Har du stygnfluga får du ta Ivomec i oktober, de andra kan vara med banminth.

Vi LÅTSAS att det finns problem med båda bandmask och stygnfluga år från år hos en fiktiv hästägare. Såhär blir det år 1 och 2.

År 1. Dubbel dos banminth mot bandmask i maj (eller när de nu ska ut på gräs) .4 veckor därefter, dvs i juni ivomec. I augusti ivomec (8v intervall). I oktober ivomec mot stygnfluga.

År 2. Dubbel dos banminth mot bandmask i maj (eller när de nu ska ut på gräs). Banminth med 4-veckors intervall, dvs juni, juli, augusti etc. När de går hem från betet/gräs så sluta maska. Ivomec i oktober mot stygnfluga.

Så vissa avmaskningar måste du hålla dig till rätt preparatgrupp vad du än använder det året, men i övrigt byter du.

Har du varken stygnfluga eller bandmask så avmaskar du innan betessläpp och var fjärde vecka hela betet med Banminth ett - två år, och sen ivomec innan betessläpp och var åttonde vecka hela betet i ett - två år. Då behöver du inte tänka på vad det tar och inte tar.

De 'vanliga' maskarna tar alla preparat.
 
Nu är jag helförvirrad! :crazy:

Jag har förstått att man inte ska avmaska nu om hästen inte är väldigt ung. Min är 3,5 - han räknas väl inte som unghäst i avmaskningsvärlden, eller?

Iallafall så har stallägaren BESTÄMT att alla ska avmaska nu, vilket gör då minst "skada" eller vad man ska säga, då jag förstått det så att man istället VÄCKER vissa maskar när man avmaskar. Har jag fattat det rätt? Som sagt vilket ska användas?
 
Aaaah! Ni ska INTE avmaska nu!!! ENBART föl/åringar, äldre hästar än så har eget försvar mot spolmask. Det är spolmasken man vill ta nu i februari.

Avmaskar man vuxna hästar riskerar man att väcka blodmasken som ligger i vilostadie nu när det är kallt.

Du hittar info HÄR och HÄR som du kan skriva ut och sätta upp i ditt stall.
 
Föl/åringar avmaskas mot spolmask, helst tar man träckprov först. Som Alexandras föl, den HAR redan immunitet och har inte spolmask och behöver således inte avmaskas.

Man behöver inte ta Banminth. Det FINNS stammar som ivermectiner inte har så god effekt på, men det lär man också kolla först med träckprov. Axilur tar också spolmask och påverkar inte blodmasken särskillt mycket, så det skulle bli mitt val.
 
Tack för svaret Magdalena! Och tack för länkarna! :bow:

Jag tycker det är så svårt, känner oxå att stallägaren är ju den som bestämmer i sitt stall och så, men har förutom dina länkar hittat bra i "Hälsoråd för häst" som oxå bekräftar att men inte ska avmaska nu. Tacl än en gång! :bow:
 
Nyfiken fråga Magda, OM jag hade gjort som jag 'alltid brukat' och petat i dubbel dos Banminth i Kele nu, går det att bedöma hur stor risk det hade varit att jag lyckades massaktivera de förbaskade blodmaskarna som hon ju bevisligen har gott om?

Det slog mig igår att hade jag gjort som 'vanligt' hade jag tutat i henne maskmedel i onödan (eftersom hon inte hade spomask) och kanske orsakat 'skada' iom den där blodmasken och att vi har KALLT här nu? Men går det att bedöma risken eller är det individuellt? Fick en rejäl tankeställare. Jag har ju som du vet kört februariavmaskning på vuxna stackare i många år förr, med dubbel dos banminth. Dock utan problem, men då har jag ju de år jag tagit träckprov haft så lågt parasittryck att det varit löjligt (och vilket jag ju TRODDE jag hade nu med)..
 
Jag har faktiskt ingen aning om hur stor risken är. Men en så pass ung häst som Kele borde inte ha så jättemycket vilande mask, det är nog värre på en äldre som "samlat på sig" under några år.
 
Ett litet tips! RINTAL VET fungerar på samma sätt som Axilur men är betydligt billigare!!! :idea:
 

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
311
Senast: Jeps
·
  • Artikel
Hästnyheter Alla hästar har en mer eller mindre mängd mag- och tarmparasiter och det är när dessa nivåer stiger över ett gränsvärde som vi behöver...
Svar
3
· Visningar
713
Kläder & Bli fin Helt sjukt! Jag och två kompisar ska på Mello i Eskilstuna i februari. Jag som inte ens vet var Eskilstuna ligger på kartan..... På...
2
Svar
31
· Visningar
1 877
Senast: kamomillo
·
  • Artikel
Hästnyheter I februari är det premiär för den nya serien av nationshoppningar, Longines League of Nations. Nu står det klart vilka ryttare som...
Svar
0
· Visningar
227
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp