Bukefalos 28 år!

Avskriva dolda fel? Snabba svar tack!

Sv: Avskriva dolda fel? Snabba svar tack!

Ännu en sak jag inte förstår.

Köparen vill ha hängsler och livrem, men väljer ändå gårdsbesiktning? Hur tänker man då? Vill man vara trygg med sitt hästköp och göra vad som går inom rimlighetens gränser, just för att säkerställa att man blir nöjd med köpet - varför väljer man då gårdsbesiktning utan någon som helst möjlighet till fördjupad undersökning på plats?

Personligen tycker jag att både köpare och säljare tänker underligt, däremot förstår jag att säljaren agerar som denne gör, om det är så att säljaren inte har möjlighet att återta hästen. Köparen däremot har jag väldigt svårt att förstå, vill inte göra vad som går för att säkerställa hälsostatus på hästen men vill att säljaren ska täcka upp för den bristen.

Säljaren ska täcka upp för bristen? Det är ju inte så lätt att bara häva ett köp hur som helst, det ska mycket till för att kunna lyckas med det, vilket köparen är medveten om. Däremot är det väl inte konstigt att man reagerar när säljaren vill avskriva en punkt som är ytterst ovanligt att man gör.

Och att säljaren skulle bekosta röntgen har det egentligen inte varit tal om, inget som ens är diskuterat med säljaren då köparen ej krävde röntgen. Däremot var det en tanke från min sida att man kanske kunde förhandla sig till det eftersom säljaren ville avskriva dolda fel.

Hur som helst fick jag veta nu att köpet blir av och att säljare och köpare har "kommit överens". Dolda fel avskrivs men köparen tar över säljarens försäkring för sin egen skull, och de skriver in i kontraktet att köpet återgår om pass ej går att utfärda.
 
Sv: Avskriva dolda fel? Snabba svar tack!

Men sa ni inte att hästen var A2 försäkrad? Det innebär ju att man endast får ut livförsäkring för akut skada inte för dolda fel o inte för förslitningar. Så det spelar ju ingen roll om köparen nytecknar eller tar över denna försäkring för den täcker ju inget ändå.
 
Sv: Avskriva dolda fel? Snabba svar tack!

Hur gör ni som fött upp en häst och säljer den? Försöker ni friskriva er från dolda fel?
Jag tänker såhär: Jag tecknar försäkring när hästen föds och då täcker försäkringsbolaget dolda fel. Lägger ni in det som villkor vid försäljningen att köparen ska fortsätta med samma försäkringsbolag? Det är ju bättre (iaf för säljaren) att vid ev dolt fel, så går det på köparens försäkring vilket också känns rimligt.

Ursäkta lite trådkap.
 
Sv: Avskriva dolda fel? Snabba svar tack!

Ja... jag gör det under ett par år får man inte bryta försäkringen ,det är det enda krav jag har som säljare och även den enda tryggheten jag har om det skulle uppstå problem jag inte vet om .

Mia
 
Sv: Avskriva dolda fel? Snabba svar tack!

Ja... jag gör det under ett par år får man inte bryta försäkringen ,det är det enda krav jag har som säljare och även den enda tryggheten jag har om det skulle uppstå problem jag inte vet om .

Mia

Det var detta jag menade frå¨n början när jag skrev att överta försäkringen som en liten "säkerhet" :)
 
Sv: Avskriva dolda fel? Snabba svar tack!

men det finns ju ingen säkerhet eftersom att hästen är A 2 försäkrad...

tillexempel hästen börjar krångla vid ridning och den nya ägaren(din kompis) åker in och röntgar ryggen..
vetrinären hittar allvarlig KS och hästen blir utdömd.. vips så står hon och får inte en krona av dom 65.000 som hon har lagt på hästen och hon kan inte försöka få köpa att gå tillbaka eftersom hon har skrivit på ett kontrakt med reserbation för dolda fel.
det slutar med att hon får ta bort hästen och har förlorat 65.000 eftersom att hästen är A2 försäkrad och inte A1.
 
Sv: Avskriva dolda fel? Snabba svar tack!

men det finns ju ingen säkerhet eftersom att hästen är A 2 försäkrad...

tillexempel hästen börjar krångla vid ridning och den nya ägaren(din kompis) åker in och röntgar ryggen..
vetrinären hittar allvarlig KS och hästen blir utdömd.. vips så står hon och får inte en krona av dom 65.000 som hon har lagt på hästen och hon kan inte försöka få köpa att gå tillbaka eftersom hon har skrivit på ett kontrakt med reserbation för dolda fel.
det slutar med att hon får ta bort hästen och har förlorat 65.000 eftersom att hästen är A2 försäkrad och inte A1.

Det är en risk hon har valt att ta nu. Inget lätt beslut men hon fastnade så skarpt för hästen att hon valt att köpa den ändå.
 
Sv: Avskriva dolda fel? Snabba svar tack!

Måste bara skriva lite: Det är en allmän missuppfattning att dolda-felförsäkring på häst gäller som t.ex en dolda-fel på hund. På hund kan uppfödarens försäkring gå in och täcka dolda fel (alltså fel som inte upptäckts vid veterinärbesiktningen av valpen) med en viss summa. Olika i olika bolag. Hos Sveland och Dina kan uppfödarens försäkring och köparens komplettera varandra för köparens kan ta direkta veterinärkostnader och uppfödarens kan t.ex ta självrisker och eventuella avlivningskostnader.

Så är det INTE på häst. På häst gäller ingen försäkring för att kompensera säljaren för ett ev återköp av hästen om ett dolt fel har konstaterats. Det som gäller för t.ex Agria Extra, Svelands säljansvarsskydd och de andra bolagens s.k. dolda-fel är bara att om hästen t.ex har varit försäkrad i 10 000:- hos säljaren och sedan höjes till säg 80 000:- i A1 försäkring hos köparen, och det sedan konstateras ett dolt fel inom en kortare tid, är att det inte blir någon diskussion om det höjda livvärdet och ev en förbättrad veterinärvård. OBS! Detta gäller med livvärdet gäller då bara i de fall hästen döms ut.

Du kan alltså som säljare aldrig få hjälp av din försäkring om du t.ex måste köpa tillbaka hästen du sålde för 80 000:-.

A
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 858
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 915
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 255
Senast: tuaphua
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 305
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp