Bukefalos 28 år!

Avskriva dolda fel? Snabba svar tack!

Sv: Avskriva dolda fel? Snabba svar tack!

Men om köparen övertar försäkringen är det ju samma försäkring för köpare som för säljare. D v s den täcker inget innan säljaren tecknade försäkringen. Oavsett om det är köparen eller säljaren som står som försäkringstagare just då. Köparen vill inte ta risken som säljaren inte heller vill ta. Då blir det ingen affär helt enkelt.

Jag har inga problem med att köpa med avskrivna dolda fel OM jag har förtroende för säljaren. Det har inte köparen i det här fallet, och det skaver både på ett och två ställen. Då tycker jag inte man ska ge sig in i affären.

Dessutom aldrig någonsin utan pass, det kan bli otroligt dyrt och krångligt om det ligger grejor som inte är utredda - vilket det mycket väl kan göra eftersom ingen har brytt sig om passfrågan hittills. Låt säljaren fixa passet och stå för listkostnaden som köpare, om det nu ska bli affär. Självklart med förbehåll att pass går att ordna, annars inhiberas affären.
 
Sv: Avskriva dolda fel? Snabba svar tack!

Är dock osäker på om man får ut en betäckningsrapport isf.. Men värt att kolla upp. Kan inte förstå varför man inte löst pass på en 6 år gammal häst :confused:
 
Sv: Avskriva dolda fel? Snabba svar tack!

Men om köparen övertar försäkringen är det ju samma försäkring för köpare som för säljare. D v s den täcker inget innan säljaren tecknade försäkringen. Oavsett om det är köparen eller säljaren som står som försäkringstagare just då. Köparen vill inte ta risken som säljaren inte heller vill ta. Då blir det ingen affär helt enkelt.

Jag har inga problem med att köpa med avskrivna dolda fel OM jag har förtroende för säljaren. Det har inte köparen i det här fallet, och det skaver både på ett och två ställen. Då tycker jag inte man ska ge sig in i affären.

Dessutom aldrig någonsin utan pass, det kan bli otroligt dyrt och krångligt om det ligger grejor som inte är utredda - vilket det mycket väl kan göra eftersom ingen har brytt sig om passfrågan hittills. Låt säljaren fixa passet och stå för listkostnaden som köpare, om det nu ska bli affär. Självklart med förbehåll att pass går att ordna, annars inhiberas affären.

Det svåra är att ha förtroende för en säljaren man inte känner.
Det där med passet måste verkligen kollas upp och skrivas in i en eventuell affär!!

Tack
 
Sv: Avskriva dolda fel? Snabba svar tack!

Kolla med hingsthållaren att alla avgifter är betalda. Det brukar de vara när man fått betäckningsrapport, men det låter väldigt misstänkt att inte ha skaffat pass till en häst på två år. Kolla också med avelsföreningen att hästen får registreras och att betäckningsrapporten gäller rätt häst.

På det som står skrivet här låter säljaren så skum att jag inte skulle gett mig in i affären.
 
Sv: Avskriva dolda fel? Snabba svar tack!

Jag vill bara ge ett råd! och det är köp INTE hästen UTAN PASS!
jag var själv dum och gjorde det med min första häst det var 4 år sen alltså inte så länge sen. jag kan säga att det var ingen rolig historia. säljarna sa till mig och min mamma att passet var på g att alla papper var inskickade m.m.. ok sa vi köpte hästen skrev kontrakt m.m ( tack gode gud att vi gjorde det iaf) iaf efter ett tag så hade det fortfarande inte kommit ngt pass,säljaren skulle skicka det till oss så fort hon hade fått det ( dumt jag vet) men iaf så kontaktade vi avelsförbundet och sa hästens namn säljarens namn m.m och dom säger till oss att det finns en ansökan om pass som har legat här i 3 ÅR! men det saknas kvitton från danmark intyg m.m inga papper som vi kunde få fram eftersom att säljaren helt plötsligt inte gick att få tag i... efter många om och men fick vi ett pass ändå utan att det behövdes kompletteras ngt... hur skulle vi kunna få tag i ett kvitto på att säljaren hade köpt hästen i danmark och sen importerat den? jag tackar det otroligt snälla avelsförbundet för att vi tillslut fick ett pass ändå. men det var ingen rolig resa dit.. så köp inte hästen om det inte finns ngt pass... det kan bli en jobbig sak att få fram om inte alla papper finns...
 
Sv: Avskriva dolda fel? Snabba svar tack!

Alla papper ska finnas och jag såg till att hästen blev chippad och att det togs DNA test på honom vid besiktning.
Jag har nu nästan kunnat förhandla mig fram till att köpet ska återgå om det skulle vara något krångel med passet.
 
Sv: Avskriva dolda fel? Snabba svar tack!

Ok men du kan ju ringa till förbundet och kolla vad det är för papper dom vill ha så att du verkligen har svart på vitt vad det är för papper du behöver.. jag hade inte vågat lita på att säljaren säger att allt som behövs finns.. det är ju inte hennes problem sen när kontraktet är färdigskrivet..

och ang friskrivningen från dolda fel så hade jag aldrig gått med på att köpa en häst så men alla får välja själva hur dom vill göra... men om och då säger jag om jag ens skulle överväga att köpa en häst så så hade jag velat ha en klinikbesiktning med exportröntgen och man kan hitta fel i rygg nacke m.m också men då vet man att iaf benen är ok.
 
Sv: Avskriva dolda fel? Snabba svar tack!

lägger till lite ...
jag hade alltså kört hästen till kliniken själv om det hade vart så att säljaren inte kunde fixa bil/släp..
 
Sv: Avskriva dolda fel? Snabba svar tack!

KL

En säljare som inte vill att en presumtiv köpare röntgar en häst för 65 000 (vilket ändå inte är gratis) på egen bekostnad har inte rent mjöl i påsen.

Är DNA kontrollerat också, inte bara provtaget? Om det inte finns pass så är det ju inte säkert att hästen är den säljaren utger den för att vara... Det är många skumma saker i den här affären, jag skulle dragit öronen åt mig direkt. Alla vaccinationer etc ska ju vara införda i passet också, så antingen är det en oseriös veterinär som inte krävt pass, eller så är den inte vaccinerad.
 
Sv: Avskriva dolda fel? Snabba svar tack!

KL

En säljare som inte vill att en presumtiv köpare röntgar en häst för 65 000 (vilket ändå inte är gratis) på egen bekostnad har inte rent mjöl i påsen.

Är DNA kontrollerat också, inte bara provtaget? Om det inte finns pass så är det ju inte säkert att hästen är den säljaren utger den för att vara... Det är många skumma saker i den här affären, jag skulle dragit öronen åt mig direkt. Alla vaccinationer etc ska ju vara införda i passet också, så antingen är det en oseriös veterinär som inte krävt pass, eller så är den inte vaccinerad.


Köparen har ej bett att få röntga hästen så hurvida säljaren skulle ställa sig till det vet vi inte.

Hästen besiktades igår och då togs DNA så det lär ju ej vara kontrollerat ännu. Så vi vet egentligen ej om stammen som hästen sägs ha stämmer eller inte mer än att betäckningsrapport ska finnas.

Om hästen är vaccinerad eller inte vet jag ej men det har säkert köparen (friduuss) koll på.

Mvh Maria
 
Sv: Avskriva dolda fel? Snabba svar tack!

Okej, jag misstolkade kanske. Vad jag förstår så konstlar säljaren om att klinikbesiktiga hästen och kommer med bortförklaringar, är det rätt förstått? Det tycker jag isf är lika illa.
 
Sv: Avskriva dolda fel? Snabba svar tack!

Finns det blodtypning tillgänglig för föräldrarna? Annars kan det bli problem.
Finns det korrekta köpehandlingar från när nuvarande ägare köpte hästen?
Har ni sett papperna eller har ni bara hört att de finns?
 
Sv: Avskriva dolda fel? Snabba svar tack!

Okej, jag misstolkade kanske. Vad jag förstår så konstlar säljaren om att klinikbesiktiga hästen och kommer med bortförklaringar, är det rätt förstått? Det tycker jag isf är lika illa.

Mja, köparen ville ha klinikbesiktning, säljaren hade problem med bil, släp osv. Tror att min kompis godkände gårdsbesiktning utan tjafs då, dvs det hade kanske gått att få en klinikbesiktining om köparen verkligen krävt det. Hon skiriver nog och svarar själv på det när hon läser. Men hurvida det blev gårds- eller klinikbesiktning har inte varit "huvudproblemet" eftersom min kompis accepterade gårdsbesiktning.
 
Sv: Avskriva dolda fel? Snabba svar tack!

Finns det blodtypning tillgänglig för föräldrarna? Annars kan det bli problem.
Finns det korrekta köpehandlingar från när nuvarande ägare köpte hästen?
Har ni sett papperna eller har ni bara hört att de finns?

Detta får Friduuss svara på själv när hon läser detta.
 
Sv: Avskriva dolda fel? Snabba svar tack!

Man kör inte med blodtypning nu för tiden utan dna-test genom tagel.

Alla godkända hingstar finns i databank, däremot så måste dna in från mamman om hästen inte dna-kollas vid mammans sida.
 
Sv: Avskriva dolda fel? Snabba svar tack!

Alla papper ska finnas och jag såg till att hästen blev chippad och att det togs DNA test på honom vid besiktning.
Jag har nu nästan kunnat förhandla mig fram till att köpet ska återgå om det skulle vara något krångel med passet.

Vad hjälper det om du nästan kunnat förhandla att köpet ska återgå om säljaren redan har blåst pengarna ?!?!

Nä du jag skulle aldrig köpt denna häst med denna säljare .

Lägg en handpenning på hästen ställ ett krav på att säljaren ordnar passet innan köpet till fullo går igenom . I annat fall skall handpenningen återgå till dig om man inte får fram passet .

Ta sen hästen till klinik för ordentlig besiktning .

Kräv att försäkringen skall överlåtas på dig (däremot kan man skriva in att du inte får bryta försäkringen och om du gör detta under 2 år skall ett vite utgå till säljaren om du kräver att köpet skall gå tillbaka *typ*)

Nu kan du iof förlora handpenningen eftersom säljaren inte känns seriös ,men det är bättre att förlora den än att förlora 65000 kr +besiktiningar stallhyror osv ...

Hade dock själv aldrig diskuterat ett köp med denna säljare ..........

Mia
 
Sv: Avskriva dolda fel? Snabba svar tack!

Ännu en sak jag inte förstår.

Köparen vill ha hängsler och livrem, men väljer ändå gårdsbesiktning? Hur tänker man då? Vill man vara trygg med sitt hästköp och göra vad som går inom rimlighetens gränser, just för att säkerställa att man blir nöjd med köpet - varför väljer man då gårdsbesiktning utan någon som helst möjlighet till fördjupad undersökning på plats?

Personligen tycker jag att både köpare och säljare tänker underligt, däremot förstår jag att säljaren agerar som denne gör, om det är så att säljaren inte har möjlighet att återta hästen. Köparen däremot har jag väldigt svårt att förstå, vill inte göra vad som går för att säkerställa hälsostatus på hästen men vill att säljaren ska täcka upp för den bristen.
 
Sv: Avskriva dolda fel? Snabba svar tack!

F ö förstår jag heller inte tankevurpan med dolt fel ./. röntgen. Dolda fel är ju i de absolut flesta fall fel som INTE kan upptäckas med röntgenundersökning, så relationen däremellan går mig spårlöst förbi.

Är du jurist?

Det finns inget krav i köplagen eller konsumentköplagen på röntgen. Är hästen behäftad med ett väsentligt fel och det går att bevisa att felet fanns innan köpet så kan man få rätt att häva. Köparen har undersökningsplikt men det finns inget krav i lagen på att den ska vara gjord av sak-kunnig.

Det är ett BRA sätt för säljaren att skydda sig att själv göra en röntgen av hästen, för att ha bevismaterial om hur hästens status var vid ett visst tillfälle. Säljaren kan behålla dessa bilder för sig själv. Finns där något avvikande måste förstås köparen upplysas om detta. Detta inklusive en klausul i kontraktet att köparen förbinder sig att hålla hästen fullt försäkrad i inköpssumman under de två första åren.
Då vågar hon sälja hästen.
 
Sv: Avskriva dolda fel? Snabba svar tack!

Det finns gott om artiklar och fall där det faktiskt har krävts röntgen för att undersökningsplikten ska anses uppfylld (köplagen). T ex vad gäller islandshäst och spatt, och fullblod och ks, just för att det är så vanligt för dessa raser att vara behäftade med dessa åkommor.

Sedan ligger det ju givetvis i KÖPARENS intresse att förvissa sig om skicket på varan. Som säljare skulle jag aldrig i livet göra en röntgen för att köparen vill förvissa sig om skicket. Den som är intresserad av resultatet av undersökningen får självklart bekosta den.
 
Sv: Avskriva dolda fel? Snabba svar tack!

Du svarade inte på min fråga :)

Jag skrev inte att säljaren skulle bekosta en röntgen åt köparen. Läs igen..
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 940
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 988
Senast: WBanna
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 735
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 413
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp