Avslappning!

Sipuli

Trådstartare
Ja, hur slappnar man egentligen av?! Är jätte spänd ungefär överallt vid ridning; axlarna, händerna, mellangärdet, ryggen etcetc... självklart smittar det hästen som även hon blir spänd.

Vad kan man göra för att förhindra detta? Jag har märkt att jag är mycket mer avslappnad när jag rider efter ett pilates pass, har dock inte tid att göra det alltför ofta. :( Detta är verkligen ett stort problem för mig då jag knappt någonsin slappnar av i ridningen, så alla tips mottages! :crazy:

Sv: Avslappning!

jadu, jag har tyvärr inga tips för jag ligger i samma sits :S Det är rätt drygt då jag ofta börjar skumpa i sadeln.

är du spänd för att du är nervös eller rädd?! isåfall så kan jag tipsa dig att sjunga, prata med hästen, djupa andetag o ut genom näsan..

ja hej :D exakt hur är det du spänner dig..det vanligaste är att man kutar ryggen och lutar hela överlivet framåt så att rumpan skumpar i sadeln, som iett försök till en fosterställning. man spänner ryggen väldigt mkt då.
man kan också tänka sig att när man kutar med ryggen så drar man in bäckenet onormalt mycket under sig som en hund som känner sig hotad...brukar iaf jag göra. Inte lätt att slappna av då inte :p

Hur som helst så måste du tänka Hållning. man tror ofta att man har en relativt bra hållning hela tiden, men man måste ständigt påminna sig, tro mig! :o du kan börja med att göra den här lilla övningen:

*Sitt ner på en stol eller på golvet med en handduk under rumpan, var noga med att koma upp med rumpan, sitt på Hela baken, och på båda sittbenen, svanka lite lätt, känn båda sittbenen. Du kan eventuellt vinkla lårbenen inåt genom att ta tag i vardera lår och vinkla det inåt.
Då riktas höfterna framåt, och man får en bredare tyngdpunkt...

* Räta på ryggen, svanka lite lätt som du gör när du går eller står upp, nu; tippa fram överkroppen lite men räta på bröstet och böj bröstryggen bakåt, dra tillbaka och ihop skulderbladen, sträck på dig.
Slappna av i revbenen och i resten av kroppen.
det här är utgångsläget som du ska bibehålla även i sadeln, bara ur det här utgångsläget kan du slappna av riktigt.

Det mesta har faktiskt löst av sig själv nu när jag köpt en ny sadel! Känner mig defintivt mycket friare och mer avslappnad nu :) Stundvis kommer spänningen tillbaka, då börjar jag att svanka och drar upp knäna något. Men när jag svankar så tänker jag bara på att skjuta fram magen och spänna magmusklerna, och det hjälper faktiskt!

fancyfree: Nej, rädsla är det definitivt inte ;)

för mig handlar det om precis som du säger att jag svankar för mkt, inte vrider om knäna, och inte vrider om båda händerna lika mkt.
lycka till!

Medveten närvaro.
Bästa sättet att lära sig slappna av. Medvetna rörelser kan du göra var som helst, när du behöver.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 966
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 836
Senast: QueenLilith
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig. Jag känner mig nedstämd och är så sjukt trött på att ha ont. Jag har haft ont i flera år, främst i...
Svar
15
· Visningar
2 600
Senast: Sasse
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna... 2
Svar
35
· Visningar
8 066
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka