Bukefalos 28 år!

Avsluta växelvist boende efter 7 år eller inte?

tgd

Trådstartare
I snart sju år har min son bott växelvis. Han har aldrig tyckt om det och alltid varit emot att fara till pappan. Han har helt enkelt fått stå ut och blivit hämtad av den andra föräldern än han tillbringat veckan med varje fredagseftermiddag.

Tyvärr är det väl mera viljan att inte betala underhåll till mig än viljan att vara med sin son som motiverar pappan. Nu är sonen 10 år och börjar vägra allt mera intensivt. For till pappan i fredags, "rymde" därifrån innan lunch på lördag och vägrade totalt att återgå till pappan.

I sju år har jag peppat och fokuserat på det positiva hos pappan för sonen. Har aldrig andats något negativt om pappan eller stöttat sonen i hans ovilja. Har som regel att endast sonen själv får prata illa om pappan och då visar man på något positivt med pappan istället och håller inte med i det negativa. Men handen på hjärtat, pappan har mer än fullt upp med sina egna bekymmer och är i dagsläget en urusel förälder som hackar på sonen om allt. Sonen kan inte göra något rätt. Dessutom missar pappan läkartider, instruktioner från läkare, läxor och har som nöje att undanhålla mig viktig information samt jobbar hårt på alla fronter han kan för att prata illa om mig och allt runt omkring mig.

Sonens egen önskan är att bo på ett ställe och ha ett hem och så umgås fritt med den andra föräldern. För mig är detta helt ok. Även tanken att sonen senare kanske väljer att flytta över på heltid hos pappan är för mig helt ok. Vi bor i samma by så kan ju ändå träffas och umgås mycket och har full förståelse för att en pappa har mera att erbjuda en tonårsson än en moppe-mekar-ointresserad mamma.

Pappan tycker att man inte kan låta barnet vinna utan barnet skall med våld tvingas och med våld och hotelser fås att lyda och komma dit och hållas där sina veckor.

Kloka bukefalister, ge mig perspektiv och goda råd i situationen!! Vad är vettigt och varför?
 
Sv: Avsluta växelvist boende efter 7 år eller inte?

Jag förstår att din son inte vill vara hos pappan, det låter inte som att det är särskilt trevligt för honom där. Om han t.o.m. rymmer för att komma därifrån tycker jag inte att det finns nån anledning att tvinga honom :crazy:

Vet inte hur lagarna ser ut, men är inte sonen gammal nog att själv avgöra vart han vill vara? Eller är det 12-årsgräns på det?
 
Sv: Avsluta växelvist boende efter 7 år eller inte?

Jag hade lagt ned växelvisboendet. Sonens bästa ska gå först, inte en förälders ovilja att betala underhåll.
Min son längtade tills han fyllde tolv och fick välja själv (så var det då enligt de jag pratade med, nu är det mognad) och när han hade fyllt tolv var det sällan han åkte. Tyvärr tyckte pappan att det då inte var någon ide att hämta dottern heller så hon slutade åka varannan helg när hon var tio och hon var väl inte så ledsen för det även om andledningen var tråkig.

Jag tycker att du ska ta diskussionen med familjerätten så att de kan hjälpa dej att stötta dej i det här om du känner att du inte orkar driva det själv för det är väldigt tufft.

Jag har precis som du stöttat och peppat och aldrig sagt ett negativt ord om deras pappa men när de kom i tonåren och deras besvikelse vällde upp så höll jag faktiskt med dem. Det kändes som att jag svek dem om jag då fortsatt peppa och hitta positiva grejer. Man får ju ta det för vad det är och inte förringa barnets känslor heller. Däremot får man ju inte bre på eller säga negativa saker själv men just att bekräfta vad de känner tycker inte jag är fel.
 
Sv: Avsluta växelvist boende efter 7 år eller inte?

Det finns ingen sådan lag idag. Man bör lyssna till barnet och ta hänsyn till barnet vilja, men vad jag förstått så har barnet egentligen ingen bestämmanderätt förrän 18-årsdagen.
 
Sv: Avsluta växelvist boende efter 7 år eller inte?

Stämmer!

Tidigare var rekommendationen att man skulle lyssna på barn som fyllt 12 och borde lyssna på dem som fyllt 15. Gick man till domstol med en 15-åring som starkt uttalat att denne ville bo hos en förälder gick domstolen inte emot annat än i undantagsfall.

TS; kan du prata med pappan om varför soen inte vill bo hos honom? Eller går det att lägga upp det så att om han bor mest hos dig så avlastar du pappan?
Våld, hot och handgripligheter (som att lyfta av dörren till ett rum där barnet låst in sig) är inte okej! Kan du säga till pappan att det kommer att skapa en son som vill ha så lite som möjligt med sin pappa att göra?
 
Sv: Avsluta växelvist boende efter 7 år eller inte?

Kloka bukefalister, ge mig perspektiv och goda råd i situationen!! Vad är vettigt och varför?

Du skulle behöva tala med min väninna. Nu finns inte hon på buke, men har varit i en snarlik situation med sina två äldsta barn (som nu är vuxna). Hon var också noga med att inte prata skit om pappan och peppa/stötta osv. MEN; när/om barnen beskrev något som "pappa sa att vi inte kan få extrapengar nu till marknaden av honom för att han betalar så mycket för oss ändå" när de var i din sons ålder så sa hon som hon tyckte "Det tycker jag var dumt av pappa". Hon började inte "älta" fel på pappan själv, men hon höll med sina barn om något de tyckte var dumt berättades och som hon faktiskt instämde i som person. Bekräftade deras känsla av orättvisa mm. För det blir ju faktiskt ganska fånigt om man ska "hålla någon om ryggen" i saker man själv upplever är totalt fel....

Nå, när barnen var i din sons ålder så började ett av dem att "agera ut" hemma hos pappan. Stal småsaker och när h*n kom till mamman så var h*n tillknäppt och tyst. Till slut fick hon barnet att tala om saken och då framgick att h*n ville bo jämt hos sin mamma och styvpappa.

Min väninna fick helt sonika tala med pappan och sen gå till familjerätten för att få honom att förstå saken.

Så; om inte pappan lyssnar råder jag dig att höra dig för hos Soc.
 
Sv: Avsluta växelvist boende efter 7 år eller inte?

Jag hade växelvis boende under nått år när mina föräldrar separerade till slut tvärvägrade jag. (La mig på golvet och skrek, trots min 13 år...) Jag HATADE att bo på tvä ställen. Jag mådde verkligen dåligt av det och jag tycker utifrån mitt perspektiv att du skall försöka få till en lösning där din son får bo på ett ställe, för vissa barn är det verkligen inte kul att flytta fram och tillbaka.
 
Sv: Avsluta växelvist boende efter 7 år eller inte?

Det finns ingen sådan lag idag. Man bör lyssna till barnet och ta hänsyn till barnet vilja, men vad jag förstått så har barnet egentligen ingen bestämmanderätt förrän 18-årsdagen.

Tack för svar :bow:

TS: Då är det ju inget att diskutera. Man vill ju inte riskera att ens barn mår dåligt pga en omogen och tjurig förälder som bara ser till sitt eget bästa.
 
Sv: Avsluta växelvist boende efter 7 år eller inte?

Tack alla för er input!!

Har skickat ut en liten försynt fråga till pappan hur han ställer sig till ett boende för sonen. Att vi bestämmer det utifrån sonens önskemål. Har inte fått något svar och är inte säker på att det kommer att komma heller. Får låta honom tänka på det ett tag innan jag ringer upp. :crazy:

Kan tyvärr inte prata med pappan om situationen hemma hos dem och vad som skulle krävas för att sonen skulle börja trivas där. Inget tyder på att någon sådan vilja eller önskan finns i det hemmet heller, att sonen skall trivas och må bra där.

Det är skrämmande det här att man väljer barn och hus med en helt vettig man och så några år senare är läget ett helt annat. :mad:
 
Sv: Avsluta växelvist boende efter 7 år eller inte?

Kan tyvärr inte prata med pappan om situationen hemma hos dem och vad som skulle krävas för att sonen skulle börja trivas där. Inget tyder på att någon sådan vilja eller önskan finns i det hemmet heller, att sonen skall trivas och må bra där.

Det är skrämmande det här att man väljer barn och hus med en helt vettig man och så några år senare är läget ett helt annat. :mad:

Om du inte kan prata med honom om situationen hemma hos dem så tycker jag att du ska gå via familjerätten om han sätter sig på tvären. Det är ju för sonens bästa som ni har haft växelvisboende, inte för någon annan och nu när det inte fungerar så får ni ju prova något annat som förhoppningsvis är bättre för sonen.

Ja det är väl det som är så märkligt :crazy: Hur en människa som man har levt med och som man har älskat så mycket att man vill ha barn med denne några år senare kan bli en så total motsats. Det är svårt att förstå hur det kan bli så.
 
Sv: Avsluta växelvist boende efter 7 år eller inte?

Ja det är väl det som är så märkligt :crazy: Hur en människa som man har levt med och som man har älskat så mycket att man vill ha barn med denne några år senare kan bli en så total motsats. Det är svårt att förstå hur det kan bli så.

Och fruktansvärt skrämmande att tänka på för oss som fortfarande är tillsammans med pappan :crazy: Inte skulle väl min sambo kunna göra nåt sånt? Antar att alla har känt så.
 
Sv: Avsluta växelvist boende efter 7 år eller inte?

Och fruktansvärt skrämmande att tänka på för oss som fortfarande är tillsammans med pappan :crazy: Inte skulle väl min sambo kunna göra nåt sånt? Antar att alla har känt så.

Ja jag var verkligen stensäker på att mina barns pappa aldrig skulle göra om sin egen pappas misstag och jag var säker på att vi var överens om hur viktiga båda föräldrarna är för ett barn. Men ändå, när jag står här med facit i handen så tyvärr så fanns han aldrig för barnen. Jag kan bara hoppas att han kommer finnas för dem nu när de är vuxna.
 
Sv: Avsluta växelvist boende efter 7 år eller inte?

I bästa fall har pappan kommit till insikter själv den gångna helgen när sonen stack därifrån (befogat) och vägrade komma tillbaks. Min fråga angående att låta sonen få ha ett boende har inte besvarats. Har också kontaktat familjerätten med fråga om barnets rättigheter. Så håller tummarna nu för att det är en väckarklocka för pappan och att sonens och pappans relation därmed skulle kunna förbättras. För nu iallafall, det faller ju förstås tillbaka till gamla hjulspår igen senare.

Pappan hämtade sonen från skolan igår och de hade tillbringat eftermiddagen tillsammans och haft det bra. Sonens jämnåriga kusin ringde honom på kvällen och då var sonen glad och nöjd och kommenterade till sin kusin att det löndes att rymma hemifrån. Så det var ju skönt att situationen inte är akut just nu.
 
Sv: Avsluta växelvist boende efter 7 år eller inte?

Jag och brorsan bodde hemma hos mamma på heltid,och träffade pappa när vi ville,trots att vi var under 12 år,som är lagen på att man får bestämma själv.

Det funkade kanon,vi hade möjlighet att åka till pappa när vi ville,och mamma bjöd pappa på mat varje fredag efter jobbet,så då åt vi tillsammans hemma,och på söndagarna brukade pappa bjuda ut oss på restaurang,alt en pizza hemma hos mamma. Det var trevligt att umgås då allihopa,för mamma och pappa bråkade inte längre,utan var som 2 kompisar bara,det funkade kanon för oss,sen när vi vart äldre så slutade vi att äta tillsammans,eftersom varken jag eller brorsan var hemma så ofta på fredag kvällarna! :D Men vi kan utan problem träffas allihopa,och pappa brukade vara hundvakt åt mammas förra hund. Pappa har en ny sambo som är jättetrevlig,och vi kan umgås allihopa med henne med.

Tror situationen hade sett annorlunda ut om vi blivit dit-tvingade varannan vecka. Pappa är en liten ensamvarg också,bor i ett liten stuga mitt i skogen i en liten by,jag ser inte att jag och brorsan skulle haft så mycket att göra där under veckorna. Varken jag eller brorsan har nånnsin känt att vi bara har en förälder,utan vi har två,bara att den ena träffar vi inte lika ofta,vi har lika bra relation till både mamma och pappa!

Min släkting har samma problem som dig,ungarna MÅSTE vara hos deras pappa varannan vecka,men allt eftersom ungarna blivit 12 år så har dom droppat av en och en direkt efter 12 år dagen. Pappan har inte tid,vill inte umgås,ungarna får tex bara städa och ha sig när dom är där,och göra andra hushållssysslor,medans pappan kollar på tv/jobbar framför datorn,så han har sk hemhjälp varannan vecka... :crazy: Nu tror jag dock att sista ungen fyllt 12,och det är ingen som vill ha nån kontakt med sin pappa öht!

Mamman kämpade med att barnen skulle få välja själva,men nej,det fick dom inte!
 
Sv: Avsluta växelvist boende efter 7 år eller inte?

Som ni hade det skulle min son önska att få ha det också. Bo hos mig och så fritt umgås med sin pappa. Vi bor på cykelavstånd från varandra så praktiskt är det inga som helst problem att umgås mycket ändå. Och med så här stort barn är det lätt att direkt ringa barnet och komma överrens om att träffas även för kortare stunder.

Det är ju gissningsvis kontakten med pappan i förlängningen som blir lidande av det här tvingandet med våld. Befarar att sonen blir mera än less och helt avslutar kontakten med sin pappa sen när han väl kan om inte drastisk förbättring snarast kommer till.

Familjerätten hade ringt upp här tidigare idag, men missade det samtalet. Nu var hon på tjänsteärende resten av dagen men kanske hon ringer igen imorgon. Vill höra hur min kommun ser på det här med barnets rättigheter och från när. Dessvärre finns det också brister i pappans omhändertagande av sin nya familj (bl.a. var elen avstängd där i höstas pga obetalda räkningar) så är familjerätten på sonens sida torde pappan inse hur mycket som finns till hans nackdel och därmed ge sig utan att det skall avgöras i domstol. Men det absolut bästa vore om pappan kunde få sonen att trivas där så han skulle vilja vara där varannan vecka!!
 
Sv: Avsluta växelvist boende efter 7 år eller inte?

I sju år har jag peppat och fokuserat på det positiva hos pappan för sonen. Har aldrig andats något negativt om pappan eller stöttat sonen i hans ovilja. Har som regel att endast sonen själv får prata illa om pappan och då visar man på något positivt med pappan istället och håller inte med i det negativa.

Varför i hela friden då?
Om barnen är arga och besvikna på sin pappa för att han beter sig som ett arsel så har du väl all rätt att bekräfta dom i den åsikten?
Klart man inte ska elda på i onödan, men jag tycker inte det är schysst mot kidsen att försöka låtsas som om man tycker pappan är jättebra, om man nu inte tycker det.
 
Sv: Avsluta växelvist boende efter 7 år eller inte?

Varför i hela friden då?
Om barnen är arga och besvikna på sin pappa för att han beter sig som ett arsel så har du väl all rätt att bekräfta dom i den åsikten?
Klart man inte ska elda på i onödan, men jag tycker inte det är schysst mot kidsen att försöka låtsas som om man tycker pappan är jättebra, om man nu inte tycker det.

Jaa, varför det... :crazy:

Kanske dels viss "rädsla" för pappan och så dels det här att till vilket pris som helst upprätthålla kontakten far-son. Och så vill man ju så väldigt gärna att den valda pappan faktiskt är en bra pappa... :crazy:
 
Sv: Avsluta växelvist boende efter 7 år eller inte?

Så här är läget nu: pappan har inte svarat på min fråga hur han ställer sig till att sonen skulle få avsluta växelvist boende och istället ha ett fast boende. (Åter igen, vi bor i samma by och barnet är stort så inga problem med umgänge fast varje dag även om barnet bor på ett ställe.)

Har pratat med familjerätten. Chefen där vid våran kommuns socialförvaltning. Hon var klar och tydlig; behöver inte tvinga pojken en endaste gång till. Går inte pappan med på det var det bara att återkomma dit så driver dom frågan. (Vår son är både mogen och verbal så det går också bra att familjerätten pratar med honom själv så kanske det här kan drivas helt utan smutskastningskampanjer även om pappan vägrar.)

Väntar nu till fredag när sonen är åter hos mig innan jag berättar detta för pappan och när sonen landat hos mig och jag pratat med pappan skall jag ta upp det med sonen, i bästa fall är läget då sådant att det går att säga att "pappa och jag har bestämt att..."

Hoppas nu innerligt och väl att pappan nu när han inser att sonen faktiskt inte behöver komma dit tar och skärper sig så sonen VILL fara dit och vara där också.

Åter igen, tack alla för era input.
 

Liknande trådar

Småbarn Sonen 4,5 år har haft det lite kämpigt på förskolan i höst. Alla hans vänner slutade för att börja på skolan, och han har inte riktigt...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 738
Senast: Soapbubble
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 064
Senast: Fraegd
·
Övr. Barn Förhållandet med barnets pappa är så gott som över. Han är inte en lätt man att leva med och jag är så arg på mig själv som skaffade...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
27 873
Senast: Keb71
·
Småbarn Vår fyraåring har gått på förskola i tre månader nu och har tagit med sig massor med positiva saker därifrån. Tyvärr även en del mindre...
Svar
9
· Visningar
1 293
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp