Avslutat förhållande - han tog hästen?

M

Midnightwalker

Detta gäller inte mig, utan försöker hjälpa en bekant.

Hästen köptes av han i Februari för 37.500kr, då hästen var 2 år gammal hingst som blev kastrerad och hästen har hela tiden skötts av henne, då hästen var till henne och det är hon som varit i stallet varje dag och skött och tagit hand om hästen, sett till att den har mat osv. samt lagt ner tid på utbildning på hästen. Hästen har skötts på bästa tänkbara sätt, och alltså inte misskötts. Han har varit med i stallet ca 3 ggr under årets gång och "kan knappt se skillnad på baken och framdelen på en häst" - för att uttrycka mig kort.

Förhållandet är slut och han vill ej sälja hästen till henne för inköpspriset. Hon har skött hästen efter förhållandets slut, betalat all mat, hyra m.m. då han inte betalat, utan att bry sig om ens hästen har mat. I lördags när hon inte var i Sverige har han och en tjej som äger ett stall hämtat hästen och ställt honom i ett annat stall. Hon har ej träffat hästen sedan dess, och anledningen till att han tar hästen är för att han antagligen vill sälja hästen för ett överpris, då han nu står för försäljning.

Han betalade hästen eftersom att hon inte fyllt 18 år och inte hade inkomsten för inköpet. Han har vägrat att skriva hästen på henne, hon fick inte köpa hästen för 40-50.000kr, efter allt jobb hon lagt ner på en häst hon köpt för ca 37.000kr. Hästen är försäkrad i hans namn hos Agria. Folket i stallet kan intyga att hon skött hästen på egen hand, och att han inte ens vet hur man sätter på ett täcke. Det är pengarna det handlar om. Nu står han alltså i det nya stallet hos den tjejen, och hennes ex. ingen vet hur pass långt hon kommit med hästen eller någonting om hästens förflutna.

Han har kronofogden efter sig, kan man utnyttja detta?
Kan man klassa detta som Djurplågeri med tanke på att han aldrig brydde sig om hästen hade mat eller la pengar utan tog fullständigt förgivet att hon skulle sköta det trots att han tagit hästen ifrån henne?

Hur ska man gå tillväga, är det kört som det är eller finns det hopp kvar?

Tacksam för svar. :bow:

Sv: Avslutat förhållande - han tog hästen?

Tyvärr finns det bara en regel i dessa sammanhang, och det är kvittot som gäller och inte etiska eller moraliska aspekter. Så ja, han kan sälja hästen oavsett vad din vän än säger eller gör, och han måste inte sälja till henne.

Om din kompis inte står med på något kontrakt och inte är registrerad som ägare till hästen är det ju tyvärr hans häst på pappret och han bestämmer själv vad han vill göra med den. De känslomässiga aspekterna av det hela håller inte i rätten på samma sätt.

Jag gissar att det inte fanns något avtal ang att hon skulle betala fodret? Men det är nog ändå det ni får trycka på - att skicka en faktura på alla kostnader hon haft på hästen och skicka den vidare till kronofogden om han vägrar betala. Men kolla detta med advokat först så att ni går rätt tillväga - det är bara att ringa och fråga, många har gratis rådgivning per telefon.

Alternativt anmäla att hästen inte fått mat och att hon sett sig tvungen att utfodra den och ta hand om den för att den inte skulle svälta ihjäl. Jag hade gjort både och.

Förhoppningsvis går han med på en förlikning i form av att sälja hästen lite billigare till henne när han förstår att hon menar allvar.

Jag tror att om han har betalat hästen och står som ägare kan hon inte göra någonting. Kan de inte komma överrens om att hon kan få köpa hästen är det inte mycket hon kan göra än att se sig om efter an annan häst.

Sedan kan man ju tycka att det är ruttet av honom att göra så här då det säkert bara är för att jävlas.

Ja det enda är väl om hon kan hävda muntligt avtal eller gåva? Finns det vittnen som kan intyga så stärker det tjejens sida, men ff taskigt läge. Skulle inte hoppas för mycket. Att anlita advokat skulle bli lika dyrt/dyrare än att köpa en ny häst.

Ett alternativ, under förutsättning att det fínns kvitto, är att sammanställa alla ev. kostnader hon haft för hans häst som boxhyra, foderkostnader, hovslagare, veterinär, tränare etc. etc. och skicka honom ett krav på ersättning för dessa utlägg. Om det inte har funnits något fodervärdskontrakt eller liknande där det stipuleras att hon skall betala detta ser jag det som rimligt att han skall betala kostnaderna hon haft för hans häst. Är man lite fräck (som han ju visat sig vara ) så skriver man dessutom en faktura på hästens "utbildning" eftersom hästen bevisligen kan mer nu än när han köpte den och hon har vittne på att hon utbildat/haft hand om den.
Kanske kan en faktura på dessa, säkert inte låga kostnader, få honom att sälja hästen till henne för att slippa förlora ev. vinst på försäljningen.

Man kan kontakta en hästjurist för rådgivning utan att ruinera sig, bara för att få besked om det är någon idé att lägga energi och pengar på att få tillbaka pengar alternativt få köpa ut hästen. Kanske man ändå efter det får bita i det sura äpplet och inse att det som hänt är en tråkig livsläxa.

Så en fodervärd har tex rätt att köpa en häst billigare för att man haft hand om den ett tag?

Nej, din kompis har själv försatt sig i situationen. Har Han köpt hästen är det hans häst oavsett vem som betalat foder o ridit o tränat. Självklart har han all rätt i världen att sälja hästen för det pris den är värd, han gjorde ju trots allt investeringen. Vad som sedan är moraliskt rätt är en annan sak.

Jag fick själv frågan om att sälja min ena häst till min sambo för att få loss lite pengar, men då tappar jag all kontroll över hästen o man skall inte räkna med att man alltid är bästa vänner o delar allt i livet. Den dan det tar slut vill inte jag stå med skägget i brevlådan o inte äga min häst. Min sambo köpt en egen, som kommer vara hans även om det är jag som rider o tar hand om den mestadels.

Var det här paret sambos innan de bröt upp? Hade de någon form av gemensam ekonomi? Det kan ju i så fall sätta saken i ett helt annat perspektiv - han kanske indirekt har betalat för (delar av) hästkostnaderna genom att bidra till annat i hushållskassan?

Ja det enda är väl om hon kan hävda muntligt avtal eller gåva? Finns det vittnen som kan intyga så stärker det tjejens sida, men ff taskigt läge. Skulle inte hoppas för mycket. Att anlita advokat skulle bli lika dyrt/dyrare än att köpa en ny häst.

Hävda gåva går endast att göra om det finns ett skriftligt gåvobrev, och i så fall är det också lämpligast om hästen är skriven på henne från början.
Tror att det är svårt att få något juridiskt annars :( Rent pappersmässigt så är ju hästen hans; han köpte den och står på samtliga papper för hästen. Även om hon skött den o.s.v.

Hur är det med sambolagen?
Har en svag aning om att man ska dela på det man köpt till det gemensamma boet oavsett vem som betalat.

Sambolagen gäller endast bostaden och bohaget, som är införskaffat för gemensamt bruk. Ett hobbyföremål (som tex häst) eller ens en bil, ingår inte i det gemensamma bohaget, utan om TS kompis exsambo står som ägare till hästen, och kompisen inte har något kvitto/gåvobrev kommer det att bli svårt att hävda annat.

Enda eventuella möjlighet såsom jag ser det är att kräva han på kostnader för hästen, men jag är tveksam om det är möjligt, i och med att det inte finns någon skriftlig överenskommelse. (Ja, muntligt gäller, men det hade varit betydligt lättare med en skriftlig överenskommelse).

Det är möjligt, har inte riktig koll på vad som gäller i alla lägen. :p

Men på vilket sätt köptes hästen till det gemensamma boendet? Han skulle ju kunna hävda att han betalade hästen och sen lät han henne ta hand om den, eller något. Det är ju så det ser ut på pappren vad jag förstått.

Inte riktigt sant. Det gäller för bostad men mig veterligen inte för hästar. Hon har fått gästen som gåva, själv betalat för foder och tränare. Att han valt att stå som ägare och betala försäkringen pga att hon var minderårig är bara en formuell sak. Det går inte att ge bort en gåva och sedan kräva den tillbaks, inte ens i Sverige. :grin:

Han har kronofogden efter sig, kan man utnyttja detta?
Kan man klassa detta som Djurplågeri med tanke på att han aldrig brydde sig om hästen hade mat eller la pengar utan tog fullständigt förgivet att hon skulle sköta det trots att han tagit hästen ifrån henne?

Hur ska man gå tillväga, är det kört som det är eller finns det hopp kvar?

Tacksam för svar. :bow:

Rent juridiskt är det avtalsbrott från hans sida att ta hästen ifrån henne. Endast därför att hon inte ändrat förhållandet till/kring hästen. Köptes hästen för att hon skulle rida/sköta/ha en häst är det ett muntligt avtal enligt Avtalslagen. Att han sedan inte längre är känslomässigt involverad med henne fungerar endast som argument om det var ett förbehåll för deras relation. Vilket det enligt dig inte var.

Hon bör kolla upp om det finns några trovärdiga vittnen på att hästen köptes till henne. Det var alltså anledningen till köpet.

Är det avtalsbrott har hon rätt till ersättning för alla hennes kostnader, samt rätt till skadestånd.

Om du vill kan jag återkomma med exakta lagtextreferenser i morgon.

Det hon vinner på att hävda (om vittnen finns) avtalsbrott är att hennes omkostnader samt skadeståndet kommer bli en högre summa än hästens värde idag. Det blir alltså billigare för honom att sälja hästen till henne än att ersätta henne med det lagen ger henne rätt till.

Senast ändrad:

Ett tips = be en kompis köpa hästen åt henne :D tjejen ger kompisen pengar och agerar köpare och skriver sedan över hästen på henne :devil:

I en liknande sits håller jag på att tröska runt nu.
En häst är ingen samboegendom däremot kan den omfattas av samägandelagen har jag bittert fått erfara.

Nej det är strikt kvitto som anger ägarförhållande. Det förutsätter att bägge står på kvittot, annars är det nog rätt kört.

Hej!
Tycker hela upplägget låter väldigt konstigt!

Han köpte hästen, hon har varit "fodervärd".

En fodervärd har inte automatiskt "förköpsrätt" utan han säljer till vem han vill.

Jag kan inte se att parterna hade något avtal sinsemellan som reglerar eventuell förköpsrätt eller liknande.

Varför skulle hon då ha rätt till hästen ?(om vi bortser från den rent moraliska aspekten)

Lite nyfiken, men hur menar du att man säljer en häst till "överpris"?

Senast ändrad:

Ja, du. Det låter ju inte så tokigt att han faktiskt tänker låta henne köpa hästen till marknadsvärdet. Han köpte och lät henne ha hästen under dessa år. Förmodar att han avstod från summan på inköpspriset för att han var kär. Inte för att han ville ha en häst.

Jag träffade en tjej för sådär en 10 år sedan som "fått" en underbart vacker hingst från sin pojkvän. Det var en häst som hon tävlade med. När det sedan blev slut mellan dem la han beslag på hästen och vägrade låta henne köpa den, på ren jävulskap, för att hon dumpat honom. Hon var totalt förstörd och försökte till och med skicka andra att köpa hästen åt henne. När han då fick nys om att hästen skulle till henne senare så vägrade han. Hästen såldes senare till en annan tävlingsryttare där hästen fick tas bort i kanske 10 års åldern.

Så nog har din huvudperson tur och bör ta ett lån och köpa, snarast möjligt. För om han äger hästen, så kan han ju rent lagligt göra vad han vill med den.

Hälsning Maja

Inte riktigt sant. Det gäller för bostad men mig veterligen inte för hästar. Hon har fått gästen som gåva, själv betalat för foder och tränare. Att han valt att stå som ägare och betala försäkringen pga att hon var minderårig är bara en formuell sak. Det går inte att ge bort en gåva och sedan kräva den tillbaks, inte ens i Sverige. :grin:

Men om det inte finns något som styrker att hon fått hästen (t.ex. ett Gåvobrev) så kan det nog bli svårt att bevisa att han gav henne hästen och inte lånade ut den till henne. Står han som ägare och inget som styrker hennes ägarskap finns..
Hade mor betalat min häst och vi sedan blivit osams eller hon av annan anledning sålt hästen, hade jag inte kunnat göra ett smack om inte hon skrivit ett papper på att hästen är Min men pga omständigheter står Hon som ägare, t.ex.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 385
Senast: skiesabove
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 819
Senast: Bullen22
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 917
Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes... 2
Svar
38
· Visningar
5 638
Senast: Smedholt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tar jag rätt beslut att avliva?
  • Vilken ras passar mig?