avstånd mellan bommar

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare krigarinna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 2 241
K

krigarinna

hittade ingen tråd här om det, (finns troligen men jag kunde inte hitta de), men hur stora avstånd ska det vara mellan cavaletti bommar? Är det olika i trav och skritt?
Min fd travare är ju lite snubblis av sig och han fick gå över EN bom igår. Han har aldrig gått över bommar förut men det funkade ju ändå även om han höjde benen riktigt mycket och tog jättekliv som om det vore ett gigantiskt hinder eller nåt:P

Men ändå, hur stora avstånd ska det vara emellan?

Sv: avstånd mellan bommar

Det är ju lite olika..
Jag lägger ut mina automatiskt nu, eftersom jag bara riser min häst och med tiden lärt mig.. ;)
men jag skulle gissa att det kanske är en meter i skritt och kanske 1.20 eller nått i trav. :)

Johanna

Normalt avstånd för en storhäst är 1,10 m i trav. Det är inte vanligt att gå över flera bommar i skritt så det finns nog inget exakt avstånd. En varmblodstravare är ju oftast lite mindre och har lite kortare trav i ridningen än ett halvblod så du kanske får korta avståndet lite. Prova dig fram! Lärr bommar i en solfjäder med 1,10 m mellan mitten på bommarna och longera hästen över det, då ser du var på bommen han travar mest naturligt och su kan då använda dig av det avståndet sedan. Lycka till! :-D

I skritt ca. 80 cm o trav runt 1,20.
Liigger de på marken är det lagom,men om man lägger upp dem ngt måste man korta avståndet.

börja med 3 bommar o se hur han klarar av det.
Hela meningen med bommar är att gymnasticera hästen o öva upp dess koordination.
Man vill inte att hästen ska behöva trippa över dem, utan att den ska ta i lite.

Du kan ju lägga ca 10 bommar i en solfjäder i tex ett hörn eller på volt. Ha ca 30 cm i innerkanten och typ 130 com längst ut så man man variera sej!!!

Funkar skitbra när man tömkör också!:)

dessa siffror hittade jag i en handbok för ryttare:

skritt 0.8 m
trav 1.20 m
galopp 3 m

Liknande trådar

Träning Tänkte lägga in en dag i veckan med bommar som styrketräning. Skritt och avsuttet till att börja med, varierad höjd men gärna lite högre...
Svar
3
· Visningar
928
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 687
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
657
Senast: cowgirl81
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 823
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka