Avtagbara hästskor

O

oidipus

Är det någon som har erfarenhet av avtagbara hästskor, alltså sådana som är lite som boots som man kan ta på och av inför ridpassen?
Jag funderar på om det kan vara ett alternativ för mig då jag gärna ser att min unghäst kan gå utan skor så länge som möjligt. Vilka märken finns och vilka rekommenderas i så fall?
 
Så vitt jag vet finns det 2 huvudsakliga märken här.. Det är easyboots och old macs (hööks).

Jag funderar själv på att skaffa ngt sådant iaf för de perioder när jag rider mindre regelbundet och det är mer halt med järnskor för hästen i hagen.(vintern) :idea:

Själv lutar jag ngt mer åt easybooten eftersom den kan broddas med tre små brodd för is. Däremot så ser old macs lättre ut att ta på ( iaf på bild) E-B verkar oxå lättare att anpassa eftersom man själv skär till bakdelen efter hästens hov. Du kan kolla på www.easyboot.nu (möjligen .se) :D

Jag har fått easyboot rekomenderad av en person som använt dem imånga år och som inte har skott sina hästar sedan dess. Sa oxå att de håller väldigt länge! Hoppas detta var till ngn glädje!! :)
 
Tack.

Roligt att höra om någon som har erfarenhet av Easyboots, de är ju ganska dyra så man vill ju att de håller...
 
Jag har Easy-boots som jag använder när min totta har tappsko. Funkar hur bra som helst. Hon går på precis som vanligt samt att de sitter kvar i alla gångarter och terränger.Jag använder endast vid promenader/ridning, i hagen går hon utan eftersom man ej ska ha på skorna för långa perioder i sträck.
Jag är supernöjd! :)
 
Använde Easy Boots en sommar när hästarna tappade skorna stup i ett - funkade jättebra. Lätta att sätta på och ta av och satt bra under ridpassen. Lät dem även sitta kvar i hagen på en mycket ömfotad pålla, vilket fungerade ibland. Ofta hade hon trampat av sig den och vi fick gå på skojakt... men den satt ju kvar ibland. Heh.
 
Det finnes også noen som heter Swiss boots og Marquis boots. Marquis-ene skal visstnok pumpes opp med en sykkelpumpe. Swissbootsene er av plast og kan visstnok broddes. Jeg har ett par Swiss, men jeg har ikke brukt dem så mye, men de fungerte greitt på de to turene i alle fall. De kan visstnok være litt vanskelig å tilpasse, man kan visst bruke varmepistol for å myke opp plasten før man setter dem på de første gangene, så tilpasser de seg hov og balleområde best mulig. Jeg har ikke gjort det med mine, og syntes de passet bra likevel. Min hest er barfothest i overgangsfase, og hun reagerer fortsatt med litt ømhet på grov grus. Nå som alle stubbåkre er pløyd opp, må vi igjen ut på grusveiene, så da skal jeg prøve bootsene igjen.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
954
Senast: Miingla
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
795
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Jag funderar lite över försäkring. Jag har individuella försäkringar på mitt gäng nu, men funderar på om man ska gå över på...
2
Svar
32
· Visningar
1 841
Senast: AraSlei
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 896
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp