Avtal m.m.

Nillizan

Trådstartare
Har nu hittat en toppenhäst och väntar nu på att hon ska komma hem!
Eftersom hon kostar 25 000 kr så vill jag ha en prövotid på några dagar för att se om stoet kommer överens med valacken här hemma. Och för att sedan betala hela summan.
Ägaren vill att vi gör upp köpet innan jag tar hem stoet på prövotiden. Men då är det väl ändå inte någon prövotid, då äger jag ju hästen. Om det inte skulle fungera så skulle jag få tillbaks pengarna och hon hästen.
Min sambo vill inte ställa upp på det här, då han är rädd att inte få tillbaks alla pengarna i fall det skulle skita sig.
Med valackens ägare var det inga konstigheter, jag har fått låna hem hästen på prov (hästen är försäkrad) i sommar och nu skriver vi över valacken på mig.
Hjälp! Hur gör man? Kan man inte mötas på halva vägen? Hur gör ni?
 
Sv: Avtal m.m.

När jag sålde min ponny nu i sommar gjorde vi upp köpet på en gång, jag hade inte velat låna ut henne. Pga. de skaderisker som finns ville i alla fall inte jag ha henne utlånad.
 
Sv: Avtal m.m.

jag skrev papper direkt och tog hem henne.. man måste chansa lite.. det är inte så ofta som hästar absolut inte kommer överens.
 
Sv: Avtal m.m.

om ni är överens så får ni skriva ett avtal för den tiden det gäller!!
Men vill inte säljaren så får ni skriva i köpkontraktet´kanske att på villka villkor dom ska ta tillbaka hästen och att du då får tillbaka hela köpsumman, blir ju mycket enklare om allt finns på pappret om det skulle börja krångla.:) Lycka till me hästköpet!!!:p
 
Sv: Avtal m.m.

Om man betalar hela summan och vill ha hästen på prov så kan man skriva in i kontraktet att man har hästen på öppet köp ex en månad.
Då har man möjlighet att lämna tillbaka den och få tillbaka köpeskillingen innan månadens slut.
Alt lämna halva köpeskillingen först och andra delen sedan.
Man kan variera så som man kommer överens om.
Men var NOGA med att allt står klart och tydligt i kontraktet.

Kanske ta hästen på foder först en tid innan köp?
Men vill ägaren till hästen sälja så går det kanske inte...

Annars tycker jag att öppet köp kan vara en bra sak,
säljaren vet var den hamnar och köparen vet vad den får...:)

Lycka till!

/J.
 
Sv: Avtal m.m.

Skriv ett köpeavtal som ger dig X antal dagars öppet köp. Rent juridiskt är det de enklaste och säkraste sättet för både köpare och säljare
Om något händer med stoet under den tiden är det väldigt klart vem som är . Det blir också enklare med försäkring. Vissa bolag kan krångla om det inte är ägaren till hästen som står för försäkringen.
 
Sv: Avtal m.m.

Jag har både köpt och sålt häst med prövotid, och då har vi gjort upp köpet, och skrivit i kontraktet att om ngt inte skulle fungera går köpet tillbaka, men då ska det vara ett riktigt bra skäl..

När man säljer blir man ju av med stallplats, om man inte skaffat en ny häst som tar upp stallplatsen.. Vad jag menar är att det finns alltid en anledning till att man säljer en häst, tidsbrist eller vad det nu kan vara, och då vill man inte stå med hästen helt plötsligt igen, bara för att den inte är kompis med en anna häst hos köparen. Menar absolut inte att vara otrevlig mot ts, men om man ser det ur säljaren synvinkel är det ganska opraktiskt att låna utan köp först.

Lycka till:D
 
Sv: Avtal m.m.

Du vill köpa en häst men ha prövotid. Då får köpet göras upp, och i kontraktet står att det är prövotid till xx-xx-xx.

Alternativet är att först ta hästen på foder, därefter göra upp köpet om allt fungerar.

Jag hade ALDRIG lämnat ut en häst på prov utan att göra upp köpet först. Då är ju inte hästen köparens, utan min. Avsikten måste väl ändå vara att hästen ska bli köparens?
 
Sv: Avtal m.m.

Har nu hittat en toppenhäst och väntar nu på att hon ska komma hem!
Eftersom hon kostar 25 000 kr så vill jag ha en prövotid på några dagar för att se om stoet kommer överens med valacken här hemma. Och för att sedan betala hela summan.
Ägaren vill att vi gör upp köpet innan jag tar hem stoet på prövotiden. Men då är det väl ändå inte någon prövotid, då äger jag ju hästen. Om det inte skulle fungera så skulle jag få tillbaks pengarna och hon hästen.
Min sambo vill inte ställa upp på det här, då han är rädd att inte få tillbaks alla pengarna i fall det skulle skita sig.
Med valackens ägare var det inga konstigheter, jag har fått låna hem hästen på prov (hästen är försäkrad) i sommar och nu skriver vi över valacken på mig.
Hjälp! Hur gör man? Kan man inte mötas på halva vägen? Hur gör ni?

Att sälja med öppet köp är den enda lösningen som jag om jag skulle sälja ens hade funderat på.

Om ni inte vill betala hela summan för ni inte vet om ni får tillbaka pengarna om det inte skulle fungera, varför ska då hästägaren lämna ifrån sig hästen till er utan att få några pengar, så h*n står där utan både häst och pengar?

Jag tycker ni får var nöjda med hennes välvilja att ens lämna ut på prov, för det innebär väldiga risker för säljaren.

Tycker därför att ni har fått en vettig del från säljaren, så att ni får acceptera den eller gå vidare och titta på andra hästar.

/Camilla
 
Sv: Avtal m.m.

När jag köpte min häst så skrev vi in 7 dagars öppet köp, just för att se så allt fungerade. Jag betalade så klart (i mitt tycke) hela summan så hon var min men om det hade strulat helt så hade jag enl kontrakt lämnat tillbaka inom 7 dagar och fått hela summan tillbaka.

Jag ville ju verkligen köpa henne så för mig hade det känts jättedumt att inte betala hela summan och när jag väl fått hem henne (köpte henne 40 mil bort) och det gått ett par dagar så skulle jag aldrig kunnat lämna tillbaka henne, oavsett om hon hade varit ovän med hela flocken...:love:

Hon har sina egenheter men hon är mitt lilla hjärta och otäckt lik mig i sättet...:love:
 
Sv: Avtal m.m.

Du säger att din sambo inte vill gå med på att betala hästen på en gång, men hur tror du säljaren till hästen känner om hon både lämnar ut hästen till er och sen dessutom får vänta med betalningen?

Som flera redan svarat ska du vara jätteglad om säljaren går med på öppet köp, prövotid innan köp är mycket riskfyllt. Hur har du tänkt göra om din häst sparkar den nya hästen allvarligt så den blir skadad? Lämna tillbaka den i det skicket? Det hade jag inte accepterat som säljare.
 
Sv: Avtal m.m.

Vi har aldrig prövotid.

25.000 kr är inte särskilt mycket för en häst så varför tvekar ni?
 
Sv: Avtal m.m.

Jag skulle ha min ponny på foder i 2 månader för att sedan köpa om båda var nöjda. Jag har haft henne i 3 veckor och igår skrev vi kontrakt eftersom jag hunnit provrida och lärt känna henne. Men detta var nåt jag hade som krav från början och som ägaren tyckte var en bra ide'.
Men om man bestämt att köpa och inget sagt om detta innan kan man kanske inte räkna med prövotid. Kan ju ta flera veckor innan det funkar i hagen, och ägaren tar ju en risk med hästen( kan skada sig) plus att om du ångrar dej ska hon hitta en ny köpare.
Jag har både köpt och sålt häst utan prövotid och har haft tur båda gånger :)
 
Sv: Avtal m.m.

Jag skulle ALDRIG sälja en häst med PRÖVOTID om hästen lämnade mitt stall utan att vara betald!

Vem står för risken och kostnaderna om köparen handskas ovarsamt med den och Prövar den som attan utan att tänka på konsekvenserna?

vem står för risken vid sparkskador i hagen om den släpps ihop med andra hästar?

vem står för risken om köparen transporterar den så att den skadar sig?
etc, etc

Jag hade ALDRIG lämnat ut en häst på prov utanför mitt stall och min överblick, det är dock ändå jag som säljare som står en stor risk vid provridning och ffa provhoppning...
 
Sv: Avtal m.m.

Om man köper häst på öppet köp från företag så kostar det oftast 20 % av köpesumman om man vill lämna tillbaka hästen. Plus att den ska vara besiktad och i samma skick som när den åkte.
Det är en service företagen lämnar men den är inte gratis. Det kostar ju säljaren att ta tillbaka hästen med ny uppstallning, annonser, ny besiktning mm. Så jag tycker det är rätt.
 
Sv: Avtal m.m.

Jag har läst igenom era svar och tog mig en funderare igår. Om jag själv skulle vara säljaren så skulle jag inte ha en prövotid.
Nu är jag ganska säker på att det kommer att fungera mellan mig och hästen. Var och tittade på hästen och fick provrida och umgås med hästen under några timmar. Om det inte skulle fungera med hästen i hagen med den andre, så går det att dela av hagarna. Inte mer med det.
Pratade med sambon och han föreslog "öppet köp" under några dagar, och om vi skulle lämna tillbaks hästen är måste det vara ett rimligt skäl (dödsfall i familjen). Fast jag kan inte finna några skäl att lämna tillbaks en häst, det blir så omständigt för säljaren och måste hitta ny köpare, vet intyg, ja hela faderullan igen.
De hästar jag köpt tidigare har jag aldrig känt att jag vill lämna tillbaks. Nja, man får chansa, eller snarare sambon min. ;)
 
Sv: Avtal m.m.

Jag tror inte att det du skriver stämmer riktigt, ja, kanske en hästhandlare kan lämna prövotid och ev ta tillbaka hästen eller att man får byta in den mot en annan häst. Jag har hästarna i Företaget men lämnar aldrig en prövotid! Det är alldeles för riskabelt att göra det.
 
Sv: Avtal m.m.

Blev lite nyfiken när du skrev att stoet kanske inte går ihop med valacken du har....
Det brukar väl oftast gå bra med ston och valackar? Har aldrig varit med om att dom bråkar allvarligt , däremot 2 valackar kan ju bråka om ston.
Vem går valacken med nu? Och om du har fler hästar så kan väl stoet gå med en annan om det blir bråk?
Jag har ett sto och en vallack, och min största oro när jag skulle köpa ny ponny var inte att hon inte skulle gå ihop med hästarna utan att mina barn skulle kunna rida själva på henne.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ska ta emot en omplacerings hund men först ska jag få möjlighet till en prövotid. Ägaren vill inte kunna ta tillbaka hunden...
2
Svar
21
· Visningar
2 046
Senast: Migo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 562
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 473
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 955
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp