Prövotid- funderingar kring dokument och avtal.

Mushusbuskul

Trådstartare
Hej!
Jag ska ta emot en omplacerings hund men först ska jag få möjlighet till en prövotid. Ägaren vill inte kunna ta tillbaka hunden under den här prövotiden om han skulle känna en saknad. Endast om något inte känns bra för andra saker.
Jag och hundägaren bor ca 40mil ifrån varandra och undrar lite hur man gör med alla papper som tillhör hunden.

Om allting känns bra när prövotiden är slut, vill vi helst undvika att behöva träffa varandra pga avståndet och allt som hör vardagen till.

Skickar man med alla papper, stamtavla och pass även under prövotid?
Där köp eventuellt blir av.
Eller får ägaren posta dessa handlingar efter prövotiden och betalning för hunden är gjord?

Ägarbyte och registrering görs väl över nätet och kräver väl ingen fysisk underskrift?
Vid eventuellt köp, går det bra att använda sig av gratis kontrakt som man signerar med bank id? Typ blockets kontrakt?

Ägaren funderar även om betalning för hunden ska göras i förväg under prövotiden som någon säkerhet? Det finns tydligen kryphål som kan göra saker svåra om man inte är överens vid återlämning.
Vilka kryphål finns det egentligen?
Finns det något avtal som är både prövotid och som kan övergå till köpt efter tidens slut?

Hur gör alla andra med betalning/tillhörigheter vid prövotid?
 
Prövotid är inget jag eller någon jag känner använder sig av pga upplagt för krångel och elände, så det hade jag avgått från och istället om man inte är 100% säker på att man faktiskt vill köpa hunden (ovh om ägaren är ok med det upplägget) åka dit, spendera en dag/helg med hunden innan man fattar ett beslut.

En hund visar i vilket fall sällan hela sin personlighet och situatipnsbeteenden etc i ny miljö med nytt folk de första veckorna (för en del tar det månader).
 
Hur har kontakten mellan TS och hundägaren skett? Gemensam kontakt? Blocket? Vad vet TS om hunden?
Egentligen är det inte så dumt med prövotid på 1 månad. Saker av vikt kan komma fram som ägaren förtigit.
En omplacering hade jag på prov 1 månad, men ägaren och jag bodde inom åkbart avstånd från varandra och hade gemensamma bekanta. Hunden och jag passade ihop, så efter 1 mån träffades vi och fixade papper samt betalning.
Varför Blockets kontrakt? Varför inte SKK:s då hunden har stamtavla?
Men en vilt främmande hund på 40 mils avstånd?
 
Hur har kontakten mellan TS och hundägaren skett? Gemensam kontakt? Blocket? Vad vet TS om hunden?
Egentligen är det inte så dumt med prövotid på 1 månad. Saker av vikt kan komma fram som ägaren förtigit.
En omplacering hade jag på prov 1 månad, men ägaren och jag bodde inom åkbart avstånd från varandra och hade gemensamma bekanta. Hunden och jag passade ihop, så efter 1 mån träffades vi och fixade papper samt betalning.
Varför Blockets kontrakt? Varför inte SKK:s då hunden har stamtavla?
Men en vilt främmande hund på 40 mils avstånd?
Jag ska snart åka 107 mil enkel väg för o hämta en 3 årig tik o 2 valpar jag bara sett på bild. Avstånd bör i mina ögon inte va ett problem om man verkligen vill ha hunden ifråga o den har de man söker. Skulle dock aldrig ta någon hund på prov utan har jag visat intresse för en hund o de gått så långt att jag o ägaren bestämt oss för att jag ska hämta den så e de för alltid.
 
Jag fick med alla papper (fanns ingen stamtavla) förutom några som ena ägaren inte hittade och skickade senare. Betalade båda hundarna efter jag bestämt mig.

Skrev också ett gemensamt kontrakt med den andra hundägaren, om det varit giltigt om något hänt? Antagligen inte. Det handlar mest om att komma överens om vad som kändes bra för oss.

Vi träffades inte igen när affären gick igenom utan allt skötes på nätet på grund av avstånd. Ena ägaren bodde 45 mil bort, den andra bara 25.
 
Hur har kontakten mellan TS och hundägaren skett? Gemensam kontakt? Blocket? Vad vet TS om hunden?
Egentligen är det inte så dumt med prövotid på 1 månad. Saker av vikt kan komma fram som ägaren förtigit.
En omplacering hade jag på prov 1 månad, men ägaren och jag bodde inom åkbart avstånd från varandra och hade gemensamma bekanta. Hunden och jag passade ihop, så efter 1 mån träffades vi och fixade papper samt betalning.
Varför Blockets kontrakt? Varför inte SKK:s då hunden har stamtavla?
Men en vilt främmande hund på 40 mils avstånd?
Ägaren är ingen uppfödare och får inte använda sig av skks köpekontrakt? Tyckte jag själv läste det på deras sida.

Jag har fått kontakt med ägaren via uppfödaren.
Ägaren har hört av sig till uppfödaren för att få hjälp med omplaceringen.
Jag som inte är intresserad av en valp tar gärna en äldre hund men tack vare lite privata omständigheter inom mig så ville ägaren ge mig den här möjligheten med prövotiden och dels avstånd och vardag för oss båda.

Jag har ingen möjlighet att stanna en helg för att ”testa” hunden och efter att ha läst runt här på forumet så förstår jag att dom flesta hundarna behöver sin tid för att landa efter en omplacering.

Vad jag förstått så har inte så många nappat på ägarens omplacering av hunden.
Och något tilltalar mig om att den hunden kan vara rätt för mig så avståndet gör inte mig det besväret för (förhoppningsvis) en resa.

Vi undrar lite kring hur man gör med tillhörigheter och så.
Det jag svarat på nu känns som vi är gemensamma om att det känns bra.
 
Om du tar hunden på prov tänk på att vara överens om (och skriva ner) vem som står för ev veterinärkostnader under den tiden och vem som fattar beslut om det blir så oturligt att beslut om avlivning behöver ske. Och vem som står för transporten tillbaka om du inte behåller hunden.
 
Jag har vid ett par tillfällen zålt häzt zom behöver vara på prov, vi gjorde ett vanligt köpeavtal med full bet (ifall något händer) och öppet köp 1 mån.
Det är vattentätt för köparen, dock kan inte zäljaren ändra zig
 
Om du tar hunden på prov tänk på att vara överens om (och skriva ner) vem som står för ev veterinärkostnader under den tiden och vem som fattar beslut om det blir så oturligt att beslut om avlivning behöver ske. Och vem som står för transporten tillbaka om du inte behåller hunden.
Tack! Ska prata med ägaren om det
 
Vi gjorde så med en valp, skrev helt köpeavtal, med rätt till återbetalning inom två månader. Såg problem med försäkring, ersättning mm om nåt hände. Vems ansvar?
Vi har kikat på skks inackorderingsavtal, där står det lite om försäkring och ansvar. Men om det är tillräckligt, vet jag inte
 
Jag har vid ett par tillfällen zålt häzt zom behöver vara på prov, vi gjorde ett vanligt köpeavtal med full bet (ifall något händer) och öppet köp 1 mån.
Det är vattentätt för köparen, dock kan inte zäljaren ändra zig
Vill du berätta mer.
Prövotid är inget jag eller någon jag känner använder sig av pga upplagt för krångel och elände, så det hade jag avgått från och istället om man inte är 100% säker på att man faktiskt vill köpa hunden (ovh om ägaren är ok med det upplägget) åka dit, spendera en dag/helg med hunden innan man fattar ett beslut.

En hund visar i vilket fall sällan hela sin personlighet och situatipnsbeteenden etc i ny miljö med nytt folk de första veckorna (för en del tar det månader).
vad är det för krångel och elände du tänker på?
 
Jag har vid ett par tillfällen zålt häzt zom behöver vara på prov, vi gjorde ett vanligt köpeavtal med full bet (ifall något händer) och öppet köp 1 mån.
Det är vattentätt för köparen, dock kan inte zäljaren ändra zig
Vill du berätta mer?
Vem fick full bet om något hände?
Öppet köp, då menar du att köparen kan lämna tillbaka hunden inom 1månad?
 
Vi gjorde så med en valp, skrev helt köpeavtal, med rätt till återbetalning inom två månader. Såg problem med försäkring, ersättning mm om nåt hände. Vems ansvar?
Tack för tipset.
Vi har kikat på skks inackorderingsavtal, där står det lite om försäkring och ansvar. Men om det är tillräckligt, vet jag inte

Kanske lättast med ett köpeavtal direkt då, då blir betalningen gjord direkt och jag får alla tillhörigheter på en gång.
Då behöver man inte blanda in två kontrakt och fundera på tillhörigheterna.
Vi bör väl då skriva i kontraktet vad som gäller vid återlämning om det trots allt skulle bli aktuellt.. vad är bra/rätt att tänka då?
 
Vill du berätta mer?
Vem fick full bet om något hände?
Öppet köp, då menar du att köparen kan lämna tillbaka hunden inom 1månad?
I detta fallet var det en häzt jag garanterade var en utmärkt läromäztare o garanterat znäll o bockfri, den zkulle 50 mil norrut och gå med tranzport.
Zå vi zkrev ett vanligt köpeavtal,dom betalade och på övriga upplyningar zkrev vi bara öppet köp zka gälla from-tom, under den tiden har köparen rätt att återlämna häzten om den ej är zom utlovat ,under förutzättning att den är i zamma zkick.Och få tillbaka köpeumman.
 
Jag tänker också att det bästa är om du köper hunden nu, får alla papper, betalar etc. men får en månads öppet köp. Om du gillar hunden och vill behålla den så är allt redan gjort men om du vill återlämna så kontaktar du säljaren och meddelar detta - veterinärbesiktigar hunden så ni båda vet att den är i samma skick som när den kom och sen skjutsar du tillbaka den och får pengarna tillbaka. Se bara till att säljaren veterinärbesiktigar innan du hämtar hunden också.
 
Vet inte hur juridiskt bindande det är men när pappa har haft de hundar han köpt som omplaceringar på prov har de skrivit ett eget kontrakt med hur länge, att köpesumma ska erhållas efter xxx datum samt att ägarens självrisk osv betalas av den som har hunden. Men det var bara pappa som kan ångra sig inte säljaren/ägaren.
Så har jag nu också. De har henne på prov en månad, de kan ångra sig om det inte fungerar men inte jag. Dock har vi inte skrivit kontrakt för det är inom familjen.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 723
Senast: Oknytt
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 095
Senast: Migo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 844
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skickade iväg mitt ett år gamla sto till sin nya ägare i lördags. Avtalet var att jag skulle få betalt (av en "sponsor") när...
2
Svar
36
· Visningar
8 042

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp