Prövotid- funderingar kring dokument och avtal.

Jag har använt prövotid vid omplacering av vuxna hundar. Nu är det så länge sedan jag gjorde det att SKK inte hade något lämpligt avtal, så jag skrev ett eget, som reglerade precis hur allt skulle fungera under prövotiden, vem som hade ansvar för allt som hunden kunde råka ut för eller ställa till med, hur lång prövotiden var, hur processen såg ut om hunden skulle stanna, hur processen såg ut om det inte fungerade och hunden skulle tillbaka till mig igen (har aldrig hänt). På detta prövoavtal angavs både mitt och den andra personens personnummer, hundens namn och registreringsnummer angavs, vi skrev båda på avtalet och tog var sin kopia av det.
Jag hade hunden försäkrad under prövotiden, jag veterinärbesiktigade hunden INNAN den lämnades ut på prövotiden, så att både jag och det blivande ägaren visste i vilket skick hunden var då den lämnade mitt hem. Detta intyg lämnade jag även med. Stamtavla etc skickades över när beslutet om att hunden skulle stanna hade tagits och den avtalade summan pengar för hunden hade satts över till mitt konto. Då skickade jag även över köpeavtal.

Jag använde prövotod för att personen skulle få en chans att känna om det fungerade med hunden. Jag ville absolut inte att de skulle köpa hunden, inse efter en kort tid att det inte fungerade och sedan välja att sälja hunden vidare.
 
Jag skulle aldrig ta emot en hund på prov där säljaren har "rätt att ångra sig om den saknar hunden".

Säljer alltid med minst en månads prövotid, men det är ju från köparens sida- om de inte trivs tar jag tillbaks hunden. Som säljare så måste jag betrakta den som såld så fort jag räcker över kopplet.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 723
Senast: Oknytt
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 094
Senast: Migo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 842
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skickade iväg mitt ett år gamla sto till sin nya ägare i lördags. Avtalet var att jag skulle få betalt (av en "sponsor") när...
2
Svar
36
· Visningar
8 042

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp