Avvänjning

Smurfmodesty

Trådstartare
Hur har ni gjort när ni har avvant hästarna?
Jag tänker mest på ute i hagarna.

Jag har ett stoföl som är 7 månader nu och dom står isär på nätterna och när jag är ute och motionerar stoet så får fölet stå kvar i boxen under tiden.
Det funkar bra, hon blir förstås lite upprörd, men inte så att hon inte kan äta tex när vi är borta ;)

Hon diar fortfarande, vi släpper ihop dom på morgonen innan dom släpps ut i hagen.
Hittills har inte stoet sagt ifrån utan hon diar endel ute i hagen.

Jag funderar på att skicka iväg mamman till sommaren, kanske en månad eller så.
Vill hellre ha fölet kvar hemma så att vi kan hålla koll på henne och fortsätta hantera henne.
Men hur gör ni första gången dom går i hagen utan mamma?
Är så rädd att hon ska gå genom tråden om hon blir alltför uppjagad.

Hon går idag med en valack också i hagen, sen till sommaren släpps troligtvis alla hästarna å gården ihop, totalt 5 st om man inte räknar med mamman.
 
Sv: Avvänjning

Jag har kvar mina föl i flocken, men rider mamman och inga probem att lämna fölis inne ensam, min diar ibland om inte mamman säger ifrån.

Släppte ihop alla när fölet var 6 mån och hon leker med sin 3 åriga halvbror en hel del, på hennes villkor.

Problemet kan ju vara att fölet spränger trådarna om hon ser sin mamma utanför men mina har inte gjort det när de varit lite större
 
Sv: Avvänjning

Min häst är snart två år, jag köpte henne för en månad sen och då var hon fortfarande inte helt avvand. Hon och mamman har bott i skilda boxar sen hon var drygt ett halvår, och hon har aldrig direkt brytt sig om mamman har varit borta ur hagen. Men de har gått tillsammans i hagen och hon har fortsatt dia fram tills jag köpte henne, hon har också gått in till mamman i boxen om mornarna eftersom det har varit "lättare" att ta ut henne då.

Nu när jag köpte henne fick hon lite kraftfoder i sin box på morgonen istället bara för att ha något annat att tänka på än mamman. Och sen fick hon byta hage och gå med min andra häst (äldre ponnysto som är rätt fostrande), och det har peppar peppar gått jättebra. Just nu står den andra hästen inne med hovböld och hon är ensam i hagen, inga problem alls. Mamman har tagit det hårdare.
 
Sv: Avvänjning

Jag puttar upp den här tråden med en liknande fråga!

Jag har ett russföl som är ca 4½ månad gammal, hon går med sin mamma i boxen på natten, under dagen går föl och sto med 3 varmblod (1 sto, 2 valacker) vilket fungerar jättebra. Jag har haft stoet själv i boxen och tagit ut fölet och pysslat med henne, tränat lite andra saker utan mamma.

Saken är den att i november/december är tanken att fölet ska flytta 10 mil ifrån oss och gå på lösdrift med andra föl. Jag vill då inte bara ta isär dom rakt upp och ner den dagen vi ska köra iväg fölungen utan jag vill att hon ska vänjas.

Jag vet dock inte hur jag ska gå till väga? Boxen de står i är stor och det skulle gå att dela av den om jag kommer på en bra lösning för det. Hur ska jag lösa det på dagarna i hagen? Finns tyvärr ingen möjlighet att dela av hagen nu och fölungen är Houdini själv .. hon är väldigt självständig i hagen och går inte med mamma speciellt mycket.
 
Sv: Avvänjning

För fölets del tror jag inte det blir några större problem i o m den kommer till lösdrift med andra i samma ålder. Visst kan det ta några dagar att finna sig tillrätta men de brukar reda det.

För stoets del kanske det blir jobbigare. Är hon mammig nu eller låter hon fölet vara med andra hästar? I vilket fall som helst så kommer hon också att vänja sig.
 
Sv: Avvänjning

Njä hon brukar låta fölungen vara med de andra hästarna, ibland kan hon brumma till åt henne men för det mesta står stoet och äter hela dagarna så hon bryr sig inte så mkt.
 
Sv: Avvänjning

Jag hade relativt snart delat av boxen så att dom varit avskiljda på nätterna men låtit dom gå ihop på dagarna fram tills den lille åker.

/Camilla
 
Sv: Avvänjning

Jag hade tänkt dela boxen, dessvärre är min far lite motvillig och menar att det är ett sjuhelsikes jobb å sätta upp ngt hyfsat stabilt..
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
621
Senast: Ketrawzc
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 157
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 171
Senast: Twihard
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 943
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp