"Avvaktande mot främlingar?"

Jenka

Trådstartare
En fråga enbart av nyfikenhet...

Dvärgschnauzern ska ju vara hyfsat avvaktande mot främlingar, även om "min" uppfödare sa att det börjar "försvinna" mer och mer.

Min valp (4½ månad) älskar allt och alla och lite till!
Hur mycket av det ligger i hans egenskaper och hur mycket ligger i att han är just valp?
För min del kvittar det egentligen hur han blir som vuxen på den fronten, men jag är nyfiken. (även om han ju gärna kan lära sig att ALLA förmodligen inte vill hälsa på honom. Men det kommer väl).
 
Sv: "Avvaktande mot främlingar?"

En fråga enbart av nyfikenhet...

Dvärgschnauzern ska ju vara hyfsat avvaktande mot främlingar, även om "min" uppfödare sa att det börjar "försvinna" mer och mer.

Min valp (4½ månad) älskar allt och alla och lite till!
Hur mycket av det ligger i hans egenskaper och hur mycket ligger i att han är just valp?
För min del kvittar det egentligen hur han blir som vuxen på den fronten, men jag är nyfiken. (även om han ju gärna kan lära sig att ALLA förmodligen inte vill hälsa på honom. Men det kommer väl).

Det beror lite på linjer. Min hunds uppfödare har generellt sett bara fött upp öppna och frimodiga dvärgschnauzrar. Min hund älskade allt och alla som valp men är numera lite mer kräsen.

Han älskar alla som visar intresse för honom. Vill personen inte umgås eller inte "ser " honom så bryr han sig inte alls.

vill någon klappa och umgås så är han dock all over och vill gärna ha mer och mer uppmärksamhet.

Personligen trivs jag med den här avvägningen. Jag behöver aldrig vara orolig för att han skall känna sig trängd och bli rädd, samtidigt som han inte är insmickrande och vill hälsa på alla.

Om fler uppfödare satsar på samma devis som min hunds så är jag glad. Skälliga och reserverade dv.schnauzrar är pest, anser jag!
 
Sv: "Avvaktande mot främlingar?"

Det låter ju som att din är ganska lagom faktiskt. Kanske kan räkna med att det "går över" litegrann i alla fall.
 
Sv: "Avvaktande mot främlingar?"

Saluki är ju också en ras som ska vara avvaktande mot främlingar, eller i alla fall ointresserade av dem. Men, jag kan säga att min unghund var skitjobbig som valp - för hon älskade alla. Gick vi på en gångväg och mötte en människa ville hon absolut fram och hälsa. Gick vi inne i centrum med många människor så brukade hon se ut någon här och där som hon ville fram till.
Men, när hon var 4-5 månader började det bli bättre och bättre utan att jag egentligen gjort någonting. När hon var närmare ett år gammal så brydde hon sig knappt om främlingar och nu när hon är 15 månader så hälsar hon mycket glatt på sådana människor som jag hälsar på, andra tittar hon knappt på (om de inte beter sig konstigt).

Så i alla fall här har det där med att vara ointresserad av främlingar kommit mer och mer ju äldre hon blivit. Jag skulle tro att det är vanligt, en valp "ska" ju vilja undersöka världen för att ta reda på vad den gillar och inte gillar här i världen och vad som är bra/dåligt osv.
 
Sv: "Avvaktande mot främlingar?"

Nu minns jag inte hur Spike var som valp, men nu som vuxen är han relativt ointresserad av andra männsikor. Han är inte reserverad eller misstänksam, men om vi träffar någon ute på gatan så brukar han inte bry sig mycket mer än kanske lukta en snabbis på personen i förbigående och sen fortsätta framåt. Stannar vi däremot till och hälsar på någon så brukar han vifta lite på svansen och gå fram och lukta, men han är aldrig "all over" eller viftar på svansen som någon galning.
Jag har förstått det som att det är vanligt bland rasen att de reagerar så som min hund gör.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 129
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
710
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 212
Senast: geting
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 153
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp